1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Ekologia

Ekologiczna Francja – koniec z niszczeniem towarów i pakowaniem w plastik

Świeże warzywa i owoce nie będą już sprzedawane na styropianowych tackach i w plastikach. (Fot. iStock)
Francja w obszarze ekologii daje coraz lepszy przykład. I to nie tylko dlatego, że od początku 2022 obowiązuje tu zakaz pakowania warzyw i owoców w plastik. Przepisy związane z gospodarką o obiegu zamkniętym spowodują, że niszczenie niesprzedanych towarów, takich jak ubrania, meble czy produkty kosmetyczne, przestanie być praktykowane.

Francja była pierwszym krajem, który zakazał stosowania plastikowych kubków, talerzyków, sztućców i styropianowych pudełek do dań na wynos. W swojej ekopolityce konsekwentnie posuwają się naprzód.

Koniec z plastikowymi opakowaniami na warzywach i owocach

Zafoliowane brokuły, ogórki, papryki, a nawet jabłka – to typowy widok w wielu supermarketach. We Francji około ⅓ produktów owocowych i warzywnych była sprzedawana w plastikowych opakowaniach. Jednak Francuzi, chcąc zmniejszyć ilość plastikowych odpadów, dokonali zmian w przepisach. Od 1 stycznia tego roku prawo zabrania pakowania świeżych warzyw i owoców w plastik. Nowe przepisy dotyczą trzydziestu odmian, m.in. cytryn, pomarańczy, ogórków, bananów, cukinii, gruszek. Jak na razie wyjątkiem od tej reguły są większe opakowania (od 1,5 kg), a także produkty krojone, przetworzone i „delikatne”, takie jak jeżyny, maliny czy pomidorki koktajlowe – tutaj producenci mają jeszcze chwilę na znalezienie opakowań zastępczych.

Do 2026 roku wszystkie warzywa i owoce we Francji mają być sprzedawane bez opakowań lub w opakowaniach przyjaznych dla środowiska.

Jakie jeszcze obszary w 2022 obejmie „plastikowa rewolucja”?

Otóż przestrzenie publiczne zostaną zmuszone do udostępniania wody pitnej (fontanny z wodą pitną), żeby ograniczyć zużycie plastikowych butelek, a restauracje typu fast-food nie będą mogły oferować plastikowych zabawek. Francuzi nie kupią też gazet i magazynów pakowanych w folię.

Zdaniem ekspertów nowy zakaz spowoduje znaczne ograniczenie przedmiotów jednorazowego użytku, które są wykonywane z tworzyw sztucznych. Szacuje się, że w każdym kolejnym roku będzie ich o jeden miliard mniej.

To jednak nie koniec zmian dotyczących ochrony środowiska. Wśród licznych przepisów znalazła się ustawa mająca przeciwdziałać powstawaniu odpadów, która dotyczy produktów nieżywnościowych: elektronicznych, higienicznych, a przede wszystkim modowych. Do tej pory niesprzedane towary (których wartość w przybliżeniu szacuje się na 4,3 mld euro) często były niszczone. Jednak od tego roku producenci i dystrybutorzy zobowiązani będą do ich powtórnego wykorzystania. Meble, kosmetyki, obuwie czy odzież, które nie znalazły nabywców, trafią jako darowizny do różnych stowarzyszeń i fundacji, albo – druga opcja – zostaną poddane recyklingowi. Zutylizować będzie można tylko te towary, które nie nadają się do recyklingu.

Ciekawostką jest również to, że reklamy samochodów we Francji będą musiały zachęcać do mniej zmotoryzowanego stylu życia i promować jazdę rowerem, środkami transportu publicznego, a także spacery.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze