1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Matka, żona, …kierowca

O stereotypach na temat kobiety i o tym, jak z nimi walczyć, z trenerką medialną dr Jagodą Bloch, rozmawia Joanna Olekszyk.

- W naszych głowach pełno stereotypów, także tych na temat kobiet. Skąd się one biorą?

- W większości sytuacji nie mamy czasu na wgląd w tożsamość ludzi, których spotykamy. Dlatego dość szybko musimy sobie stworzyć ich określony wizerunek, by wiedzieć, jak z nimi postępować. Ów obraz tworzymy z dość przypadkowych elementów zaobserwowanych w pierwszej fazie kontaktu, czyli wyglądu zewnętrznego, zachowania oraz na podstawie tego, czym się dana osoba zajmuje: czy jest pisarką, nauczycielką, czy gospodynią domową. Stereotypy ułatwiają orientację.

- Podobno kobieta kieruje się emocjami i dużo mówi…

- Wśród wielu stereotypów na temat kobiet znajdziemy określenia dwubiegunowe, czyli skrajne, np. kobieta kobiecie wilkiem, ale i solidarność jajników. Szuka partnera z pieniędzmi, ale też jest opiekuńcza. Feministka – uległa, strojnisia – szara myszka, zakupoholiczka – gospodarna.

- Stereotypy chętnie wykorzystuje reklama.

- Reklama najchętniej posługuje się stereotypami „kur domowych” i pań nieumiejących prowadzić samochodu. W jednym z ostatnich spotów widać auta, które same wyjeżdżają z salonu w poszukiwaniu swoich nowych właścicieli. W pewnym momencie jedno zatrzymuje się przy mężczyźnie, ten zadowolony siada za kierownicą i odjeżdża. Kolejne zatrzymuje się przy kobiecie, która wsiada, ale… po stronie pasażera, bo w środku przecież jest już kierowca-mężczyzna. To stereotyp: panie gorzej prowadzą.

- Kobiety w sferze publicznej ciągle muszą coś udowadniać: że nie są głupie, że potrafią jeździć samochodem, że mogą być profesjonalistkami...

- Weźmy taki fakt, że kobiety uśmiechają się częściej od mężczyzn. Jest to zwykle odczytywane jako przejaw ich słabości, uległości, braku pewności siebie. A jak kobieta się nie uśmiecha, określana jest jako… zimna suka. W  tej samej sytuacji mężczyzna nieuśmiechający się uchodzi za stanowczego i zdecydowanego. Poza tym mamy głos o wyższej niż mężczyźni skali. Jeśli natura obdarzy kobietę niskim, mocnym głosem, to bywa mylona z mężczyzną. Spotkało to pewną dziennikarkę, gdy rozmawiała z gościem, który jej nie widział, a jedynie słyszał. Niemal przez cały czas zwracał się do niej: „panie redaktorze”. To tak, jakby kobieta o niskim głosie nie mogła być kobietą... (chodzi o Anitę Werner i jej rozmowę z Jackiem Karnowskim, prezydentem Sopotu – przyp. red.).

- Jak w takim razie walczyć ze stereotypami?

- Przede wszystkim obracać je na swoją korzyść. Nawet wspomniany stereotyp kobiety, która jest złym kierowcą, bywa pomocny – policjant łatwiej kobiecie niż mężczyźnie wybaczy przewinienie i nie wypisze mandatu. W warsztacie samochodowym słaba, pozornie niezaradna kobieta uzyskuje szybszą pomoc. Stereotyp da się też „rozbroić”, kiedy przywołamy go w rozmowie jako argument, ośmieszając tym samym jego zasadność. Łatwiej wtedy uniknąć odpowiedzi na niepożądane dla nas pytanie. Niedawno jedna z osób publicznych na uszczypliwy komentarz dziennikarki o drogim samochodzie, jakim przyjechała do studia, odrzekła: „To o samochodach będziemy rozmawiać? Kobiety się nie znają na samochodach”. Brawo! Stereotyp rozbrojony!

dr Jagoda Bloch, trenerka medialna, prowadzi zajęcia m.in. na Uniwersytecie Warszawskim

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze