O której umówić się na rozmowę o pracę? W której części dnia podejść do trudnego egzaminu? Jeśli do tej pory była to dla ciebie loteria, teraz już będziesz wiedzieć, kiedy wykonywać zadania wymagające intelektualnego wysiłku. Wybór odpowiedniej pory zwiększa szanse na twój sukces – twierdzą naukowcy.
Najnowsze badania opublikowane w piśmie naukowym „Frontiers in Psychology” dają cenną wskazówkę, o której godzinie twój mózg jest najbardziej najbardziej wydajny. I to bez względu na to, czy jesteś nocnym markiem, czy skowronkiem lubiącym zaczynać dzień o świcie.
Naukowcy przeanalizowali wyniki 104 552 egzaminów ustnych przeprowadzonych wśród studentów pewnego włoskiego uniwersytetu. Uwagę badaczy przykuł fakt, że najwyższy wskaźnik zdawalności egzaminów odnotowano około południa. Na podstawie zebranych danych ustalili oni, że najlepszą porą przystąpienia do wymagającego intelektualnie zadania są godziny między 11.00 rano a 13.00 po południu. Ciekawostka? Najgorzej z egzaminami radzili sobie studenci, którzy zdawali je z samego rana, czyli przed 11.00. Ci wybierający godziny popołudniowe nie byli o wiele lepsi.
Wnioski te nie zaskakują, jako że są spójne z dotychczasowymi ustaleniami chronobiologów dotyczącymi rytmu dobowego i jego przełożeniem na naszą aktywność. Jak tłumaczą autorzy badania, nasza sprawność poznawcza „zazwyczaj poprawia się od rana do południa, a następnie spada, co wynika z naturalnej progresji pobudzenia fizjologicznego”. Innymi słowy: w godzinach rannych mózg „rozkręca się” i osiąga pik swojej wydajności około dwunastej, zaś potem jego moc obliczeniowa, zdolność koncentracji itd. stopniowo słabnie. Swoje robi zwłaszcza popołudniowy lunch – po jedzeniu organizm kieruje swoje siły do układu pokarmowego, przez co czujemy się senni i rozkojarzeni.
Podsumowując: jeśli zastanawiamy się, na którą umówić się na trudny test, rozmowę kwalifikacyjną czy prezentację przed szefostwem, lepiej wybrać okolice południa. Unikać należy za to wczesnego ranka i godzin popołudniowych, a szczególnie czasu tuż po obiedzie.
Źródła:
J. Haden, „Scientists Just Discovered the Time of Day When You’re Smarter, More Focused, and At Your Cognitive Best”, inc.com [dostęp: 21.08.2025].
C. M. Vicario i in., „Timing matters! Academic assessment changes throughout the day”, „Frontiers in Psychology”, 2025.