1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Materiał partnera
  4. >
  5. Codzienne zakupy - dużo taniej!

Codzienne zakupy - dużo taniej!

Fot. materiały partnera
Fot. materiały partnera
Polacy znają wiele sposobów na oszczędzanie. Jednym z nich jest szukanie artykułów codziennej potrzeby w promocji. W jaki sposób najczęściej znajdujemy informacje o atrakcjach cenowych?

Poznaj preferowane przez Polaków formy reklamy

Na pewno nie jeden raz zastanawiałaś się, skąd wiele Twoich koleżanek czerpie informacje o promocyjnych cenach na artykuły spożywcze i drogeryjne czy o ofertach czasowych w dyskontach, obejmujących np. zabawki, ubrania, a nawet drobniejsze meble.

Jeśli wierzyć badaniu Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia, przeprowadzonemu we wrześniu i październiku 2020 r., ulotki, gazetki reklamowe i katalogi wrzucane do skrzynki pocztowej to preferowana przez Polaków forma reklamy. Co więcej, ¾ badanych, którzy przejrzeli gazetkę znalezioną w skrzynce, zostało przez nią zachęconych do zakupu. Większość respondentów uznaje gazetki promocyjne za mało nachalne i wiarygodne informacje reklamowe. Zgodnie z analizą odpowiedzi, 2 na 10 rodaków uważa, że gazetki pozwalają na oszczędności w domowym budżecie, a zawarte w nich informacje są cenne.

Uczestnicy badania zgodnie twierdzą, że to właśnie gazetki są tą formą dotarcia do konsumenta, która zostawia im najwięcej przestrzeni do zapoznania się z ofertą i racjonalnego przemyślenia zakupu.

Popularność gazetek wynika także bez wątpienia z przyzwyczajenia do takiej formy komunikacji sieci handlowych. Warto podkreślić także prostotę reklamy, która polega na przedstawieniu wyłącznie zdjęcia produktu i ceny, czasem z listą najważniejszych cech produktu. To, jak bardzo gazetki promocyjne są ważne dla klientów różnych sieci handlowych, potwierdza chociażby fakt przeprowadzania poważnych analizy i rankingów reklam tego typu. Dla przykładu od 2017 r. podczas corocznej gali podsumowującej Program AdRetail Inspirio wyróżniane są najciekawsze i najbardziej efektywne gazetki handlowe dostępne on-line.

Gazetka papierowa, elektroniczna czy oferta w aplikacji?

Promocje przedstawiane klientom w gazetkach drukowanych, elektronicznych i w aplikacjach to obecnie najpopularniejsze formy komunikacji dużych sieci z konsumentami. Zgodnie z analizowanym już wcześniej badaniem Instytutu Badawczego ARC Rynek i Opinia to gazetki papierowe wiodą prym ‒ 52% ankietowanych uważa je za swoje ulubione, 23% preferuje elektroniczne dostępne na stronie internetowej, a 15% najczęściej zagląda do aplikacji.

Z popularności papierowej oferty promocyjnej płyną ciekawe wnioski. Okazuje się, że osoby przeglądające takie wydawnictwa chętnie dzielą się informacjami o promocjach z rodziną i znajomymi. Łatwiej jest też im tworzyć listę zakupów na podstawie oferty znalezionej w gazetkach i skorzystanie z możliwości zakupu produktów, które są dostępne tylko czasowo w sieci, którą odwiedzają najczęściej. Zdarza się, że atrakcyjna forma gazetek rabatowych wpływa na to, który sieć stanie się ulubioną konkretnego konsumenta i będzie w niej systematycznie robił zakupy.

Obecnie coraz chętniej szukamy promocji zakupowych on-line. Polacy lubią korzystać ze zniżek, które oferowane są po zainstalowaniu na smartfonie aplikacji mobilnej. Takie okazje czekają np. na klientów Carrefour i Lidl. Nie mniejszym zainteresowaniem cieszą się tradycyjne gazetki reklamowe, które można obejrzeć w Internecie w tym samym czasie, gdy ich papierowe odpowiedniki czekają na klientów w sklepie stacjonarnym. Za wydaniami elektronicznymi przemawia nieograniczona dostępność (wystarczy zajrzeć do aplikacji albo na stronę internetową sieci), ekologia i możliwość zaplanowania zakupów w domu. Jak wynika z raportu aplikacji Moja Gazetka za 2019 r., do najpopularniejszych e-wydań należą m.in. gazetki promocyjne z Biedronki.

Jak oszczędzamy za pomocą gazetki reklamowej?

Mogłoby się wydawać, że reklama jest dźwignią handlu, a popyt pobudzają także promocje opisywane w gazetkach handlowych. Rzecz jasna część konsumentów korzysta z ulotek, aby kupić produkty, po które zazwyczaj nie sięga, takie jak składniki azjatyckich dań czy akcesoria do ćwiczeń w domu. Z badań wyraźnie wynika jednak, że kupujący mają już głęboko zakorzenione nawyki korzystania z gazetek z promocjami.

Przeprowadzone w połowie września 2020 r. na zlecenie CTRL System wskazuje, że ponad połowa dorosłych rodaków przynajmniej raz w tygodniu przegląda ulotkę handlową, a planowanie zakupów na podstawie znalezionej w niej oferty deklaruje, w zależności od wielkości zamieszkiwanej miejscowości, od 60 do 70% respondentów (im mniejsza miejscowość, tym większy odsetek pozytywnych odpowiedzi). Co ważne, co trzeci ankietowany chętnie zabiera papierową gazetkę z ofertą handlową ze sklepu do domu, choć połowa najczęściej przeglądających ulotki chciałaby, żeby sieć dostarczała je systematycznie do ich skrzynek pocztowych. Na pytanie o to, czy gazetka promocyjna jest ważna, aż 67% przepytywanych kobiet odpowiedziało, że tak. Taką samą odpowiedź podało 57% mężczyzn.

Inne badanie, prowadzone w czerwcu 2020 r. przez UCE RESEARCH na zlecenie Programu AdRetail Inspirio, wykazało, że 6% osób, które systematycznie przegląda gazetki papierowe, kieruje się wyłącznie chęcią znalezienia informacji o promocjach i rabatach. Wspomniany wcześniej raport Mojej Gazetki wskazuje, że dla 89% Polaków przeglądanie gazetki jest ważnym elementem planowania zakupów.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze