Zdrowy styl życia, w tym odpowiednia dieta, aktywność fizyczna czy techniki redukujące stres, jest podstawą dobrego samopoczucia, ale – niestety – nie wyleczy raka. A to właśnie chciała wmówić światu australijska influencerka Belle Gibson. Jej historia zainspirowała Samanthę Strauss do stworzenia serialu „Ocet jabłkowy”, który demaskuje „kwaśną” stronę imperium wellness. Zobaczcie teaser produkcji Netflixa, która trafi na platformę w przyszłym roku.
W świecie, w którym media społecznościowe tak umiejętnie zacierają granice między prawdą a manipulacją, coraz trudniej odróżnić, co naprawdę może nam pomóc, a co jedynie zaszkodzić. Współczesna kultura wellness, obiecująca szybkie i proste rozwiązania na wszystko – od zdrowia po szczęście – staje się polem do zarobku dla tych, którzy nie cofną się przed niczym, by zbudować swoje imperium. Nowy serial Netflixa, „Ocet jabłkowy” (ang. „Apple Cider Vinegar”), opowiada inspirowaną prawdziwymi wydarzeniami historię Belle Gibson, influencerki wellness, która zbudowała swoje imperium na kłamstwie – a jednocześnie staje się mocnym komentarzem na temat naszej obsesji na punkcie zdrowia, social mediów i łatwych odpowiedzi.
Choć serial „Ocet jabłkowy” jest dziełem fikcji, ma swoje korzenie w prawdziwych wydarzeniach. W 2013 roku australijska influencerka Belle Gibson stała się jedną z najbardziej znanych blogerek na świecie. Wszystko dlatego, że – jak twierdziła – wyleczyła raka mózgu nie lekami i chemioterapią, a „zdrowym stylem życia”, szczególnie dietą. Na blogu dzieliła się „zdrowymi przepisami na pełnowartościowe jedzenie”, dzięki któremu rzekomo wygrała walkę z nowotworem. Dodatkowo uruchomiła aplikację do żywności i napojów oraz wydała bestsellerową książkę kucharską, z których zyski miały zostać przekazane na cele charytatywne. Jednak w 2015 roku śledztwo dziennikarskie ujawniło, że influencerka zatrzymywała większość pieniędzy dla siebie, a wszystkie informacje na temat jej choroby (a także część na temat życia, np. tego, ile naprawdę miała lat) były kłamstwem – blogerka nigdy nie chorowała na raka. Niestety jej ofiarami stały się miliony osób, które szukały alternatywnych metod leczenia lub miały nadzieję na cudowne rozwiązania swoich problemów zdrowotnych.
A chociaż historia wydarzyła się kilkanaście lat temu, gdy media społecznościowe dopiero kiełkowały, teraz – w dobie ich pełnego rozkwitu – jest aktualną przestrogą na temat tego, że w internecie roi się od ekspertów na temat różnych dziedzin i musimy pozostać naprawdę uważni na temat tego, co jest prawdą, a co tylko próbą zarobienia na nas. Bo, choć ocet jabłkowy ma prawdziwe korzyści zdrowotne, nie może dokonywać medycznych cudów, takich jak leczenie raka…
Akcja serialu rozgrywa się w czasach, gdy Instagram dopiero zyskiwał popularność. Dwie młode kobiety postanawiają wyleczyć się ze śmiertelnych chorób, koncentrując się na zdrowiu i dobrostanie psychicznym. Ich działania odbijają się szerokim echem w globalnej społeczności obserwujących, stając się źródłem inspiracji i nadziei. Niestety, nic z tego nie jest prawdą. To oparta na kłamstwie i półprawdach historia wzlotu i upadku imperium w branży wellness, kultury, która ją stworzyła, i ludzi, którzy obnażyli jej prawdziwą twarz.
Sześcioodcinkowa produkcja analizuje narodziny Instagrama, rosnącą popularność kultury wellness, fenomen „girl boss” oraz początkowe czasy mediów społecznościowych.
Warto zaznaczyć, że serial, choć inspirowany prawdziwymi wydarzeniami, nie jest biografią, dlatego wiele postaci zostało wymyślonych. Główna rola w serialu, influencerki Belle Gibson, przypadła w udziale Kaitlyn Dever („Niewiarygodne”, „Bilet do raju”, „The Last of Us”). W Millę Blake zaś, kobietę promującą wpływ jedzenia na walkę z rakiem, wcieliła się Alycia Debnam-Carey („The 100”, „Wszystkie kwiaty Alice Hart”, „Fear the Walking Dead”). Na ekranie zobaczymy także m.in.: Aishę Dee jako Chanelle, przyjaciółkę Milli; Tildę Cobham-Hervey jako Lucy, kobieta walcząca z rakiem, która poddaje się wpływowi Milli i Belle; i Marka Colesa Smitha, męża Lucy, który obawia się wpływu Milli i Belle na swoją żonę.
„Ocet jabłkowy” został stworzony przez nagradzaną australijską scenarzystkę Samanthę Strauss („H2O, wystarczy kropla”, „Dziewięcioro nieznajomych”, „The End”), która mieszkała w Melbourne w czasach szczytowej popularności Belle Gibson. Twórczyni zainspirowała się książką „The Woman Who Fooled the World” autorstwa dziennikarzy Beau Donelly’ego i Nicka Toscano. Strauss po raz pierwszy zetknęła się z historią blogerki dzięki artykułom tych autorów w gazecie „The Age” z Melbourne.
Scenariusz powstał we współpracy Strauss z Anyą Beyersdorf i Angelą Betzien. Wszystkie odcinki wyreżyserował zaś Jeffrey Walker.
Data premiery serialu jest na razie nieznana, ale najprawdopodobniej serial zadebiutuje na początku przyszłego roku.
Źródło: R. Kinane, „Apple Cider Vinegar Explores the Sour Side of a Wellness Empire”, netflix.com/tudum [dostęp: 20.11.2024]