1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. REKLAMA

Kreatywność w pracy

123rf.com
123rf.com
Zwykliśmy myśleć, że kreatywność jest domeną specjalistów, którzy prześcigają się w pomysłach na innowacje. Jednak coraz częściej kreatywność okazuje się być skutecznym sposobem budowania kariery zawodowej. Kreatywność w pracy może ułatwić awans bardziej niż kolejny dyplom.

Podejmując nową pracę, mamy dużą dozę energii, entuzjazm, chcemy uwolnić swoją kreatywność. Jednak gdy znowu powierza się nam pozornie mało istotne zadania i nie staje przed nami wielkie wyzwanie, to zaczynamy być rozczarowani, opadają nam chęci i po krótkim czasie chce nam się mniej niż na początku. I w tym właśnie momencie blokujemy się na naszą zawodową szansę.

Mówiąc o kreatywności, nie możemy myśleć tylko o jej wielkim wymiarze, o wielkich przedsięwzięciach i równie wielkich budżetach. Wtedy nietrudno o rozczarowanie pracą lub samym sobą. Kreatywność w pracy wcale nie wymaga wielkich inwestycji ani szczególnych okazji – miejsce na nią jest zawsze i wszędzie, nawet w pozornie małych zadaniach. I to właśnie te małe rzeczy powinniśmy traktować jako wielkie okazje. Przykładając się do małych rzeczy; szukając nowych kreatywnych rozwiązań dla nich; pokazujemy próbkę tego, na co nas stać; budujemy zaufanie do nas; pokazujemy, że nawet przy małych rzeczach jesteśmy zaangażowani. Szansa na realizację dużego projektu leży w zasięgu każdego z nas. Jednak tylko my sami możemy dać sobie tę szansę. A wypracujemy ją, traktując każde małe zadanie jak kreatywne wyzwanie.

Jak korzystać z naszej kreatywności, aby przynosiła pożądane efekty?

Jasność – Musimy jasno zdefiniować cel, zadanie, jakie mamy zrealizować. Wielkość zadania jest nieważna. Powinniśmy odpowiedzieć sobie na pytanie, co ma wynikać z rozwiązania, jakie wymyślimy, jakie dokładnie ma ono przynieść efekty. Dobrze jest ten cel zapisać na papierze. Im jaśniej i precyzyjniej to zrobimy, tym lepiej.

Koncentracja – Skupiamy się na problemie, który mamy rozwiązać. Wyznaczamy sobie określony czas na jego realizację i w tym czasie zajmujemy się tylko tym problemem. Wymyślanie nie musi trwać w nieskończoność, żeby przynieść dobry efekt. Limit czasowy nie powoduję, że nie zdążymy, lecz pozwala na naszą większą mobilizację – działamy w krótkim czasie, ale intensywniej i efektywniej.

Otwartość – Nie szukamy na początku od razu jednego dobrego rozwiązania. Generujemy jak najwięcej rozwiązań. Jeśli w trakcie tworzenia pomysłów znajdziemy rozwiązanie, które wydaje się dobre, to nie zatrzymujemy się na nim. Tworzymy kolejne. Na pewno jest jeszcze inne, lepsze. Im więcej, tym lepiej. Weryfikacji pomysłów dokonamy na końcu, w odniesieniu nie do naszego gustu, lecz do zapisanego na początku celu. Dlatego generowane rozwiązania zapisujmy na papierze. To pozwoli uniknąć powtórzeń i zapomnienia stworzonych już pomysłów, a także ułatwi precyzyjne odniesienie naszych pomysłów do założonych celów.

Więcej na temat kreatywność dowiesz się na Warsztacie Akademii Zwierciadła. Trening kreatywności LEGO-LOGOS – 24 lutego 2013, godz. 10:00 – 18:00, Siedziba Zwierciadła, ul. Karowa 31a, Warszawa

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze