1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Moda i uroda
  4. >
  5. Kosmetyki naturalne - trend przyszłości

Kosmetyki naturalne - trend przyszłości

Analitycy przewidują, że kosmetyki naturalne to trend przyszłości. (Fot. iStock)
Analitycy przewidują, że kosmetyki naturalne to trend przyszłości. (Fot. iStock)
Zobacz galerię 2 Zdjęć
Nasza świadomość ekologiczna rośnie, a to oznacza, że przy wyborze kosmetyków coraz częściej kierujemy się już nie tylko ich ceną i obiecywanym efektem działania, ale i wartościami marki.

Nasza świadomość ekologiczna rośnie, a to oznacza, że przy wyborze kosmetyków coraz częściej kierujemy się już nie tylko ich ceną i obiecywanym efektem działania, ale i wartościami marki.

Analitycy przewidują, że kosmetyki naturalne to trend przyszłości. Jest już silny w Europie, a według badań wkrótce obejmie Amerykę Północną oraz kraje Azji i Pacyfiku. Znaczy to tyle, że producenci muszą odpowiadać na potrzeby klientów, a ci oczekują od firm zaangażowania w sprawy społeczne, a zwłaszcza w ochronę środowiska.

„Konsumenci kosmetyków naturalnych nie skupiają się tylko na końcowym produkcie, lecz orientują się w całym procesie produkcji – jakie składniki zostały zużyte do stworzenia kosmetyku, czy brały w tym udział zwierzęta jako obiekty testów i tego, w jaki sposób zostało wytworzone opakowanie dla danego kosmetyku” – piszą Angelika Kantor i Roksana Hübner z Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach w raporcie z badania „Zachowania kobiet na rynku kosmetyków naturalnych”.

Zdrowe składniki

Idealnie byłoby, gdyby kosmetyki nadawały się... do jedzenia. Z takiego założenia wychodzi ajurweda i rzeczywiście w pielęgnacji ciała stosuje się przecież oleje (np. sezamowy) i masła roślinne, miód czy kakao. Do produktów kosmetycznych trafiają także tzw. superfood i superseeds, czyli żywność i nasiona szczególnie bogate w składniki odżywcze. Do najbardziej popularnych należy m.in. skarbnica witaminy C i przeciwutleniaczy acerola, wąkotka azjatycka, ale i rodzima dynia, bogata w minerały, zwłaszcza w cynk.

Pamiętajmy, że to, co nakładamy na skórę, częściowo przenika w głąb organizmu, więc – choć kosmetyki to nie pożywienie – czytajmy dokładnie etykiety i podejmujmy świadomie decyzje zakupowe.

Zasada 3R

„Konsumenci odgrywają istotną rolę w użytkowaniu środowiska naturalnego. To oni nabywają produkty, tak więc mają wpływ na konsumowane zasoby czy dewastacje środowiska naturalnego” – czytamy w przywołanym raporcie. Jak najczęściej kierujmy się więc zasadą 3R: reduce, reuse, recycle (ograniczaj, używaj wielokrotnie, przetwarzaj), kojarzoną głównie z opakowaniami − warto jednak objąć nią całość konsumpcji.

„Pamiętajcie o ogrodach, przecież stamtąd przyszliście” – mimo upływu lat słowa Jonasza Kofty nie tylko nie tracą na wartości, lecz nawet brzmią jeszcze mocniej, bo dziś jak nigdy wcześniej potrzebujemy żyć w równowadze z naturą.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
  1. Zdrowie

Przejrzyjmy na oczy - posprzątajmy świat ze szkodliwych jednorazowych okularów

 Organizatorem kampanii Czas Na Wzrok jest Grupa Essilor (firmy Essilor Polonia, JZO i Jai Kudo)
Organizatorem kampanii Czas Na Wzrok jest Grupa Essilor (firmy Essilor Polonia, JZO i Jai Kudo)
Zobacz galerię 2 Zdjęć
Pod hasłem #SuperMocOkularów ruszyła kampania edukacyjna Czas Na Wzrok 2021. Jej celem jest zwrócenie uwagi na szkodliwość niewłaściwie dobranych okularów oraz wpływ „jednorazówek” na środowisko.

Każdego roku do naszego kraju trafia blisko 14 mln sztuk gotowych, jednorazowych okularów – zarówno korekcyjnych bezbarwnych, jak i tanich okularów przeciwsłonecznych. Mimo, że blisko 80 proc. Polaków ma świadomość zagrożeń wynikających z użytkowania ich bez konsultacji ze specjalistą, kupują je, szkodząc tym samym nie tylko wzrokowi, ale także środowisku. Ze zleconego przez Grupę Essilor i zrealizowanego przez SW Research w lutym br. badania wynika, że w 2020 roku aż 70 proc. Polaków nie zbadało swojego wzroku u okulisty lub optometrysty. Jednocześnie, 69 proc. respondentów przyznało, że w „pandemicznej rzeczywistości”, w wyniku zwiększonej ilości czasu spędzonego przed ekranem, ich wzrok uległ pogorszeniu. Ta szczególna sytuacja i związane z nią ograniczenia spowodowały, że wiele osób – zamiast skorzystać z usługi badania wzroku i profesjonalnego doboru okularów w salonie optycznym – wybrało szybszy, ale niekoniecznie lepszy sposób, ratując się jednorazowymi okularami z drogerii, apteki czy supermarketu.

Jako Grupa Essilor, od przeszło trzech lat staramy się podnosić w społeczeństwie świadomość potrzeby dbania o wzrok. Zatrważające statystyki dotyczące zaniechania badań wzroku wśród Polaków w ubiegłym roku, jak i sama liczba tzw. „gotowców”, które trafiają do Polski, uderzyły nas na tyle, że tegoroczną edycję edukacyjno-społecznej kampanii „Czas Na Wzrok” postanowiliśmy w pełni poświęcić właśnie kwestii okularów jednorazowych. Chcemy przypomnieć Polakom, że jest to rozwiązanie wyłącznie awaryjne i nie może być traktowane w kategorii regularnej korekcji. To niezwykle istotne, aby uświadamiać, jak ważna jest profesjonalna, indywidualnie dobrana korekcja okularowa. Stąd pomysł na tegoroczny temat kampanii. Chcemy przekonać Polaków do tego, że po okulary powinno się przychodzić wyłącznie do optyka. Przy okazji zadbamy o naszą planetę dla kolejnych pokoleń! – mówi Justyna Skrzypek, Country Marketing Director Grupy Essilor na Polskę, Litwę, Łotwę, Estonię i Ukrainę.

Nadużywane jednorazówki

Okulary jednorazowe są powszechnie dostępne – w marketach, na bazarach, nawet w aptekach. Ich stosunkowo niska cena sprawia, że może sobie na nie pozwolić większość z nas. Jednak, jak zauważa okulistka Anna Ambroziak, kwestia popularności tzw. „gotowców” generuje istotny problem.

Wiele osób, pomimo wyraźnych, rygorystycznych wskazań producentów, z okularów jednorazowych korzysta niezgodnie z instrukcją. Chociaż jest to tanie i wygodne rozwiązanie w sytuacji, kiedy zapomnimy zabrać swoją parę z domu, lub kiedy oczekujemy na odbiór nowych okularów od optyka, to coraz częściej zauważam niepokojący trend – ludzie, zamiast traktować jednorazówki jako rozwiązanie doraźne i awaryjne, zaczynają nosić je na co dzień.  W ten sposób szkodzą swoim oczom. Głównie dlatego, że okulary jednorazowe posiadają jednakowy rodzaj szkieł. Oznacza to, że obie soczewki w takich okularach mają najczęściej tę samą moc. Tymczasem oczy potrzebują najczęściej innej w prawym, a innej w lewym oku. W konsekwencji tego, użytkując okulary jednorazowe na stałe, ryzykujemy nieprawidłową korekcją wzroku i pogorszeniem widzenia. Dlatego tak ważne jest, by okulary – zarówno korekcyjne, jak i przeciwsłoneczne – kupować u optyka. To jedyna gwarancja dopasowania ich indywidualnie do potrzeb każdego z nas – przestrzega okulistka.

Chodzenie w przeciwsłonecznych „jednorazówek” z ulicznego straganu również nie jest zdrowe dla naszym oczu. Niestety, okulary z niepewnego źródła zwykle nie mają ochrony przeciwsłonecznej nawet jeśli informacja o filtrach znajduje się na zausznikach. W okularach za 15 złotych najczęściej znajdują się po prostu przyciemniane szkiełka, przez które do naszych oczu dociera mniej światła, co powoduję, że źrenice naszych oczu rozszerzają się. W efekcie do oka wpada więcej szkodliwego promieniowania UV.

Dla zdrowia i planety!

Tegoroczna akcja #SuperMocOkularów ma nakłonić Polaków do dbania o wzrok oraz przyczynić się do ochrony środowiska. Essilor we współpracy z partnerskimi salonami optycznymi, organizuje zbiórkę jednorazowych, szkodliwych okularów. Do każdego salonu optycznego, oznakowanego specjalną „eko ikoną” można przynieść stare, nieużywane, zniszczone oraz przede wszystkim szkodliwe  dla zdrowia jednorazowe okulary i w zamian – otrzymać specjalną ofertę na kupno nowej, profesjonalnie wykonanej pary okularów wraz z badaniem wzroku w ich cenie (w tych salonach, w których prowadzone są badania wzroku). Zebrane z całej Polski jednorazowe okulary Grupa Essilor przekaże do przetworzenia na energię dla naszych domów.

Salony optyczne, biorące udział w akcji, można wyszukać w lokalizatorze na stronie internetowej kampanii www.czasnawzrok.pl.

Organizatorem kampanii Czas Na Wzrok jest Grupa Essilor (firmy Essilor Polonia, JZO i Jai Kudo) Organizatorem kampanii Czas Na Wzrok jest Grupa Essilor (firmy Essilor Polonia, JZO i Jai Kudo)

  1. Styl Życia

Chemiczne środki czystości trują planetę i nas. Jak dbać o porządek w zgodzie z naturą?

Każdy ma w swojej kuchni składniki czyszczące, którymi z powodzeniem posługiwały się nasze babcie. Są to między innymi ocet spirytusowy, soda oczyszczona, szare mydło oraz kwasek cytrynowy. (Fot. iStock)
Każdy ma w swojej kuchni składniki czyszczące, którymi z powodzeniem posługiwały się nasze babcie. Są to między innymi ocet spirytusowy, soda oczyszczona, szare mydło oraz kwasek cytrynowy. (Fot. iStock)
Zobacz galerię 2 Zdjęć
Bałaganiarze pewnie się ucieszą, a pedanci poczują przyspieszone bicie serca – otóż sprzątanie może wcale nie służyć naszemu zdrowiu. Spokojnie, nie nawołujemy do życia w brudzie, a jedynie do umiaru w stosowaniu chemicznych środków czystości i sięgania po stare metody utrzymania porządku. 

Niedawno świat obiegły wyniki pierwszych badań dotyczących długofalowego wpływu domowych środków czystości na zdrowie. Naukowcy z Uniwersytetu w Bergen przez 20 lat monitorowali zdrowie sześciu tysięcy osób z firm sprzątających, głównie kobiet. Jak wynika z badań, regularny kontakt z chemikaliami zawartymi w środkach czystości, a zwłaszcza ich oparami, szkodzi podobnie jak palenie 20 papierosów dziennie! Na tym nie koniec. Według naukowców z Municipal Institute of Medical Research w Barcelonie już sprzątanie domu raz na tydzień może wywołać astmę.

Niektóre substancje zawarte w detergentach podejrzewane są o właściwości rakotwórcze, zaburzające działanie hormonów, a także o wzrost występowania alergii, zwłaszcza u dzieci. To dlatego że układ immunologiczny rozwija się także poprzez kontakt z bakteriami i drobnoustrojami. Wbrew pozorom jałowe, maksymalnie wydezynfekowane środowisko nikomu z nas nie służy.

Czy to znaczy, że w trosce o własne zdrowie lepiej w ogóle nie sprzątać? Absolutnie nie, w końcu to właśnie poprawa higieny pozwoliła gatunkowi ludzkiemu na wyeliminowanie wielu chorób. Ważne, by mieć świadomość, co zawierają  środki czystości, i stosować je z umiarem.

Niebezpieczne związki

Już same opakowania niektórych domowych środków czystości powinny wzbudzić naszą czujność. Opatrzone ostrzeżeniami o niebezpiecznym wpływie na skórę, oczy czy środowisko naturalne, konieczności chowania ich przed dziećmi, łatwopalności… Jak taki produkt może nie mieć wpływu na nasze zdrowie? – Niestety, na ostrzeżeniach zazwyczaj się kończy, a jako konsumenci nie zawsze mamy szansę zweryfikować, jakie konkretnie substancje wchodzą w skład danego środka czystości – wyjaśnia coach zdrowia Magdalena Szymanowska. – Producenci tłumaczą to niechęcią do ujawniania chronionych patentami receptur. Skutek jest taki, że większość z nas nie ma świadomości, co kryje się w najpopularniejszych domowych środkach i jak szkodliwy wpływ mogą mieć one na nasze zdrowie i samopoczucie – dodaje.

Sytuacji nie ułatwia fakt, że zazwyczaj nie stosujemy jednego uniwersalnego produktu do sprzątania, za to wiele wyspecjalizowanych. Nawet jeśli w każdym z nich toksyczne składniki nie przekraczają norm, to w kumulacji stają się dla nas niesłychanie szkodliwe. – W tradycyjnych detergentach możemy spotkać przede wszystkim takie substancje, jak amoniak, czwartorzędowe sole amoniowe (CSA) czy wodorotlenek sodu – tłumaczy technolog kosmetyczny Ewa Kusiak. – Opary amoniaku mogą podrażniać skórę, oczy, gardło oraz płuca, a sama substancja powodować uszkodzenia nerek i wątroby. Amoniak występuje w sposób naturalny w środowisku, ale stosowanie środków czyszczących zawierających tę substancję naraża nas na przekroczenie bezpiecznych dawek. Czwartorzędowe sole amoniowe podrażniają i uczulają, wywołują alergie skórne, a także mogą mieć niepożądany wpływ na funkcje rozrodcze i genetyczne organizmu. Są to substancje antybakteryjne i ich zastosowanie w środkach dezynfekujących i kosmetykach przyczynia się do mutowania bakterii odpornych na antybiotyki, co z kolei ogranicza możliwości leczenia infekcji mikrobowych. Wodorotlenek sodu, czyli popularna soda kaustyczna, to wysoce żrąca substancja, która może wypalić oczy, skórę i płuca oraz podrażnić cały układ oddechowy. Lista jest o wiele dłuższa – są na niej agresywne środki powierzchniowo czynne, barwniki, konserwanty, związki zapachowe. Nie da się im odmówić skuteczności w czyszczeniu i eliminowaniu zarazków, jednak nie są one obojętne ani dla naszego zdrowia, ani dla środowiska. Przecież ich resztki spływają do kanalizacji, a opary unoszą się w powietrzu – dodaje ekspertka.

Skóra na celowniku

Popularne środki czystości to też bardzo częsta przyczyna alergii skórnych, z którymi pacjenci zgłaszają się do dermatologów. – Wiele środków powoduje tzw. reakcję kontaktową. Zmiany – podrażniona, piekąca, czerwona skóra – dotyczą zwłaszcza grzbietów dłoni. Często przechodzą jednak na przedramiona nawet aż do łokci w charakterystycznej formie zacieków – tak jak spływał po skórze podrażniający środek. Alergia kontaktowa może pojawić się też na twarzy, najczęściej w okolicach oczu. Wszystkiemu winne są opary wydzielające się z produktów domowej chemii, które mają działanie silnie drażniące. Z kolei chlor powszechnie stosowany do dezynfekcji toalet może w konsekwencji spowodować pojawienie się alergii na udach, zwłaszcza jeśli nie spłuczemy go wystarczająco dokładnie – tłumaczy dermatolog dr Ewa Chlebus z kliniki Nova Derm.

Mnogość środków do czyszczenia sprawia, że niejeden z nas mógłby założyć domowe laboratorium. Dlatego często na początku nie jesteśmy w stanie zweryfikować, co nas konkretnie uczuliło i dopiero systematyczna eliminacja kolejnych preparatów połączona z uważną obserwacją pozwala znaleźć winowajcę. – Najgorsze są zdecydowanie dwa konserwanty: methylisothiazolinone (zwany też MI) oraz formaldehyd. Ten drugi ma właściwości rakotwórcze. Nawet pozornie nieszkodliwe produkty, choćby mydło w płynie, mogą mieć fatalny wpływ na zdrowie, zwłaszcza dzieci. Wszystko z powodu wysokiej zawartości wspomnianych już składników konserwujących oraz substancji zapachowych – ostrzega Ewa Daniél, toksykolożka i szefowa europejskiej organizacji Allergy Certified.

Umiar i babcine triki

Czy naprawdę potrzebujesz wszystkich tych wyspecjalizowanych środków czystości? Być może lepiej po nie sięgać rzadziej – i zawsze rozcieńczać wodą! A na co dzień po prostu zamiatać podłogę i ścierać kurze zwilżoną wodą ściereczką.

Ważna jest także profilaktyka. – By nie dopuścić do pojawienia się alergii, warto zakładać rękawiczki i maseczki ochronne. Podrażnienia wokół oczu będą miały mniejsze szanse się pojawić, jeśli będziesz sprzątać w okularach – podpowiada dr Chlebus.

Magdalena Szymanowska przypomina natomiast, żeby dobrze zmywać wodą czyszczone powierzchnie, a pranie dwukrotnie płukać. Pomoże to usunąć z ubrań resztki drażniących i alergizujących substancji, niebezpiecznych dla zdrowia ftalanów i fosforanów, które może zawierać proszek. Przy stosowaniu domowej chemii należy też bardzo dokładnie wietrzyć pomieszczenia.

Na szczęście na rynku jest coraz więcej naturalnych środków czystości, które skutecznie działają i są dla nas bezpieczne – dzięki wyeliminowaniu toksycznych składników. Jak je wybierać? Na przykład kierując się certyfikatami Unii Europejskiej: Eco Label – produkt spełniający wysokie standardy jakościowe i zdrowotne, przyjazny dla środowiska, a także Allergy Certified – środek pozbawiony substancji potencjalnie drażniących, kancerogennych, powodujących alergie czy wpływających na działanie hormonów.

Wreszcie, warto poszukać tradycyjnych, by nie powiedzieć starych, sposobów na domowe porządki. – Tak naprawdę każdy ma w swojej kuchni składniki czyszczące, którymi z powodzeniem posługiwały się nasze babcie. Są to między innymi ocet spirytusowy, soda oczyszczona, szare mydło oraz kwasek cytrynowy – podpowiada Ewa Kusiak.

„Najwięcej nieporządku robią ci, co robią porządek”– napisał George Bernard Shaw. I choć raczej nie miał na myśli szkodliwości współczesnego nadmiaru domowej chemii, to rzeczywiście do sprzątania – jak zresztą do wszystkiego w życiu – warto podchodzić z umiarem.

Zdrowe sposoby na czysty dom

  •  Oliwa plus sok z cytryny (w równych proporcjach) to świetna mieszanka do polerowania drewnianych mebli,
  • Ocet spirytusowy doskonale usuwa tłuszcz, a jego zapach szybko wietrzeje. Niezastąpiony w odkamienianiu czajnika, myciu luster i okien (bez smug!),
  • Soda oczyszczona zastąpi wybielacz do prania, usunie niechciane zapachy (nawet czosnku i cebuli), oczyści każdy kuchenny sprzęt – przypaloną patelnię i brudny zlew,
  • Szare mydło wywabi uporczywe plamy z ubrań. Wyszorujesz nim także podłogę,
  • Proszek do pieczenia nadaje się do czyszczenia fug,
  • Kwasek cytrynowy ma właściwości antybakteryjne, odplamiające i odtłuszczające. Usunie osad po herbacie, oczyści sitko zlewozmywaka, wzmocni działanie proszku do prania,
  • Fusy po kawie świetnie się sprawdzą w roli udrażniacza rur,
  • By pozbyć się śladów po wodzie z aluminiowych kranów, wypoleruj je ręcznikiem frotté.

  1. Moda i uroda

Zostań częścią modowej rewolucji

Zobacz galerię 2 Zdjęć
19 kwietnia rusza Tydzień Fashion Revolution, najważniejsze wydarzenie w rocznym kalendarzu międzynarodowej organizacji działającej na rzecz mody odpowiedzialnej. Kampania nagłaśniająca kluczowe modowe wyzwania, której towarzyszą spotkania z ekspertami, panele dyskusyjne oraz szereg innych działań skupionych wokół hasła #whomademyclothes, skierowana jest do wszystkich osób oczekujących realnych zmian w systemie przemysłu odzieżowego. 

Dwa dni przed rozpoczęciem tegorocznego Fashion Revolution Week (19-25.04.2021) odbędzie się wydarzenie eksperckie „Okrągły stół mody cyrkularnej”. Do dyskusji zaproszeni zostali specjaliści obserwujący zjawiska związane z gospodarką obiegu zamkniętego z wielu perspektyw. W tym roku Fashion Revolution Polska koncentruje się na przyszłości mody cyrkularnej, jako części gospodarki o obiegu zamkniętym. Celem wydarzenia jest rozpoznanie największych wyzwań związanych z modą cyrkularną w Polsce. Spotkanie ma stanowić twórczą wymianę poglądów, ale przede wszystkim praktycznych doświadczeń i pomysłów, które przyczynią się do wprowadzenia zmian - na wielu płaszczyznach - już w niedalekiej przyszłości.

„Zależy nam, by wśród zaproszonych gości budować sojusze i łączyć ze sobą potencjalnych partnerów, ale także by nie uciekać od wnikliwych pytań i dociekać odpowiedzi, również tych niewygodnych. Chcemy dążyć do realnych zmian i konkretnych rozwiązaniach rozwijających modę cyrkularną w Polsce. Wskazywać obszary do poprawy, ale także patrzeć z nadzieją w przyszłość” - podkreślają przedstawicielki Fashion Revolution Polska. 

Spotkanie poprowadzi Ola Bąkowska - autorka pierwszego w Polsce bloga o innowacjach i modzie zrównoważonej, obecnie pracująca w organizacji pozarządowej Circle Economy w Amsterdamie, która zajmuje się wcielaniem w życie gospodarki obiegu zamkniętego.

W dyskusji udział wezmą: Dorota Jankowska-Tomków - dyrektor zakupów i działu zrównoważonego rozwoju LPP S.A., Paweł Urbański, reprezentujący pralnię i farbiarnię KNK-KANAKA, mec. Magdalena Niewelt, pomysłodawczyni (wraz z mec. Olegiem Marcinkowskim) Kodeksu Etyki Branży Odzieżowej, Zofia Zochniak - współzałożycielka firmy zajmującej się zbiórką i recyklingiem tekstyliów Ubrania do Oddania, Aleksandra Kuta - pomysłodawczyni, projektantka, konstruktorka startupu Decloths, Agata Frankiewicz - założycielka upcyklingowej platformy Deko Eko, Miłosz Marchlewicz reprezentujący Forum Odpowiedzialnego Biznesu, dr Magdalena Płonka, związana z MSKPU ekspertka w dziedzinie edukacji oraz projektowania mody, wykładowczyni oraz przedsiębiorca, Dobrosława Gogłoza - założycielka All Hands Agency,  Joanna Burzec -badaczka i managerka w jednej z największych na świecie firm konsultingowych, kierownik projektu e-Pack dr Piotr Nowak, Agnieszka Oleksyn-Wajda – radca prawny, dyrektor Instytutu Zrównoważonego Rozwoju i na Uczelni Łazarskiego, pisarka i reporterka Karolina Sulej, ekonomista i przedstawiciel Fundacji Instrat Damian Iwanowski oraz Tomasz Morozgalski, prawnik, aktywista miejski i działacz społeczny.

Efektem spotkania będzie raport uzupełniony o najnowsze dane z Polski i ze świata oraz komentarze ekspertów. Zostanie przekazany politykom wszystkich opcji, instytucjom publicznym i organizacjom pozarządowym, a także udostępniony uczelniom, z którymi współpracuje stowarzyszenie. Wnioski i ustalenia będące efektem spotkania będą wykorzystywane w działaniach informacyjnych, promocyjnych i edukacyjnych Fashion Revolution Polska. Podsumowanie spotkania będzie udostępnione jako materiał filmowy jeszcze w trakcie Tygodnia Fashion Revolution w mediach społecznościowych polskiego oddziału.

#whomademyclothes: rozmowy o przyszłości mody cyrkularnej

Tydzień Fashion Revolution to także spotkania z ekspertami - prowadzone w formie rozmów na żywo za pośrednictwem kanałów w mediach społecznościowych i na platformie Zoom. O odpowiedzialnym podejściu do mody, szansach mody cyrkularnej, inspiracjach i czekających modę wyzwaniach opowiedzą: projektantka innowacyjnych materiałów Weronika Banaś, autorka bloga i podcastów, wykładowczyni, projektantka Katarzyna Zajączkowska, prawnik związany z Instytutem Prawa Mody Arkadiusz Szczudło oraz trendwatcherka Natalia Hatalska.

W ramach Tygodnia Szkolni Ambasadorzy Fashion Revolution przygotowują także cykl praktycznych warsztatów wcielających w życie założenia mody cyrkularnej.

Fashion Revolution Polska jest częścią międzynarodowej organizacji założonej w Wielkiej Brytanii po tragicznych wydarzeniach w kompleksie fabrycznym Rana Plaza w Bangladeszu, gdzie w kwietniu 2013 r. zginęło ponad 1100 pracowników fabryki odzieżowej, a kolejne 2500 odniosło obrażenia. W kwietniu każdego roku Fashion Revolution zachęca do aktywnego udziału w kampanii nagłaśniającej najważniejsze modowe wyzwania, łączącej pamięć o tragicznych wydarzeniach z 2013 r. z edukowaniem, wywieraniem nacisku na globalne marki i legislatorów oraz dążeniem do realnych zmian.

W trakcie Tygodnia Fashion Revolution każda i każdy z nas może stać się częścią modowej rewolucji. Masowo zadawane pytania o warunki produkcji naszych ubrań, obuwia i dodatków, pokazywanie metek danej marki i korzystanie z hasztagów #whomademyclothes i #whatsinmyclothes pozwalają wciągnąć przedstawicieli przemysłu odzieżowego i konsumentów w dyskusję dotyczącą mody odpowiedzialnej, transparentnej działalności oraz gospodarki obiegu zamkniętego.

2021/04/zostan-czescia-modowej-rewolucji-FR-Week-tlo-na-fb_1.jpg

Szczegółowy harmonogram tegorocznego Tygodnia Fashion Revolution można znaleźć na facebookowej stronie Fashion Revolution Poland oraz Instagramie (@fash_revpoland).

Sponsorem głównym Okrągłego stołu mody cyrkularnej jest LPP S.A.

Wydarzenie patronatem objęli: Kupuj Odpowiedzialnie, Deko Eko, MSKPU , Ubrania do Oddania, All hands, KNK-KANAKA, UP DIWU, Adwokat Magdalena Niewelt, Adwokat Oleg Marcinkowski, Łukasiewicz – Instytut Logistyki i Magazynowania, Fundacja Instrat, Instytut Zrównoważonego Rozwoju i Środowiska Uczelni Łazarskiego, Instytut na Rzecz Ekorozwoju, Forum Odpowiedzialnego Biznesu.

2021/04/zostan-czescia-modowej-rewolucji-TRANSFORMACJE1.png

  1. Moda i uroda

Pielęgnacja na wiosnę - najlepsze kosmetyki i akcesoria

 Zestaw kosmetyków OnlyBio
Zestaw kosmetyków OnlyBio
Zobacz galerię 2 Zdjęć
Szukamy największych sojuszników, którzy pomogą nam zadbać o jak najlepszą kondycję i piękny wygląd w nadchodzących miesiącach. Oto oni!

Kompleksowa pomoc włosom osłabionym po zimie i silnie wypadającym to nie tylko stosowanie odpowiednich szamponów i odżywek, ale również wsparcie za pomocą suplementów diety. Na początek warto zastosować szampon z odżywką odpowiedni na tego typu problemy - świetnie sprawdzi się tu nowość od Klorane, czyli szampon z chininą i witaminami z grupy B. Kosmetyki stymulują wzrost włosa dzięki działaniu chininy i przywracają włosom witalność, wytrzymałość i ułatwiają rozczesywanie. Podobnie w przypadku balsamu, którego właściwości pobudzają cebulki włosów i stymulują ich wzrost. Dodatkiem do tej pielęgnacji będzie wsparcie kapsułkami zawierającymi składniki istotne dla zdrowych włosów i paznokci.

Wiosenne nowości do włosów od marki OnlyBio z linii Anti Acne to produkty kompleksowo dbające o skórę mieszaną, trądzikową, wrażliwą problematyczną, a także z przebarwieniami. W skład linii wchodzi m.in. regulujące serum do twarzy, złuszczający krem do twarzy, oczyszczająca pianka do mycia i tonik. Wszystkie kosmetyki zapewnią skórze dogłębne oczyszczenie i nawilżenie, jednocześnie regulując pracę gruczołów łojowych. Sekret skuteczności ich działania tkwi w formule opartej na bazie herbaty matcha, wzbogaconej szałwią i kwasem azelainowym. Warto spróbować.

Zestaw kosmetyków OnlyBio Zestaw kosmetyków OnlyBio

Marki Dyson nie trzeba przedstawiać fankom najnowszych technologii. Zakochane w Dyson Airwrapie, czyli suszarko-lokówce najwyższej jakości, która w kilka minut powoduje, że nasza fryzura wygląda jakbyśmy przed chwilą wyszły od fryzjera, wypróbowałyśmy najnowszy produkt - Dyson Corrale. Nowość marki to innowacyjna prostownica, ale nie taka, jaką znałyśmy dotychczas. Dyson Corrale to urządzenie, które jako pierwsze na świecie wykorzystuje opatentowaną technologię elastycznych płytek wykonanych ze stopu miedzi i manganu. Płytki dopasowują swój kształt, by zebrać włosy, zapewniając tym samym precyzyjną stylizację i redukując uszkodzenia włosów o połowę.

W przeciwieństwie do tradycyjnych prostownic, unikatowe płytki Dyson Corrale wyginają się wokół włosów, aby dopasować się do kształtu pasma i dokładnie je zebrać, zapewniając tym samym większą kontrolę nad wybranym pasmem. Rozkładają ciepło i napięcie równomiernie na kosmyku włosów, dzięki czemu uzyskać można znakomity efekt przy mniejszym uzależnieniu od ciepła. To ważna informacja przede wszystkim dla tych, które z prostownicy korzystają często i martwią się o kondycję włosów po jej częstym stosowaniu. Prostownica Dyson to nasz absolutny must have na ten sezon, w który po prostu warto zainwestować dla dobra naszych włosów, a także... z powodu niezwykłego designu, który sprawia, że to urządzenie po prostu chce się mieć.

Nowość od marki Caudalie to zawierający ponad 97% zmysłowych składników pochodzenia naturalnego i bogaty w fosfolipidy krem, który jest dla skóry jak dotyk kaszmiru. Kosmetyk pozostawia na skórze delikatną nutę bazylii, trawy cytrynowej, rumianku, tymianku i kwiatu pomarańczy, co sprawia, że jeszcze chętniej sięgamy po niego w codziennej pielęgnacji. Oprócz nieziemskiego zapachu, krem niweluje zmarszczki, ujędrnia i wzmacnia skórę.

Krem kaszmir liftingujący Caudalie Krem kaszmir liftingujący Caudalie

Marka MediHeal znana jest ze świetnych masek nawilżających do twarzy, choć w jej portfolio znajduje się też wiele innych dobrych kosmetyków. Jednym z nich jest żel nawilżający do twarzy i ciała, który zapewnia pielęgnację skóry, delikatnie peelinguje i nawilża, nadając skórze ciała wyraźnie gładszy wygląd. Produkt należy nakładać na suchą, oczyszczoną skórę twarzy lub ciała. Wystarczy ją delikatnie wklepać w skórę, aż do całkowitego wchłonięcia. Warto wprowadzić go do codziennej pielęgnacji.

Żel nawilżający MediHeal, cena: 39,99 zł Żel nawilżający MediHeal, cena: 39,99 zł

Jak wiadomo nie od dziś - liczy się wnętrze. Aby o nie zadbać warto sięgnąć po suplementy, które pomogą nam w utrzymaniu promiennej i zdrowej cery. Jest to szczególnie istotne zwłaszcza, gdy wchodzimy w nowy sezon i potrzebne nam głębokie oczyszczenie i przygotowanie skóry na wyższe temperatury. Jednym z polecanych suplementów jest esencja z koenzymem Q10 od marki Herbapol, która ponadto do skutecznej pielęgnacji proponuje użycie wegańskiego serum rozświetlającego i rewitalizującego cerę, maseczkę do twarzy rozjaśniającą i ujędrniającą skórę oraz ciekawe formuły kremów - pod oczy oraz na noc i na dzień, które zmniejszają widoczność porów, koją i przywracają skórze zdrową kondycję.

Ciekawe nowości na nadchodzący sezon proponuje również marka Joanna. Jednym z naszych faworytów jest niezawodny i wykorzystywany przez nas nie tylko w wyjątkowych sytuacjach - suchy szampon Ultra fresh Classic. Formułę szamponu stworzono na bazie skrobi ryżowej, która skutecznie absorbuje nadmiar sebum, zanieczyszczenia i nieprzyjemne zapachy, a przy tym nie obciąża włosów i z łatwością się z nich wyczesuje, nie pozostawiając białych śladów. Po „myciu” fryzura błyskawicznie odzyskuje utraconą objętość, a włosy są przyjemnie miękkie i gładkie w dotyku. Oprócz tego dla wszystkich fanek małych eksperymentów z włosami, marka wprowadziła łagodne pigmenty tonujące, których mogą wypróbować nawet największe laiczki w farbowaniu włosów. Nie zawierają amoniaku, utleniacza i substancji alkalizujących, a mimo to doskonale odświeżają kolor między kolejnymi farbowaniami włosów. To zasługa ultraskoncentrowanych tzw. pigmentów bezpośrednich nowej generacji, które osadzają się na łuskach włosów i tworzą na nich trwały film.

Jeśli nie stosujecie żadnych kosmetyków na noc, warto wypróbować nowość marki Amvi - krem odżywczo-regenerujący do twarzy. Krem w trakcie naszego nocnego odpoczynku przyspiesza regenerację skóry, odżywia i wyrównuje koloryt cery. Ponadto krem daje efekt wypoczętej i pełnej energii cery po przebudzeniu.

Krem odżywczo-regenerujący Amvi, cena: 56,99 zł Krem odżywczo-regenerujący Amvi, cena: 56,99 zł

Balsam do ciała Aloe Fresh to połączenie soku z aloesu ze składnikami, które wzmacniają jego intensywnie nawilżające działanie. Bogaty i naturalny skład nawilży nawet najbardziej wymagającą skórę – suchą i podrażnioną. To idealny produkt do odżywienia i nawilżenia ciała po zimie. Oprócz aloesowego balsamu, marka Yumi proponuje również odżywczy krem pod prysznic, a także soczystą pielęgnację dla rąk w postaci kremu wzbogaconego o regenerujące masło shea, zmiękczający i nawilżający mocznik oraz odżywcze oleje.

Codzienny rytuał pielęgnacji warto wzbogacić o luksusowe, niezwykle lekkie, nawilżające i wygładzające mleczko do ciała, pełne składników odżywczych, AHA i bioaktywnych od marki OSKIA. Systematyczne stosowanie mleczka pozostawia skórę pięknie miękką, gładką i dogłębnie odżywioną. Kosmetyk posiada również właściwości odmładzające - retinol poprawia teksturę i regenerację skóry, a fermentowany magnez, potas, miedź, cynk i żelazo poprawiają zdrowie i wydajność komórek.

OSKIA Renaissance Body Treatment Milk, cena: 225 zł (dostęp: pell.pl) OSKIA Renaissance Body Treatment Milk, cena: 225 zł (dostęp: pell.pl)

Źródło witamin B6, B12, C, E i składników odżywczych, które pozytywnie wpływają na funkcjonowanie całego organizmu znajdziemy w kosmetykach Coco&Almond dostępnych w Aura Naturals. W serii dostępne są m.in. masło, mleczko do ciała i żel do mycia. Kosmetyki regenerują, chronią i łagodzą skórę, a przy tym - obłędnie pachną. Warto zaopatrzyć się w ten zestaw przed nadchodzącym latem.

Żel do mycia ciała Coco&Almond, cena: 19,90 zł Żel do mycia ciała Coco&Almond, cena: 19,90 zł

Nowe naturalne kosmetyki do twarzy beBIO od trenerki i propagatorki zdrowego stylu życia Ewy Chodakowskiej to kremy na dzień, na noc, pod oczy, serum/olejek, a także kosmetyki do oczyszczania twarzy i demakijażu. W linii znajdują się kosmetyki nawilżające dla młodych kobiet, a także odżywczo-regenerujące do cery dojrzałej. W szklanych słoiczkach i tubkach z recyklingu kryje się bogactwo, naturalnych i niezwykle dobroczynnych składników: m.in. ekstrakt i olej z opuncji figowej czyli jedna z najbogatszych substancji przeciwstarzeniowych, nazywana naturalnym, roślinnym botoksem.

Serum beBio, cena: 39,99 zł Serum beBio, cena: 39,99 zł

Ochrona przed nieprzyjemnym zapachem to przede wszystkim wysoce skuteczny antyperspirant o długotrwałym efekcie działania, czyli Etiaxil. Posiada opatentowany, unikalny skład, którego skuteczność została potwierdzona w badaniach klinicznych. Produkt zawiera system ochrony i pielęgnacji skóry Comfort (Cpx), którego innowacyjna formuła zapewnia skórze uczucie komfortu i minimalizuje podrażnienia często występujące przy stosowaniu extra efektywnych antyperspirantów.

Etiaxil, cena: 38,99 zł Etiaxil, cena: 38,99 zł

  1. Styl Życia

Relaks przed snem - jak się wyciszyć i co robić wieczorem?

 Trylogia
Trylogia "Odcienie magii": "Mroczniejszy odcień magii", "Zgromadzenie cieni" i "Wyczarowanie światła", Victoria Schwab, wyd. Zysk i S-ka 
Zobacz galerię 2 Zdjęć
Co robić przed snem? Jak skutecznie wyciszyć się i zrelaksować? Oto kilka sprawdzonych przez naszą redakcję sposobów: gwiazdy świecące przy twoim łóżku, obłędnie pachnące kosmetyki, odrobina magii i medytacja. Postaw na to, co daje ci radość! 

Co robić przed snem? Jak skutecznie wyciszyć się i zrelaksować? Oto kilka sprawdzonych przez naszą redakcję sposobów: gwiazdy świecące przy twoim łóżku, obłędnie pachnące kosmetyki, odrobina magii i medytacja. Postaw na to, co daje ci radość! 

Magia wokół nas

Trylogia "Odcienie magii" to  seria fantasy, która zachwyci nastolatków i dorosłych. Akcja dzieje się w czterech alternatywnych rzeczywistościach: czterech Londynach. W Białym Londynie ludność stoczyła krwawą walkę o magię. W Czerwonym szanuje się umiejętności magiczne i ludzkie życie. W Szarym Londynie - najbliższym naszej rzeczywistości - magii nie ma wcale, a o Czarnym ludzie boją się nawet mówić. A gdyby tak teraz pomyśleć o swoim mieście w czterech kolorach...?

Trylogia 'Odcienie magii': 'Mroczniejszy odcień magii', 'Zgromadzenie cieni' i 'Wyczarowanie światła', Victoria Schwab, wyd. Zysk i S-ka  Trylogia \"Odcienie magii\": \"Mroczniejszy odcień magii\", \"Zgromadzenie cieni\" i \"Wyczarowanie światła\", Victoria Schwab, wyd. Zysk i S-ka 

Na dobry sen

Motyw rozgwieżdżonego nieba to symbol spokojnej nocy. Nie bez powodu znalazł się na serii produktów marki Tchibo, które mają sprzyjać dobremu odpoczynkowi (uważny obserwator może dostrzec w tym wzorze także konstelacje odpowiadające znakom zodiaku). Nam najbardziej do gustu przypadł dyfuzor, który po wlaniu wody i dodaniu kilku kropli olejku eterycznego, rozpyla zapach w postaci mgły, a do tego mieni się w kilku kolorach. Dzięki niemu poczujesz się zrelaksowana jak nigdy wcześniej.

Dyfuzor zapachowy (139,99 zł) i pościel ze wzmocnionej bawełny 155/220 cm (39,99 zł) - do kupienia na www.tchibo.pl.  Dyfuzor zapachowy (139,99 zł) i pościel ze wzmocnionej bawełny 155/220 cm (39,99 zł) - do kupienia na www.tchibo.pl. 

BIO krem

Inspiracją do stworzenia nowej linii biokosmetyków marki Armona były regiony świata stawiające na czyste środowisko i rozwój zielonych technologii. Stąd w składzie ekstrakty z kory czerwonego klonu, mchu islandzkiego, alg błękitnych i grzybów shiitake. Do tego ciekawie pachną i są przyjazne dla ludzi oraz dla środowiska - ich skład jest w 100 proc. wegański.

Kanadyjski biolifting, biokrem wygładzająco-odżywczy na noc, czarny świerk (50 ml/15,62zł). Kanadyjski biolifting, biokrem wygładzająco-odżywczy na noc, czarny świerk (50 ml/15,62zł).

Medytacja na ekranie

Jeśli postanowiłeś sobie, że w 2021 roku nauczysz się medytować, mamy dla ciebie świetny animowany przewodnik. Narratorem jest Andy Puddicombe - były buddyjski mnich i współtwórca aplikacji do medytacji Headspace. Każdy z ośmiu 20-minutowych odcinków przedstawia jedną technikę mindfulness i kończy się wspólną medytacją prowadzoną przez Andy'ego. Relaksacji i skupieniu sprzyjają dodatkowo barwne rysunki.

Animowany przewodnik o medytacji 'Headspace: medytacja' dostępny jest na platformie Netflix.  Animowany przewodnik o medytacji \"Headspace: medytacja\" dostępny jest na platformie Netflix. 

SPA w domu

Aromat kokosa, migdała, kawy lub gorzkiej czekolady, pozostające długo na skórze, ale też unoszące się w domu - to tylko jeden z efektów stosowania kosmetyków z serii Baltic Home SPA Wellness marki Ziaja. Emolienty w połączeniu z olejem migdałowym i płynnym masłem shea tworzą idealną pielęgnacyjną kompozycję, a wegański skład i wyjątkowo przyjemna konsystencja wprawiają w doskonały nastrój.

Ziaja Baltic Home SPA Wellness: żel pod prysznic (500 ml/12,30 zł), dwufazowy płyn myjący do kąpieli (500 ml/15,30 zł), odżywczo-nawilżający krem do ciała (300 ml/19,90 zł). Ziaja Baltic Home SPA Wellness: żel pod prysznic (500 ml/12,30 zł), dwufazowy płyn myjący do kąpieli (500 ml/15,30 zł), odżywczo-nawilżający krem do ciała (300 ml/19,90 zł).