1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia
  4. >
  5. Trening dla zapominalskich. 6 ćwiczeń na pamięć

Trening dla zapominalskich. 6 ćwiczeń na pamięć

Przedstawiamy proste, ale różnorodne ćwiczenia na pamięć, polegające na zapamiętywaniu ciągu liczb lub słów. (Fot. iStock)
Trening Pauliny Mechło złożony jest z prostych, ale różnorodnych ćwiczeń, polegających na zapamiętywaniu ciągu liczb lub słów. Niektóre przypominają słupki, inne krzyżówki. Za sposobami zapamiętania kryją się określone mnemotechniki. Niektóre znałam i stosowałam już nieraz, ale znajduję też w treningu nowe pomysły lub takie, o których – no właśnie: zapomniałam. Poniżej dzielę się kilkoma doświadczeniami.

Ćwiczenie 1. Mnemotechnika węzłów

Ćwiczysz pamięć przez zapamiętywanie ciągu słów. Te słowa są węzłami, więc aby je utrwalić, dobudowujemy do nich zdania łączące, czyli liny.

Zapamiętaj słowa: POCZĄTEK, TRUDNY, TRENING, MISTRZ, KOMUNIKACJA, starając się tworzyć liny, czyli zdania z tymi słowami: „Początki bywają trudne, więc potrzebny jest trening. Trening czyni mistrza, mistrz doskonale się komunikuje”.

Po zapamiętaniu tego zdania bez trudu wyliczysz słowa. Są jednak następne do zapamiętania: KOMUNIKACJA, DEMOLOWAĆ, PRZYSZŁOŚĆ, CHUDY. Moje liny wyszły tak: „Komunikacja w mieście zawiodła, bo ktoś chciał zdemolować most, czeka go czarna przyszłość, zwłaszcza że jest bardzo chudy”.

A teraz spróbuj stworzyć własne liny do zapamiętania wyrazów: CHUDY, DOKTOR, DZIAŁANIE, WIDOCZNY.

Ćwiczenie 2. Zmysły i wyobraźnia

Wyobraźnia wspomaga zapamiętywanie. Zamknij zatem oczy i przy każdym wyrazie wyobraź sobie jak najwięcej szczegółów: barwę, ruch, zapach, dźwięk. Wizualizacja moich słów:

  • KOMUNIKACJA – zgrzyt tramwaju, gorąco, ścisk
  • DEMOLOWAĆ – huk, dym, wybuchy, łamiący się most
  • PRZYSZŁOŚĆ – czarne chmury
  • CHUDY – cieniutki człowiek w kajdankach

Otwieram oczy, recytuję: KOMUNIKACJA, DEMOLOWAĆ, PRZYSZŁOŚĆ, CHUDY.

A teraz obuduj zmysłami swoje słowa (CHUDY, DOKTOR, DZIAŁANIE, WIDOCZNY). Jeśli zapamiętasz cały ciąg od słowa POCZĄTEK w ćwiczeniu 1., będzie w sumie 11 słów. Zapamiętanie ośmiu to już dobry wynik!

Ćwiczenie 3. Igraszki z czasem

To, co planujemy albo co już przeżyliśmy, okazuje się znakomitym materiałem do trenowania pamięci. Najpierw pracuje przeszłość: przypomnij sobie, co wydarzyło się danego dnia np. koło godz. 14, w różnych odstępach przeszłości. Oto moje odpowiedzi:

  • wczoraj – przeprowadzałam wywiad do „Zwierciadła”
  • trzy dni temu – byłam u lekarza z wizytą kontrolną
  • rok temu o tej porze – siedziałam na naradzie (ale to wiem tylko dzięki kalendarzowi)
  • godzinę temu – rozmawiałam przez telefon z córką
  • pięć lat temu– płakałam po stracie bliskiej osoby. Całymi dniami, więc o czternastej pewnie też
  • tydzień temu o 12? Oj! To był piątek, pewnie zrobiłam przerwę w pisaniu i gotowałam obiad. Ale czy na pewno?

Zaskakujące, jak trudno przypomnieć sobie zdarzenia zwykłych dni. I że rzeczywiście mózg przy tym działa aż miło.

Teraz pracuje przyszłość: użyj pamięci prospektywnej i zestaw na kartce istotne zdarzenia na następne 7 dni. Potem skonfrontuj z tym, co masz zanotowane w kalendarzu. Moje:

  • jutro – mam dom pełen gości, coroczny zjazd rodzinny, dzień i noc rozmów. Rano jeszcze gotuję bigos i uzupełniam zakupy
  • pojutrze – niedziela: ciąg dalszy zjazdu, wspólny rodzinny obiad o 16, pożegnania, sprzątanie
  • poniedziałek – powrót do pracy. O 13 umówiony fryzjer
  • wtorek – wywiad z ekspertem do następnego artykułu. Po obiedzie wizyta kuzynki
  • środa – wyjazd do Warszawy, spotkanie w sprawie książki
  • czwartek – spotkanie z czytelnikami w bibliotece miejskiej
  • piątek – wycieczka rowerowa z przyjaciółmi.

Okazuje się, że zaplanowanie tygodnia także ćwiczy pamięć. Konfrontacja wypada nieźle, pamiętałam połowę.

Ćwiczenie 4. Zapamiętywanie imion

Przydaje się w sytuacjach, gdy poznajemy grupę osób i chcemy zapamiętać jak najwięcej imion. Jest kilka metod:

Powtórz imię, na przykład: „Ilona? Jakże mi miło!”.

Wyobraź sobie imię napisane na czole tej osoby.

Wykorzystaj pierwszą literę imienia i dodaj do niej czasownik lub przymiotnik albo całe zdanie… Na przykład: Klara – spódnica w Kratę, Marcin – jaki Młody! Wojtek – ale Wojowniczy! Ola – chuda jak Osa; Patryk – lubi Piwo, Tomasz – nosi srebrne Trampki.

A teraz wyobraź sobie służbowy lunch, wokół kilka ważnych osób. To: Weronika, Agata, Małgorzata, Wiktor, Artur, Karol i Antoni. Nie wypada zapomnieć ich imion, unikanie ich będzie niezręczne. Jak zapamiętasz? Weronika... Spróbuj z pozostałymi imionami.

Ćwiczenie 5. Zapamiętywanie ciągu cyfr przez podstawniki

Metoda polega na przypisaniu każdej cyferce indywidualnego skojarzenia, czyli stworzeniu jej „podstawnika”.

Moje ćwiczenie: zapamiętać własny numer rejestracyjny.

Np.: WF 74 623

WF – jak ulubiony przedmiot w szkole; 7 – siekiera; 4 – tancerka; 6 - kolczyk; 2 – łabędź; 3 – skrzydła.

Można zapamiętać samą wyliczankę z puentą: „Siekiera, tancerka, kolczyk, łabędź – skrzydła ma!”.

Można skojarzyć podstawniki w małą historię: Siekiera goni tancerkę, tancerka gubi kolczyk, wskakuje na łabędzia, który rozkłada szeroko skrzydła. Uciekają.

A teraz stwórz taką historię dla własnego numeru rejestracyjnego, numeru dowodu osobistego lub PESEL. I już ich nie zapomnisz!

Ćwiczenie 6 . Zapamiętywanie metodą lokalizacyjną

Co zapamiętać? Na przykład przepis na kruszonkę z wiśniami. Na czym polega metoda? Na wykorzystaniu znanej ci przestrzeni. Nakładasz na jej elementy nowe informacje i wymyśloną akcję.

SKŁADNIKI:

  • szklanka cukru
  • łyżeczka proszku do pieczenia
  • szklanka mąki
  • kostka masła
  • pół kilo wiśni bez pestek
  • laska wanilii

Nałóż elementy na znane ci pomieszczenie, może być sypialnia: Wchodzisz do sypialni. Na stoliku przy łóżku widzisz dwie szklanki: w jednej mąka, w drugiej cukier. Z łyżeczki na parapecie okna sypie się proszek prosto na poduszkę. Podbiegasz, podnosisz ją, ale zamienia się w Twoich rękach w kostkę masła. Chcesz zapalić kinkiet, a z niego sypią ci się na głowę wiśnie, jak czerwony grad. Z doniczki na parapecie wyrasta laska wanilii... Nie musisz zapamiętać składników, zapamiętaj tylko tę historię. Powtórz składniki…

A teraz zapamiętaj poniższy przepis przez użycie metody lokalizacyjnej. Czyli ułóż do niego historię, np. każdą czynność wykonuj w innym miejscu. Mogą to być zdarzenia absurdalne, np. w sypialni wiatr wywrócił szklanki z mąką i cukrem. Zsypujesz je do miski i idziesz do kuchni. I co dalej?

SPOSÓB PRZYRZĄDZENIA:

  1. Pomieszaj mąkę, proszek do pieczenia i cukier. Na stolnicy poszatkuj nożem masło
  2. Zasyp ją cukrem i mąką, wymieszaj na jednolitą masę
  3. Dodaj laskę wanilii
  4. Ugniataj rękami do uzyskanie sypkiej masy
  5. 2/3 masy wyłóż na blaszkę
  6. Wysyp na nią wiśnie bez pestek
  7. Zasyp pozostałą częścią kruszonki
  8. Zapiekaj pół godziny w piekarniku, w temperaturze 100 stopni

Smacznego!

Źródło: Paulina Mechło, „SuperPamięć w 31 dni. Triki, ćwiczenia, neurorozrywki”, Helion 2017

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze