1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Zabawy dobre dla wzroku dziecka

Zabawy dobre dla wzroku dziecka

123rf.com
Około 60 proc. informacji z otoczenia rejestrujemy oczami. Mają one także swój udział w innych odczuciach zmysłowych. Widzenie jest ścisłe powiązane z chwytaniem i równowagą. Możemy je ćwiczyć, ucząc dziecko jak dokładnie patrzeć, obserwować, porównywać, rozważać.

Dziecko, które przychodzi na świat, widzi, słyszy, dotyka, czuje, smakuje, porusza się. Potrzebuje swoich zmysłów, by „przyjąć” to, co dookoła, skonfrontować się ze światem. Natura wyposażyła nas w potrzebne do tego „narzędzia”, ale my możemy je lepiej lub gorzej wykorzystywać. Postrzeganie zmysłowe ma znaczenie przez całe życie, najważniejsze jest jednak w dzieciństwie, kiedy się kształtuje i rozwija. Zdolność postrzegania może być w pierwszych latach życia ulepszona, gdy dziecko ma okazje żeby ćwiczyć, wypróbowywać swoje zmysły. Można wpłynąć na wrażliwość ich odbierania, jeśli ktoś pokaże dziecku, jak być uważnym na świat. Przygotować dzieci do życia i sprawić, żeby były silne, oznacza także wyostrzyć ich zmysły. Dzieci lubią „szkołę zmysłów”. Z naturalną ciekawością, wrodzonym dążeniem, by iść do granic swoich możliwości w poznawaniu świata, angażują się całkowicie. Nasłuchują, podpatrują, obwąchują, zgadują, huśtają się. Wasza rodzinna może stać się wspólnym miejscem odkrywania tego, co w nas i dookoła. Warto, by dziecko uczyło się rozróżniać ważne optyczne bodźce od mniej ważnych i umiało nie „chwytać” wielu wzrokowych doświadczeń naraz, lecz dokonywało wyboru. Sprzyja to efektywniejszej koncentracji. Oto propozycje zabaw, wspierających zmysł wzroku.

Spadające gwiazdy

Zamknijcie się w ciemnym pomieszczeniu i za pomocą latarek wyświetlajcie na suficie i ścianach spadające gwiazdy. Niech nagle pojawiają się i znikają, by zaświecić w innym miejscu. Po obserwacji waszego rozgwieżdżonego nieba pobawcie się w łapanie gwiazd. Stożek światła jednej latarki nich zostanie doganiany przez drugi. Po suficie i ścianach mkną meteory. A teraz jeden z uczestników zabawy niech przez krótką chwilę oświetli jakiś przedmiot w pomieszczeniu. Jak błyskawicą oświetlony może zostać zegar albo doniczka. Zadaniem dziecka będzie odpowiedzieć jaki to przedmiot, jaki miał kolor i kształt.

Co się zmieniło? Dziecko zamyka oczy, a ty zmień coś w swoim wyglądzie - włóż na lewą stronę bluzkę, zdejmij jeden but, włóż rękawiczkę. Trudność zadania uzależniona jest od wieku dziecka. Potem zamieńcie się rolami.

Widzę coś! Opisz dziecku lub dzieciom jakiś przedmiot z otoczenia (musi być widoczny). Mów: „Widzę coś, czego ty nie widzisz. Jest niebieskie, okrągłe, duże...”. Kto pierwszy zgadnie o jaki przedmiot chodzi, może sam wybrać określoną rzecz w następnej rundzie.

Rzucanie do celu Dwoje graczy trzyma podwójną stronę z gazety obiema rękami pionowo w górze, trzeci gracz rzuca do tej tarczy piłką tenisową. Może uda mu się przedziurawić gazetę?

więcej w książce „Dzieci potrzebują wiary w siebie. Zabawy ruchowe, które czynią mądrymi i silnymi.”, napisanej przez Renate Zimmer, wydanej przez wydawnictwo Jedność.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze