Co wpływa na utrzymanie prawidłowego ciśnienia?

Nadciśnienie jest jednym z głównych czynników ryzyka powstawania chorób sercowo-naczyniowych. Można je podzielić na nadciśnienie pierwotne i wtórne. Pierwotne może być wywoływane przez niektóre choroby (cukrzyca, nadwaga i otyłość, nieodpowiednia dieta – zawierająca nadmiar soli i cukry), nadużywanie alkoholu, stres i palenie papierosów. Wtórne nadciśnienie stanowi zaledwie ok. 5% przypadków i może być wywoływane przez choroby nerek, ciążę, zaburzenia hormonalne, czy przyjmowanie niektórych leków (np. antykoncepcyjnych). Nadciśnienie może nie dawać objawów przez długi czas, a szybkie męczenie, ból głowy, problemy ze snem czy kołatanie serca to tylko niektóre z tych najczęściej obserwowanych.

Nadciśnienie, to jakby puszczać wodę pod ogromnym ciśnieniem, zdecydowanie za dużym niż przyzwyczajone są do tego nasze naczynia krwionośne. Jeżeli trwa to miesiącami bądź latami, dojdzie najzwyczajniej w świecie do uszkodzenia tych naczyń, które osłabione permanentnym naciskiem zwyczajnie pękną – dochodzi wtedy do wylewu. Dlatego tak ważne jest przeciwdziałanie tej chorobie i jak najwcześniejsze jej leczenie.

Utrzymaniu prawidłowego ciśnienia będą sprzyjać:

1. Ograniczenie spożywania soli i cukru. Do niedawna sądzono, że to nadmiar soli w diecie jest winowajcą nadciśnienia. Dziś wiadomo, że także ilość cukru w diecie nie pozostaje bez znaczenia. Należy unikać dosalania i słodzenia potraw oraz produktów spożywczych, które zawierają te substancje w swoim składzie. Do takich należy większość przetworzonych produktów spożywczych, a im wyższy stopień przetworzenia, tym prawdopodobnie zawartość soli i cukru większa. Zwróćmy szczególną uwagę na wędliny, sery, słodkie wyroby piekarnicze, ale także na zwykłe pieczywo, gotowe sosy, dania obiadowe w słoikach, słone i słodkie przekąski, słodzone napoje gazowane i napoje owocowe. Produkty garmażeryjne oraz jedzenie typu fast food zazwyczaj przodują w zawartości cukru i soli.

Jeżeli chodzi o ilość maksymalną zawartość soli w dobowej diecie, polskie zalecenia wynoszą 5g/dzień i są zbieżne z rekomendacjami Światowej Organizacji Zdrowia (WHO). Według Instytutu Żywności i Żywienia przeciętny Polak zjada obecnie 11g soli każdego dnia.

2. Utrzymanie masy ciała w normie. Nadciśnienie u osób z nadwagą bądź otyłych wynika z przeciążenia układu krwionośnego, który musi zaopatrzyć się w tlen i składniki odżywcze większy organizm. Niejednokrotnie współtowarzyszące nadmiernej masie ciała zmiany miażdżycowe powodują zwężenie światła naczyń krwionośnych, przez co krew ma utrudniony przez nie przepływ (to tak jakby zamykać od środka rurę, w której ma płynąć woda – żeby jej strumień u wylotu był odpowiedni – czyli żeby do naszych tkanek docierała odpowiednia ilość krwi – niezbędne jest zwiększenie ciśnienia, a nasze serce musi mocniej i intensywniej pracować).

3. Dieta oparta na warzywach, owocach oraz produktach pełnoziarnistych. Składniki mineralne (magnez i potas) oraz błonnik i flawonoidy (w owocach i warzywach) w nich zawarte pomagają utrzymać ciśnienie krwi w ryzach. Dodatkowo błonnik wspomaga „czyszczenie” tych naszych rur – czyli naczyń krwionośnych.

(…)

 

Więcej w książce „Adios kilogramos. Kompleksowy plan odchudzania na 90 dni”, Katarzyny Błażejewskiej-Stuhr oraz Magdaleny Chorębały, wyd. Zwierciadło. Książka dostępna w naszym sklepie internetowym.