To czego nie lubię w porze wiosenno-zimowej, to oprócz niskich temperatur, szaro-burawa ulica. Sama konsekwentnie wybieram wszystkie odcienie szarości. Zimą większość z nas ma tendencję do ukrywania się w barwach „bezpiecznych”, chcemy przemknąć między dniem, a nocą. Latem zaś z lubością sięgamy po nasycone kolory, nie boimy się eksperymentować i przyciągać spojrzenia.
Kolor nie jest „pusty”, niesie ze sobą bardzo duże znaczenie - stanowi o naszym samopoczuciu, osobowości, potrzebach, motywacjach, energii oraz poczuciu bezpieczeństwa i spełnienia. Nasz organizm podświadomie reaguje na sygnały, które wysyłają poszczególne barwy. Ich energia sprawia, że czujemy się pozytywnie lub odczuwamy dyskomfort.
Badania mówią, że w pierwszym kontakcie, to właśnie nasz wygląd odgrywa kluczową rolę i stanowi ponad połowę sukcesu. Tak więc starannie powinniśmy wykreować swój wizerunek, bo możemy nie mieć już kolejnej okazji do wywołania „pierwszego wrażenia”.
Nie zawsze możemy sobie jednak pozwolić na wybieranie kolorów, na które akurat mamy ochotę. Jeżeli pracujemy w dużej korporacji np. banku czy firmie prawniczej musimy się kierować określonymi zasadami dress codu.
Pracownicy powinni być wizytówką firmy w której pracują, a styl ubierania się powinien być adekwatny do zajmowanego stanowiska. Najważniejsze jest to aby strój był odpowiednio dopasowany do okoliczności, np. założenie jasnego garnituru wieczorem nie będzie stosowne. Paleta barw w biznesie czy polityce jest dość wąska - dominują granaty, czerń, szarości, brąz, latem beże kolory piaskowe.
Świat wielkich korporacji bazuje na wizualnych skojarzeniach - kolor niebieski to kolor spokoju, powagi, harmonii, granat - pomaga wzbudzić autorytet, oznacza zdecydowanie, szary - kolor dyplomacji, wzbudza zaufanie, czerwień – to dynamizm. Generalnie ciemne kolory budują prestiż, jasne, rozbielone – delikatność, metaliczne – przepych i bogactwo, jaskrawe, żywe – dynamizm i aktywność, nowoczesność. W stroju „do pracy” nie powinno się łączyć więcej niż trzech kolorów. Dodatki powinny być proste, klasyczne i harmonizować z kolorystyką stroju. Powinniśmy pamiętać o konsekwencji w ich doborze - jeżeli mamy srebrny zegarek, to takie same powinny być spinki do mankietów, jeżeli brązowy skórzany pasek, to do tego dobrane obuwie itd.
Strój ma być niejako „niewidoczny” by żaden oryginalny element garderoby nie odciągać uwagi od tego co mamy do powiedzenia. Trochę inne zasady dotyczą osób na wysokich stanowiskach, one mogą sobie pozwolić na odrobinę ekstrawagancji. Czerwień?... czemu nie ale tylko wtedy kiedy Twój charakter jest równie mocny jak ta barwa. Ważne są także cele jakie chcemy osiągnąć – jeżeli np. bierzemy udział w przetargu możemy sobie pozwolić na mocne, nasycone barwy, jeżeli negocjujemy przedłużenie terminu płatności wybierzmy raczej barwy stonowane. Jeżeli udajemy się na rozmowę kwalifikacyjną, należy założyć strój elegancki, klasyczny, w stonowanych kolorach; najlepiej granat lub grafit i pastelową koszula. Inaczej ubierze się osoba ubiegającą się o stanowisko kierownicze, a inaczej ta, która pretenduje na posadę w dziale księgowości. Duże kontrasty w ubiorze sprawiają, że wydajemy się bardziej zdecydowani, a łączenie pasteli, że będziemy odbierani jako osoby łagodne.
Kolory jaskrawe najczęściej są domeną osób wykonujących zawody artystyczne. Tutaj wyróżnianie sie z tłumu, określenie poprzez barwę czy fason swojej osobowości, jest jak najbardziej wskazane. Mocne kolory są również dobrze widziane np. u przedszkolanek. Maluchy uwielbiają wyraziste barwy i ich kontrastowe łączenie - budzi to w nich ciekawość i wzbudza zaufanie.
W doborze kolorystyki stroju najważniejsze jest jednak to, aby kolor był spójny z naszą osobowością, inaczej komunikat, jaki nadajemy swoim wyglądem jest nieskuteczny. Barwy jakimi się otaczamy powinny także pasować do naszej kolorystyki czyli koloru włosów, oczu, karnacji. W tym celu najlepiej jest wykonać analizę kolorystyczną podczas której stylista dobierze paletę najkorzystniejszych kolorów i dodatków. To nam zdecydowanie ułatwi łączenie z sobą poszczególnych elementów garderoby.
www.aspetto.pl
Więcej na temat kolorów przeczytasz w styczniowym numerze magazynu SENS; artykuł "Kolor nadaje charakter"/ psychologia mody.