1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Jak się uspokoić bez tłumienia emocji? – ćwiczenia

„Jestem taki zdenerwowany, że chyba wyjdę z siebie i stanę obok” – czasem tak mówimy, gdy nie radzimy sobie z negatywnymi emocjami… Ale to naprawdę niezły pomysł! Jak to zrobić? (Fot. iStock)
Rzeczywistość wpływa na nasze emocje. Przychodzi stres, złość, irytacja, bezradność, coś lub ktoś doprowadza cię do szału, rozpaczy. I pozwalasz temu czemuś lub komuś przejąć kontrolę nad twoimi uczuciami… Wtedy naprawdę trudno się uspokoić.

Krzyczymy, płaczemy, przeklinamy, wychodzimy na papierosa. Tracimy przyjemność z życia, robi się nieprzyjemnie. Gdy stłumimy te emocje, one wrócą. Ich energia nie zginie, ale możemy ją transformować w coś pozytywnego. Jak to robić skutecznie? Pomóc mogą ćwiczenia Agnieszki Ornatowskiej i Bogusława Stępienia, którzy łącząc wiedzę z zakresu psychologii, NLP i huny, dokonali syntezy, której nadali nazwę BeUnity Method. Może warto przetestować kilka ćwiczeń?

Ćwiczenie 1

Jak „wyjść z siebie”?

  • Stań w takim miejscu, żeby mieć możliwość zrobienia kilku kroków do tyłu.
  • Skup swoją uwagę na negatywnym uczuciu, które przeżywasz, i połącz je mentalnie z miejscem, w którym stoisz.
  • Następnie zrób krok do tyłu, zostawiając uczucie w tym miejscu, w którym stałeś. Popatrz na siebie, który odczuwa tamtą emocję. Sprawdź, co się teraz zmieniło w twoich odczuciach.
  • Jeśli czujesz jeszcze resztki negatywnego uczucia, połącz je z miejscem, w którym teraz stoisz, i znów zrób krok do tyłu, zostawiając resztki uczucia w tamtym miejscu. Ponownie popatrz na siebie, który odczuwa tamtą negatywną emocję. Już powinno być lepiej.
  • Jeżeli jednak uczucie było bardzo mocne, to może potrzebne okaże się powtórzenie całego cyklu – połączenie uczucia z miejscem, krok do tyłu, spojrzenie na te wszystkie miejsca, w których stałeś i odczuwałeś tamtą negatywną emocję.

Często myślimy, że do zmiany uczuć potrzeba ich obgadania, znalezienia powodów i ich zrozumienia – co może pomagać w oswojeniu się z nimi czy ich głębszym przepracowaniu. Jeśli jednak chcesz szybko pożegnać się z nieprzyjemnym uczuciem, to „wyjdź z siebie”.

Ćwiczenie 2

To ćwiczenie pozwala pozbyć się konkretnego, negatywnego uczucia, które budzi się, gdy myślisz o czymś, co jest dla ciebie nieprzyjemne. Pomyśl teraz o tym i zwróć uwagę na związane z tym doznania.

Poczuj:

  • Gdzie dokładnie mieści się to uczucie?
  • W jaki sposób rozchodzi się po twoim ciele?
  • Czy jest ciepłe, czy zimne?
  • Ciężkie czy lekkie?
  • Jaką ma strukturę?

A teraz zrób ruch ręką, jakbyś wyjmował to uczucie z ciała, i popatrz, jak ono wygląda:

  • jaki ma kształt,
  • kolor,
  • ciężar,
  • jaką temperaturę.

A teraz zastanów się, jakie uczucie chcesz mieć zamiast tego nieprzyjemnego? Jak ma ono wyglądać? Kiedy już będziesz wiedzieć, zmień wygląd uczucia.

Zwróć uwagę na sposób, w jaki to nieprzyjemne uczucie rozchodzi się po twoim ciele, zwłaszcza na kierunek, gdzie się zaczyna, w którą stronę podąża. Odwróć bieg nieprzyjemnego uczucia – niech zaczyna się tam, gdzie się kończyło. Sprawdź, o ile inaczej się teraz czujesz.

Teraz wyobraź sobie, że wkładasz nowe uczucie w miejsce tego nieprzyjemnego. Pozwól sobie doświadczyć tego uczucia, potem jeszcze raz pomyśl o sytuacji, w której odczuwałeś tamtą nieprzyjemną emocję, i sprawdź, co się zmieniło.

Ćwiczenia pochodzą z poradnika „Droga do wewnętrznej równowagi, czyli jak wyluzować i pozbyć się stresu” Agnieszki Ornatowskiej i Bogusława Stępienia, wyd. Sensus.

Artykuł archiwalny

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze