fbpx

Bądźmy odporni

Bądźmy odporni
fot. materiały prasowe klienta

W czasach, gdy odporność staje się kluczowa na co dzień, warto mieć w domu rybę z puszki.

Ostatnie tygodnie upływają całej ludzkości pod tematem: ludzka odporność względem chorób. Dieta to z bardzo ważny element utrzymania dobrej odporności. Uświadomiliśmy sobie, jakie zagrożenia dla ludzi niesie m.in. nieprzestrzeganie zaleceń dotyczących zdrowego stylu życia, a także głębokie przekonanie o dokonywanych przez ludzkość epokowych postępach. A jednak – od lat pewne zasady pozostają niezmienne. Warto się wsłuchać uważnie w naturę ludzkiego organizmu.  

Woda, błonnik i sposoby naturalne

Po pierwsze: dla utrzymania dobrej odporności organizmu człowiek potrzebuje wody. Nasz organizm składa się z niej w 50-70%, jest ona istotna w procesach metabolicznych, a także służy jako rozpuszczalnik dla większości substancji. Jeśli dojdzie do niedoborów wody w organizmie, to uczucie pragnienia nie jest najgorszym, co może się nam przytrafić. Pogarsza się wtedy cera, a więc maleją też zdolności obronne skóry. Jest ona wówczas mniej odporna na wnikanie do głębszych warstw skóry zarówno metali ciężkich, jak i na rozwój wielu patogenów, które mogą ją atakować. Z kolei sucha skóra zwiększa ryzyko powstawania ran i otarć, a to już bardzo krótka droga do wnikania drobnoustrojów poprzez ranę, aż do krwi. Zatem nie lekceważmy zaleceń i wypijajmy rekomendowane co najmniej 1,5 litra płynów dziennie.

Błonnik jest znany z wielu prozdrowotnych właściwości, ale skupmy się zwłaszcza na fakcie, że błonnik wiąże w jelicie jony szkodliwych metali ciężkich i ksenobiotyków (substancji obcych, pozostałości leków i produktów przemiany materii). Dlatego w diecie na odporność nie może zabraknąć świeżych owoców, warzyw, strączków i produktów pełnoziarnistych. Znajdujący się w nim błonnik, po przejściu przez układ pokarmowy, wspomoże organizm w wydalaniu szkodliwych związków mogących ograniczać procesy odpornościowe.

Jeśli chcemy dodatkowo wspomóc naszą odporność, to nie można zapominać o: miodzie (źródło enzymów działających przeciwbakteryjnie i antywirusowo), kurkumie (najsilniejszej pod względem przeciwutleniającym przyprawie świata), a także o źródłach witaminy C: natce pietruszki, dzikiej róży, papryce czy cytrusach. Okazuje się bowiem, że regularne dbanie o wysoką ilość witaminy C w diecie ma wpływ na skrócenie czasu infekcji, gdy ta nas dopadnie.

Ryby w puszce – produkt na te czasy

Po pierwsze – to produkt o długiej dacie ważności. Okazuje się, że to ważne zwłaszcza w czasach pandemii, z którą świat się boryka. Aby zminimalizować częstotliwość wychodzenia do sklepu, warto mieć w zanadrzu zapas dobrej jakości produktów w puszce. Na przykład ryby Graal. Nie zawierają konserwantów, charakteryzują się dużą różnorodnością smaków, występują zarówno w wersjach klasycznych, jak i np. w wersji dla diabetyków, lub dla osób szukających szybkich, gotowych zdrowych przekąsek śledziowych czy dań z makreli. Co ważne – żywność w puszkach  jest poddawana w procesie wytwarzania działaniu bardzo wysokiej temperatury, zaś samo opakowanie jest bardzo szczelne i chroni żywność przed dostępem powietrza. Ten posiadający prawie 200 lat sposób konserwowania jedzenia nie wymaga dodatku chemii. Nie używa jej również Graal. Dlatego nie znajdziemy konserwantów w rybach z puszek tej marki.

Po drugie – jeśli chodzi o wartość odżywczą ryb w puszce, to trzeba podkreślać, że jest ona porównywalna ze świeżymi rybami! Ryby w puszce zawierają kwasy Omega 3. Badania m.in. Morskiego Instytutu Rybackiego wskazują, że nie ma istotnych różnic między zawartością poszczególnych witamin czy składników mineralnych pomiędzy świeżą rybą, a tym samym rodzajem ryby puszkowanej. Co więcej, ryby w puszce mogą być nawet bardziej wartościowe pod pewnymi względami – na przykład w przypadku kwasów tłuszczowych jedno- i wielonienasyconych, w zależności od gatunku ryb. Ryby są bowiem znane ze szczególnie korzystnej zawartości tych dobroczynnych kwasów tłuszczowych. Te tłuszcze mają działanie przeciwutleniające, antymiażdżycowe, nawet antynowotworowe i wspomagające układ nerwowy, a także… eureka – odpornościowy!

Po trzecie – ryby w puszce to także źródło białka. A białko nie jest jedynie budulcem mięśni, ale także aktywnie działających w celach odpornościowych enzymów i komórek. Niedobory białka w diecie mogą prowadzić do zmniejszenia liczebności i aktywności przeciwciał – czyli jednych z tych komórek, które są produkowane w organizmie po wniknięciu do niego szkodliwych, obcych białek. Pogorszenie odporności, a więc większa podatność na wszelkiego rodzaju infekcje, to poza obniżeniem masy ciała i apatią, jedne z najważniejszych objawów wskazujących na niedobór białka w diecie.

Po czwarte – witaminy obecne w rybach to przede wszystkim te rozpuszczalne w tłuszczach: A, E, D. Okazuje się, że są to kluczowe witaminy także dla przebiegu procesów odpornościowych. Niedobór witaminy A zwiększa ryzyko zachorowania na choroby zakaźne (a więc i wirusowe!) i śmiertelności z nimi związanej. Witamina E to jeden z najsilniejszych przeciwutleniaczy, które walczą ze stanem stresu oksydacyjnego (a stan ten ściśle wiąże się z obniżeniem obrony odpornościowej). Zaś niedobory witaminy D prowadzą do pogorszenia funkcji makrofagów (komórek odpowiedzialnych za usuwanie obcych mikroorganizmów z ciała człowieka) oraz peptydów antybakteryjnych.

Po piąte – ostatnie, choć nie najmniej ważne – ryby z puszki można podawać na przeróżne sposoby. Pasty kanapkowe, sałatki, zapiekanki, podawanie do grzanek, także jako dodatek do pizzy – przepisów na ich wykorzystanie jest naprawdę wiele i metoda podania zależy tylko i wyłącznie od inwencji kucharza. Jeśli szukasz ciekawych i nieoczywistych przepisów na dania z rybą z puszki, odwiedź www.graal.pl

Źródła:

Kościej A. i wsp.: Rola wybranych czynników żywieniowych w kształtowaniu odporności dzieci. Probl Hig Epidemiol 2017, 98(2): 110-117.

Dymarska E.: Czynniki modulujące układ immunologiczny człowieka. Zeszyty Naukowe PWSZ im. Witelona w Legnicy. Nr 19(2)/2016, s. 21-37.

http://www.correctline.pl/public/pliki/odpornosc_pop.pdf [dostęp dn. 17.03.2020 r.]

https://mir.gdynia.pl/dzialalnosc-naukowa/publikacje/