1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Coraz więcej marek wspiera społeczność LGBTQIAP+, coraz mniej przypadków „rainbow washingu” – nowy raport agencji Priders.pl

Coraz więcej marek wspiera społeczność LGBTQIAP+, coraz mniej przypadków „rainbow washingu” – nowy raport agencji Priders.pl

(Fot. FG Trade/Getty Images)
(Fot. FG Trade/Getty Images)
Coraz więcej marek włącza się w działania związane z Miesiącem Dumy, ograniczając jednocześnie przypadki „rainbow washingu”, czyli powierzchownego wsparcia społeczności LGBTQIAP+ bez realnych działań – wskazuje raport przygotowany przez agencję Priders.pl, Monikę Czaplicką i Grzegorza Miecznikowskiego w partnerstwie z Instytutem Monitorowania Mediów i PRoto.pl.

W Polsce społeczność LGBTQIAP+ liczy około 4 miliony osób, co czyni ją znaczącą grupą konsumencką. Osoby LGBTQIAP+ są idealnymi klientami z punktu widzenia marketingowego. Badania pokazują, że średni dochód gospodarstw domowych konsumentów LGBTQIAP+ jest o 23 proc. wyższy niż w przypadku gospodarstw heteroseksualnych. Dodatkowo konsumenci ci są skłonni wydawać więcej na produkty wysokiej jakości oraz podróże.

Raport koalicji Open For Business wskazuje na to, że dyskryminacja osób LGBTQIAP+ może prowadzić do znacznych strat ekonomicznych. W krajach Europy Środkowo-Wschodniej, takich jak Polska, dyskryminacja ta może powodować utratę aż 1,75 proc. rocznego PKB. Z kolei wzrost praw i ochrony osób LGBTQIAP+ o zaledwie 10 proc. może przyczynić się do wzrostu PKB na mieszkańca o 3100 EUR. Firmy, które inwestują w inkluzywność, mogą liczyć na lepsze wyniki finansowe oraz większe zainteresowanie ze strony inwestorów.

– Widać, że wsparcie dla społeczności LGBTQIAP+ opłaca się nie tylko w kontekście marketingowym, ale także społecznym i ekonomicznym. To inwestycja w przyszłość, która może przynieść korzyści nam wszystkim, a szczególnie markom zaangażowanym w inkluzywność – podsumowuje Grzegorz Miecznikowski, osoba współzałożycielska agencji Priders.pl.

Mimo to wiele marek wciąż obawia się angażować w działania wspierające tę społeczność, bojąc się negatywnych reakcji. Istnieje wiele argumentów ekonomicznych oraz etycznych, które przemawiają za wsparciem społeczności LGBTQIAP+, co robi już kilkadziesiąt firm, nie tylko z okazji Miesiąca Dumy.

Czytaj także: Pragną tylko żyć normalnie. Fragment książki „My, trans” Piotra Jaconia

Które firmy wspierają osoby LGBTQIAP+ w Polsce?

Coraz więcej firm angażuje się w działania na rzecz społeczności LGBTQIAP+ przez cały rok, a nie tylko podczas Miesiąca Dumy. Autentyczność w reklamach pozostaje kluczowym elementem strategii marketingowych. Marki zdają sobie sprawę, że prawdziwe przedstawienie różnorodności w kampaniach jest niezbędne do budowania zaufania wśród konsumentów.

Converse

Z okazji Miesiąca Dumy ponownie zaprezentował kolekcję „Proud to Be”, stworzoną przez członków społeczności LGBTQIAP + oraz ich sojuszników.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Dentsu Polska

Uruchomiło kampanię „dentsu & friends” promującą sojusznicze wsparcie dla osób LGBTQIAP+, w której uczestniczyli klienci i partnerzy firmy.

FREENOW

Okleiło swoje taksówki tęczowymi kolorami i umożliwiło przekazywanie datków na rzecz organizacji wspierających osoby LGBTQIAP+. Mimo pewnych obaw społecznych marka kontynuuje swoje działania wspierające tę społeczność.

IKEA

Jak co roku wprowadziła do sprzedaży tęczowe torby STORSTOMMA. Dochód ze sprzedaży wsparł Miejsce Interwencyjnego Schronienia dla osób LGBTQIAP+, prowadzone przez Stowarzyszenie Lambda.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Kubota

Kampania „Tęczniej z dumy” marki Kubota koncentrowała się na inkluzywnym języku i budowaniu empatycznej komunikacji. Inicjatywa ta podkreślała znaczenie różnorodności i akceptacji.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

LEGO

Przygotowało zestaw do budowy progresywnej flagi Pride oraz inne produkty promujące różnorodność i akceptację.

Levi’s

Wspiera tęczową społeczność od 1982 roku. W tym roku marka stworzyła queerową kolekcję „Rainbow Rodeos”, inspirując się kowbojskimi zmaganiami, które miały swój początek w Nevadzie w latach 70. XX wieku.

Paramount

W Paramount trwała akcja „Queer is here to stay!”. Po raz piąty Paramount+ Human Rights Campaign i Showtime wspierały inicjatywę, której celem było dbanie o queerowe biznesy.

Pomagam.pl

Utworzyło specjalną stronę, na której można było założyć zbiórki pieniężne na wsparcie społeczności LGBTQIAP+. Czerwiec jako Miesiąc Dumy był szczególnym czasem, gdy w serwisie powstawało wiele takich zbiórek. Na blogu Pomagam.pl opublikowano artykuł „Pride Month – Miesiąc Dumy – 6 pomysłów na wsparcie dla osób LGBTQIAP+” z inspiracjami, jak wesprzeć tęczową społeczność.

Primark

Primark uczcił Pride Month 2024 specjalną kolekcją odzieży i akcesoriów wspierających społeczność LGBTQIA+. Kolekcja była tworzona we współpracy z pracownikami LGBTQIAP+, co podkreślało autentyczność działań marki.

Sephora

Stworzyła „Bezpieczne Przestrzenie” w swoich perfumeriach, oferując bezpłatne makijaże dla osób LGBTQIAP+. Kampania ta powstała we współpracy ze Stowarzyszeniem Kampania Przeciw Homofobii.

(Fot. materiały prasowe) (Fot. materiały prasowe)

Stena Line

Zachęcała do świętowania na festiwalach Pride w miastach, do których docierają ich promy.

TikTok

Kampania „Visionary Voices” TikToka angażowała twórców treści oraz tęczowe biznesy, promując różnorodność i wsparcie dla społeczności LGBTQIAP+.

Warner Bros. Discovery

Zorganizował wewnętrzne wydarzenia i programy telewizyjne, takie jak „Drag Me Out”. Współpracował też z organizacjami takimi jak Open for Business oraz wziął udział w Paradzie Równości, by podkreślić swoje zaangażowanie w walkę o prawa tej społeczności.

Wyjątkowy Prezent

Kampania „Bez ale!” marki Wyjątkowy Prezent promowała szacunek i równość bez warunków. Działania te były kontynuacją wcześniejszych inicjatyw mających na celu eliminację dyskryminacyjnego myślenia.

Zaangażowanie nie tylko w czasie Miesiąca Dumy i nie tylko pod kątem działań Employer Branding, ale także marketingowym pokazują także takie firmy, jak: IBM, Google, Coca-Cola, Apple, Zalando, CD Projekt SA, Empik, Procter & Gamble, CitiBank, Microsoft, Discovery TVN Polska, BNP Paribas, Aviva, Goldman Sachs, Viacom/MTV, Orange Polska, IKEA, T-Mobile, ING Bank Śląski, Deloitte, Accenture, KPMG, EY (Ernst & Young), L'Oréal, Heineken, Unilever, Netflix, H&M, Adidas.

– W tym roku było dużo ciekawych kampanii i sporo nowych marek na Paradzie. Najbardziej cieszy mnie zmiana trendu dotyczącego rainbow washingu – marki zaczynają rozumieć, że nie da się zarabiać na osobach LGBTQIAP+ bez dawania czegoś w zamian. Wydaje się, że marki zaczynają dostrzegać znaczenie autentyczności w swoich działaniach i starają się angażować w sposób, który przynosi realne korzyści społeczności – mówi Monika Czaplicka, współzałożycielka Priders.pl.

Dlaczego warto wspierać społeczność LGBTQIAP+?

Wsparcie dla społeczności LGBTQIAP+ przynosi korzyści nie tylko ekonomiczne, ale także społeczne i kulturowe. Firmy angażujące się w działania inkluzywne budują silniejsze relacje z konsumentami oraz przyczyniają się do tworzenia bardziej otwartego społeczeństwa. Inwestowanie w różnorodność to nie tylko kwestia moralna, ale także strategiczna decyzja biznesowa.

Raport „Miesiąc Dumy 2024” można pobrać TUTAJ

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze