1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Zwierciadło poleca
  4. >
  5. Każdy może zostać artystą – przekonujemy w czerwcowym „Sensie”. Nowy numer już dostępny

Każdy może zostać artystą – przekonujemy w czerwcowym „Sensie”. Nowy numer już dostępny

(Ilustracja: Adriana Dziewulska)
(Ilustracja: Adriana Dziewulska)
Czerwcowy „Sens” już w sprzedaży. Temat Numeru nosi tytuł „Mózg i pomocnicy”, a drugi blok tematyczny – „Każdy może zostać artystą”.

W Temacie Numeru przeczytasz o naukowych dowodach na to, że medytacja zmniejsza skłonność do negatywnego myślenia; faktach i mitach na temat osi mózg–jelita; dwukierunkowej komunikacji między głową a sercem oraz o skutkach burzliwego rozwoju nastoletniego mózgu.

  • Wiele mówi się o tym, że regularnie praktykowana medytacja znacząco redukuje lęk i stres oraz wzmacnia równowagę emocjonalną. Belgijski neurolog dr Steven Laureys postanowił sprawdzić, jak to się dzieje, że ćwiczenie umysłu zmienia nasze mózgi i na które ich części najbardziej oddziałuje. Wyniki swoich badań opisał w książce „Sens medytacji”.

  • Bóle żołądka, skurcze czy poczucie przelewania w jelitach – skąd biorą się takie reakcje na stres? To efekt komunikacji pomiędzy mózgiem a układem pokarmowym. Działa ona w obie strony, więc z brzucha mogą też popłynąć sygnały, które głowa odczytuje jako komfort lub dyskomfort emocjonalny. Na czym polegają te mechanizmy – pytamy Karolinę Skonieczną-Żydecką z Pomorskiego Uniwersytetu Medycznego.

  • W większości starożytnych cywilizacji to nie mózg, ale serce uchodziło za najważniejszy organ w ciele. Kiedy jednak odkryto mechanizm jego działania, uznano, że jest ono jedynie pompą tłoczącą krew, ciałem zaś, w tym funkcją serca, zarządza mózg. Najnowsze badania burzą ten ustalony porządek rzeczy i dowodzą, że nasi przodkowie aż tak bardzo się nie pomylili.

  • Patrzymy na tych młodych wyrośniętych ludzi i oczekujemy, że oni będą myśleć jak my. Jak mogą nie rozumieć czegoś tam? Nie rozumieją, bo nie mają takiego mózgu jak trzydziesto- czy czterdziestoparolatek – mówi o nastolatkach psycholożka akademicka i psychoterapeutka Sonia Ziemba-Domańska.

Co dziś kryje się pod pojęciem „artysta”? Na czym polega terapeutyczna moc tworzenia, nawet jeśli ono nie mieści się w kanonie? Dlaczego potrzebujemy jak najszybszej regulacji dotyczącej korzystania ze sztucznej inteligencji, która dziś bezkarnie trenowana jest na dziełach prawdziwych autorów? W naszym drugim bloku tematycznym wspólnie z ekspertami szukamy odpowiedzi na pytanie, czy każdy może zostać artystą.

  • Sztuka nie działa jak certyfikat – działa jak impuls. Jeśli mówi o świecie w sposób, który do mnie trafia, to znaczy, że mam do czynienia z artystą. To ktoś, kto próbuje uchwycić coś nieuchwytnego – wskazuje dr Marta Płonka, prorektorka ASP we Wrocławiu.

  • Marzysz o tym, żeby tworzyć, ale nic w tym kierunku nie robisz? Psycholożka i arteterapeutka Mariola Pietroń-Ratyńska zachęca, żeby spróbować, bo inaczej nie tylko stracimy szansę twórczej ekspresji, lecz także jakąś część siebie.

  • Przywłaszczanie sobie cudzego dorobku intelektualnego w dobie testowania nowych modeli sztucznej inteligencji jest smutną normą. Jakie znaczenie ma wobec tego etyka? Czy przyzwoitość się obroni? O zagrożeniach, które tkwią nie tyle w SI, ile w ludziach bez skrupułów – podkreśla pisarka Grażyna Plebanek.

Rozwój, w kontekście pracy nad sobą oraz relacji z innymi, to obszar, którym w „Sensie” zajmujemy się regularnie, tym razem piszemy między innymi o:

  • opiece nad chorą matką, która czasem jest pełna niewymuszonej troski, a czasem bywa najtrudniejszym psychicznym wyzwaniem;
  • wsparciu, jakie daje zdrowiejącym uzależnionym wspólnota Anonimowych Narkomanów;
  • języku, który ma przeczyć nałogowi, a jednak obnaża mechanizmy nim rządzące;
  • podszytej lękiem tendencji do usuwania z życia wszelkich potencjalnych zagrożeń;
  • korelacji osobowość a predyspozycje zawodowe.

W czerwcowym „Sensie” jak zwykle znalazły się również testy na temat zdrowia psychicznego i jego profilaktyki:

  • Psychiatra Rodryg Reszczyński odsłania różne przyczyny i źródła naszych lęków.
  • Psycholożka Aleksandra Kaczmarek zachęca do psychoedukacji, czyli poznania swego rodzaju instrukcji obsługi zdiagnozowanego ADHD.
  • Na podstawie badań i praktyki klinicznej psychiatra prof. Christian Rück przekonuje, że nie sposób przewidzieć, czy ktoś odbierze sobie życie.
  • Choroba Alzheimera sprawia, że przestaje się poznawać najbliższych, a dla nich oznacza to pożegnanie z osobą, którą znały przez całe życie jako kogoś innego. O różnych etapach mierzenia się z tymi niezrozumiałymi zmianami opowiada Marta Lau, autorka książki „On nigdy taki nie był”.

Ponadto w stałych rubrykach:

  • Dwoje na huśtawce. Psycholog Paweł Droździak mówi o pisaniu nowego scenariusza na życie po rozstaniu.
  • Felieton terapeutyczny. Potrzebujemy wrażliwych mężczyzn.
  • Coaching filozoficzny. Czym moda zainteresowała filozofów?
  • Klasyki: „Orlando” i „Fortepian” okiem psychoterapeutki dr Alicji Długołęckiej.
  • Psychonewsy, czyli ciekawostki psychologiczne.
  • Polecenia książek i filmów rozwojowych.
Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Okładka Sens
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze