fbpx

Przechytrzyć gniew

Przechytrzyć gniew
123rf

Tłumiony lub źle przeżyty gniew ma moc destrukcyjną. Jak się z nim obchodzić wyjaśnia
Joe Shrand w książce „7 Strategies for Defusing Our Most Dangerous Emotion with Leigh Devine”.

Na szczęście każdy z nas posiada moc rozładowania złości własnej, a nawet innych. Jest to ważne, bo gniew działa jak bezpiecznik. Od zarządzania tą emocją zależą nasze relacje i często życiowy sukces. Gniew tak naprawdę przeznaczony jest do wymuszania na innych zmiany zachowania. Złościmy się, gdy sprawy nie idą tak, jak chcemy, gdy ktoś nie spełnia naszych oczekiwań. Ta emocja mieści się w układzie limbicznym mózgu, części zwanej gadzią. Tu są nasze impulsy i pamięć emocjonalna, tu jest jakby włącznik naszej walki. Z kolei kora przedczołowa, „nowsza”, lepiej wykształcona w toku ewolucji część mózgu, pełni funkcję ośrodka wykonawczego. Pomaga nam planować, rozwiązywać problemy, podejmować decyzję w oparciu o kontrolę impulsów. To ona pomaga nam nie kierować się w działaniu złością. Joe Shrand podkreśla jednak, że gniew jest wpisany w psychikę człowieka. Staje się niebezpieczny, gdy zamienia się w agresję.

Psycholog proponuje stworzenie skali gniewu od 1 do 10: podrażnienie, lekka irytacja, irytacja, frustracja, niecierpliwość, gniew, złość, nasilająca się złość, wściekłość i duża wściekłość. Warto zdać sobie sprawę, co jest wyzwalaczem każdej z dziesięciu emocji.
Według Shranda istnieją trzy główne wyzwalacze złości. Pierwszy to powody bytowe, kiedy złościmy się z powodu pieniędzy, a raczej kłopotów z nimi związanych. Drugi to nasze relacje społeczne w pracy, szkole, środowisku, a trzeci dotyczy najbliższych relacji. Aby lepiej zrozumieć swoją złość, Shrand sugeruje uświadomienie sobie, na co i jak reagujemy złością. Należy zwrócić uwagę, gdy pojawiają się odczucia powyżej 5 punktów i co wtedy robimy. Czy pojawia się przemoc słowna, czy nawet fizyczna. Kiedy już wiemy co powoduje naszą złość i w jaki sposób jej ulegamy, należy popracować nad wewnętrznym przekonaniem, że gniew można przekształcić na energię konstruktywną. Zwykle pomaga nam ona w osiąganiu celów, bo nasze działanie staje się efektywne. Należy zatem rozładować energię gniewu. Shrand odradza uderzać w poduszkę lub kopać w kanapę, bo łatwo można od tych przedmiotów przejść do czyjejś twarzy. Lepszym sposobem jest przerwać potok pełnych złości myśli na przykład słuchaniem mocnej muzyki, w której pobrzmiewa dla nas gniew i energia działania. Dobrym sposobem jest również ruch, na przykład szybkie bieganie na świeżym powietrzu.

Co robić, jak inni złoszczą się w naszej obecności? Łagodzić napięcie powstałe z gniewu. Jak? Poczuciem humoru, szczerym zainteresowaniem zaistniałą sytuacją i współczuciem. Kiedy okażemy empatię komuś, kto się złości, okaże się że dostał właśnie to, na co liczył. I nie będzie już powodu do złości.

 

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>