Jeden z dziesięciu najbardziej wpływowych żyjących architektów amerykańskich*, Helmut Jahn, który zaprojektował nowy warszawski wieżowiec Cosmopolitan Twarda 2/4, tak mówi o swojej pracy: „Kreatywność w projektowaniu to eliminacja zbędnych elementów, a nie wymyślanie wciąż czegoś nowego”.
Ta zasada wyraźnie zaznacza się zarówno w jego warszawskiej realizacji, jak i najsłynniejszych budynkach jego autorstwa, rozsianych po całym świecie. Urodzony w 1940 roku w Norymberdze Helmut Jahn jest autorem m.in. zabudowy na placu Poczdamskim w Berlinie i Messeturm, spektakularnego budynku Sony Center (inwestycja kosztowała 800 mln dolarów) we Frankfurcie, a takżeOne Liberty Place, jednego z najwyższych budynków w Filadelfii,oraz Suvarnabhumi Airport w Bangkoku.
Jahn ukończył politechnikę w Monachium (Technische Hochschule in Munich) w 1965 roku. Rok później wyjechał do USA i kontynuował studia w Illinois Institute of Technology w Chicago. Mieszka tam do dziś – miasto okazało się najważniejsze dla jego kariery: tu bowiem znalazł pracę, stał się współwłaścicielem dużej pracowni, ale przede wszystkim poznał Ludwiga Miesa van der Rohe’a. Wielki architekt modernista był jego wykładowcą na uczelni. I choć Jahn studiów nie skończył, to i tak twierdzi, że pozostał pod wielkim wpływem swojego profesora – zarówno jego teoretycznych poglądów (najsłynniejsza maksyma Rohe’awszak brzmi:„mniej znaczy więcej”), jak i praktycznych rozwiązań (wystarczy spojrzeć na wieżowce zaprojektowane przez Jahna w Polsce czy w Chicago, by zauważyćupodobanie do prostoty i monumentalizmu – jak u wielkiego modernisty).
Tacit, materiały prasowe
W 1967 roku Jahn dołączył do firmy C.F. Murphy Associates. Szybko awansował i został tam wiceprezesem, co doprowadziło do przemianowania jej w 1981 roku na Murphy/Jahn. Nazwa została zachowana nawet po śmierci wspólnika, jednak to pod sterami Jahna firma stała się światową potęgą architektoniczną i jedną z najlepszych pracowni w USA –pod względem poziomu zamówień i dochodów. Wynika to z rozpoznawalności stylu samego Helmuta Jahna. Upodobanie do dyscypliny, a zarazem różnorodność i rozmach pozwoliły architektowi stworzyć język, który doceniają zarówno specjaliści i krytycy, jak i szeroka publiczność.
* W 1991 roku Helmut Jahn oficjalnie otrzymał nagrodę „Ten Most Influential Living American Architects”od American Institute of Architects.