1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Styl Życia

Erytrytol – co to za słodzik? Ile ma kalorii?

(Fot. Tetra Images/Getty Images)
(Fot. Tetra Images/Getty Images)
Coraz częściej w produktach spożywczych o obniżonej kaloryczności miejsce cukru zajmuje erytrytol. Co to za substancja? W jaki sposób jest pozyskiwana? Czy można ją dodawać do potraw pieczonych lub gotowanych? Dowiedz się więcej o tym wyjątkowym słodziku i sprawdź, jaki może mieć wpływ na twoje zdrowie.

Erytrytol – co to jest?

Zastanawiasz się, czy warto zmienić cukier na erytrytol? Co to za substancja i dlaczego coraz częściej jest uznawana za najzdrowszy zamiennik sacharozy? Białe drobne kryształki od kilku lat rewolucjonizują przemysł spożywczy, a dodane do napojów czy słodyczy przyczyniają się do zmniejszenia ich kaloryczności. Cieszący się coraz większą popularnością erytrytol jest organicznym związkiem chemicznym należącym do grupy polioli (cukroli), czyli alkoholi cukrowych. Choć jest nieco mniej słodki od tradycyjnego cukru, to ze względu na najbardziej zbliżony do sacharozy smak zalicza się go do najchętniej stosowanych zamienników. Charakterystyczne cechy erytrytolu to: wyjątkowo niska kaloryczność wynosząca zaledwie 20 kcal na 100 g produktu oraz minimalny indeks glikemiczny (IG=1), co czyni go ważnym składnikiem wielu diet, w tym niskowęglowodanowej, ograniczającej kaloryczność, bezcukrowej czy przeznaczonej dla osób cierpiących na różne schorzenia, w tym cukrzycę typu 2.

Z czego produkowany jest erytrytol?

Erytrytol jest związkiem organicznym, czyli występującym również w niektórych organizmach żywych i zawierających w swoim składzie węgiel. Można go znaleźć w niektórych owocach, jak np. gruszki, arbuzy czy winogrona, a także w grzybach, kapeluszowych algach morskich oraz pyłku kwiatowym. Substancja ta często wchodzi w skład produktów wytwarzanych poprzez fermentację, jak sery, sos sojowy, wino, sake czy popularna w kuchniach azjatyckich pasta Miso. Pozyskiwanie czystego erytrytolu z owoców na szerszą skalę nie jest za bardzo opłacalne, dlatego opracowano inną metodę produkcji z wykorzystaniem sacharozy czy glukozy znajdującej się w kukurydzy, pszenicy oraz glicerolu, które zostają poddane procesowi fermentacji z udziałem wybranych szczepów drożdżowych.

Erytrytol – kcal, słodkość i smak

Przez wiele osób erytrytol uważany jest za najzdrowszy zamiennik popularnej sacharozy, który z powodzeniem mogą używać osoby stosujące dietę opartą na ograniczaniu cukru. Sprzedawany w formie drobnych kryształków słodzik doskonale znosi różnice temperatur, dlatego bardzo dobrze nadaje się do przygotowania dań gotowanych, smażonych, pieczonych oraz słodkich deserów. Można go również stosować jako alternatywę innych substancji słodzących do kawy, herbaty, kompotu czy różnorodnych napojów serwowanych na zimno. Przed dodaniem erytrytolu warto pamiętać, że jest on o około 30 proc. mniej słodki od zwykłego cukru, dlatego należy go używać proporcjonalnie więcej. I tak np.: przygotowując desery o niskim indeksie glikemicznym, zamiast 100 g sacharozy zawartej w przepisie zamiennie najlepiej zastosować 130–140 g erytrytolu.

Czy erytrytol jest zdrowy? Kilka zalet zamiennika cukru stołowego

Decydując się na zmianę sposobu żywienia połączoną z ograniczeniem spożywania cukru, wiele osób zadaje sobie szereg pytań: „Który słodzik będzie najodpowiedniejszy? Jak każdy z nich wpływa na organizm? Czy najlepiej postawić na erytrytol?”. Skutki uboczne też nie są bez znaczenia. Niektóre substancje słodzące mogą bowiem powodować różne reakcje ze strony układu pokarmowego, jak biegunka, wzdęcia czy bóle brzucha. Tymczasem erytrytol jest dobrze tolerowany przez organizm i przy spożyciu nawet około 1 grama substancji na każdy kilogram masy ciała zazwyczaj nie pojawiają się żadne niepożądane objawy. Jakie są jeszcze inne zalety zamiany cukru stołowego na erytrytol?

  • Niemal zerowy IG sprawia, że erytrytol nie przyczynia się do podniesienia glukozy we krwi, a więc może być stosowany przez diabetyków, osoby z insulinoopornością czy mające wskazania do stosowania diety z niskim indeksem glikemicznym.
  • W przeciwieństwie do zwykłego cukru nie przyczynia się do powstawania próchnicy, ponieważ bakterie znajdujące się w jamie ustnej nie potrafią metabolizować erytrytolu.
  • Może być stosowany przez wegan, gdyż jest substancją pochodzenia roślinnego.
  • Jest znacznie mniej kaloryczny i dobrze tolerowany przez ludzki organizm, dlatego stosuje się go jako zamiennik sacharozy w dietach odchudzających.
  • Nie zawiera glutenu, dzięki czemu może być stosowany przez osoby cierpiące na celiakię.
  • Świetnie nadaje się do pieczenia czy gotowania oraz jako zdrowszy zamiennik tradycyjnego cukru podczas przygotowywania różnego rodzaju napojów i deserów.

Czy warto wybrać erytrytol? Podsumowanie

Przejście na dietę niskowęglowodanową czy ograniczającą spożycie produktów o dużej zawartości kalorii wcale nie musi oznaczać całkowitej rezygnacji ze słodkich potraw, napojów czy deserów. Stosując tradycyjne przepisy, bez problemu można zamienić cukier stołowy na erytrytol, który nie jest metabolizowany w ludzkim organizmie, więc nie przyczynia się do wzrostu masy ciała. Jednak przy zamianie w przepisie sacharozy na erytrytol pamiętaj, że jest on mniej słodki, dlatego, aby potrawa zachowała idealny smak, należy go dodać odpowiednio więcej.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze