Aż jedna na trzy kobiety doświadcza na którymś etapie życia nadużyć ze strony partnera w relacji intymnej. 2 października 2023, w Międzynarodowym Dniu Bez Przemocy, ruszyła więc kampania „Miłość to nie przemoc”, zorganizowana przez markę YSL Beauty we współpracy z Fundacją SexedPL.
Marka YSL Beauty połączyła siły z Fundacją SexedPL i ruszyła z kampanią „Miłość to nie przemoc”. Wczoraj miałam okazję uczestniczyć w uroczystej inauguracji, podczas której zaprezentowano najważniejsze założenia projektu oraz towarzyszące mu badania socjologiczne.
Ponad miliard ofiar na świecie doświadcza przemocy ze strony partnera intymnego. Nie chodzi tylko o przemoc fizyczną, lecz również psychiczną, seksualną czy ekonomiczną (jak podkreślono na konferencji, nie ma mniejszej lub większej przemocy – każda jest tak samo zła).
Kampania „Miłość to nie przemoc” zwraca uwagę zwłaszcza na przemoc niefizyczną, która tak często bywa bagatelizowana i spychana pod dywan. Często powodem jest wstyd przed dzieleniem się tym, co niedobrego dzieje się w naszym związku. Także brak świadomości o tym, które zachowania w związku są przemocowe, spowodowany np. doświadczeniem dzieciństwa w rodzinie dysfunkcyjnej. Tymczasem przemoc można rozpoznać po 9 sygnałach ostrzegawczych, na które zwrócono uwagę podczas konferencji. Są to:
- Ignorowanie
- Szantaż
- Poniżanie
- Manipulacja
- Zazdrość
- Kontrola
- Naruszanie prywatności
- Izolacja
- Zastraszanie
Inauguracji kampanii towarzyszył panel dyskusyjny, który poprowadziła dyrektorka Fundacji SexedPL Martyna Wyrzykowska. W dyskusji wzięli udział: Marta Niedźwiecka, psycholożka, autorka podcastu „O zmierzchu”; Michał Sawicki, seksuolog; oraz badaczki z socjolożki.pl: Katarzyna Krzywicka-Zdunek i Dorota Peretiatkowicz, które przedstawiły także badania na temat przemocy w związkach intymnych w Polsce. Co się okazało? Że najczęściej wskazywanymi zachowaniami przemocowymi obserwowanymi w otoczeniu są: chorobliwa zazdrość oraz krytykowanie i ubliżanie związane z wyglądem. Niemal co trzeci Polak deklaruje, że sam był obiektem tego ostatniego. Zdaniem niemal 70 proc. badanych zachowania przemocowe w najbliższej relacji mogą doprowadzić do depresji, dla ponad połowy zaś ich skutkiem mogą być: spadek samooceny, smutek, pogorszenie relacji oraz lęk.
Kampanię wsparła również lokalna ambasadorka YSL Beauty – Daria Zawiałow, która stała się jej twarzą i wystąpiła w poruszającym filmie na temat przemocy. Niestety z powodów zdrowotnych artystka nie mogła być na samej konferencji.
A na czym polega współpraca YSL Beauty z Fundacją SexedPL? Fundacja pomaga marce w działaniach edukacyjnych, marka zaś wspiera finansowo Antyprzemocową Linię Pomocy. Linia działa od dwóch lat i jest przeznaczona dla osób uwikłanych w przemoc – nie tylko ofiar, ale też świadków i sprawców. Jest dostępna sześć dni w tygodniu.
Przy okazji przypominamy numer Antyprzemocowej Linii Pomocy: 720 720 020