6 powodów, dla których warto ćwiczyć jogę

Joga, dba nie tylko o giętkie i silne ciało. Poprawia samopoczucie i wspomaga w leczeniu stanów lękowych i symptomów wypalenia zawodowego. (Fot. iStock)
Joga dba nie tylko o giętkie i silne ciało. Poprawia samopoczucie i wspomaga w leczeniu stanów lękowych i symptomów wypalenia zawodowego. (Fot. iStock)

Joga daje zdrowie, urodę i poprawia jakość codziennego życia. I wcale nie jest to hasło reklamowe. Dobroczynne działanie jogi zostało udowodnione naukowo. Poprosiliśmy lek. Martę Krzyżanowską oraz dr n.med. Annę Domaszewską-Szostek, autorki bloga age-less.pl, o wskazanie korzyści jakie płyną z praktykowania jogi.

W zabieganych czasach, ciężko znaleźć czas na ćwiczenia i relaks. Joga wydaje się idealnym rozwiązaniem – bo trenuje ciało i pozwala się rozluźnić. Można ją ćwiczyć w domu lub na zajęciach i nie wymaga drogiego sprzętu. 16 czerwca będziemy świętować Dzień Jogi w Polsce. To dobra okazja, żeby zacząć. Dlaczego? Co daje joga?

Wydłuża życie

Wraz z wiekiem skracają się nasze telomery, czyli tzw. „czapeczki” na końcach chromosomów chroniące komórki przed starzeniem. Im krótsze, tym większe ryzyko występowania chorób związanych z wiekiem. W 2013 roku powstała praca naukowa, której współautorką była laureatka Nagrody Nobla, Elizabeth Blackburn. Wykazano w niej, że redukcja stresu poprzez uprawianie jogi jest jednym z czynników wpływających na spowolnienie skracania telomerów. Zmiana stylu życia, czyli – poza redukcją stresu – przejście na roślinną dietę i umiarkowane ćwiczenia fizyczne, spowodowała wzrost długości telomerów o ok. 10%.

Obniża ciśnienie tętnicze

Nadciśnienie tętnicze jest jedną z najważniejszych przyczyn przedwczesnej umieralności. Wykazano, że dzięki regularnym ćwiczeniom jogi ciśnienie skurczowe spada średnio o 10 mmHg, a ciśnienie rozkurczowe o 8 mmHg. Co ciekawe, dzięki jodze ciśnienie skurczowe obniża się w większym stopniu niż po innych ćwiczeniach! Zaskakujące, prawda? Dzieje się tak prawdopodobnie dzięki połączeniu ćwiczeń fizycznych z treningiem uważności (mindfullness). Oddychanie i medytacja są w tym przypadku kluczowe.

Chroni przez miażdżycą

Cholesterol jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu. Uczestniczy w powstawaniu licznych hormonów i wspomaga prawidłowe funkcjonowanie mózgu. Jednak co za dużo to niezdrowo – nadmiar cholesterolu, w szczególności LDL (czyli lipoprotein o dużej gęstości, tzw. „złego cholesterolu”), może prowadzić do chorób serca, naczyń, a w konsekwencji do przedwczesnej śmierci. Naukowcy udowodnili, że joga pomaga obniżyć stężenie LDL, a wskutek tego również stężenie cholesterolu całkowitego. Dzięki temu możliwe jest opóźnianie postępów miażdżycy.

Zapobiega depresji

Kortyzol nazywany jest często „hormonem stresu”. W sytuacjach stresowych i nie do końca dla nas przyjemnych jego poziom wzrasta. Długotrwały stres uznawany jest za przyczynę występowania objawów depresyjnych. Badania naukowe to potwierdzają – praktyki związane z jogą prowadzą do obniżenia poziomu kortyzolu i mogą nas chronić przed rozwojem chorób psychicznych związanych ze stresem, takich jak depresja.

Zmniejsza lęki

Joga ma także korzystny wpływ na nastrój. Pomaga w redukcji stanów lękowych, w których dochodzi do zmniejszonej aktywność kwasu γ-aminomasłowego (GABA). Związek ten pełni funkcję głównego neuroprzekaźnika o działaniu hamującym w układzie nerwowym. Wiele leków przepisywanych w celu poprawy nastroju i zmniejszenia lęku ma za zadanie zwiększać aktywność układu GABA. I tu joga okazuje się niezwykle pomocna. Już po 12 tygodniach regularnego jej uprawiania dochodzi do zwiększonego poziomu GABA w mózgu, a tym samym poprawy nastroju i wyciszenia stanów lękowych.

Pomaga na bezsenność

Wykazano, że zmniejszenie napięcia emocjonalnego poprzez relaksację i medytację znacznie poprawia jakość snu. Co lepiej łączy te dwie metody niż joga? To właśnie dzięki niej możemy się wyciszyć i zmniejszyć pobudzenie organizmu, wpływając pozytywnie na redukcję bezsenności. U uczestników jednego z badań już po 8-tygodniach zajęć jogi, z wykorzystaniem technik oddechowych, medytacji i śpiewania mantr, znacznie poprawiła się jakość snu. W Stanach Zjednoczonych co roku przeprowadzana jest ogólnokrajowa ankieta dotycząca zdrowia, w której bierze udział około 80 tys. osób. Ponad 55% ankietowanych odpowiedziało, że jakość ich snu znaczenie się poprawiła odkąd zaczęli ćwiczyć jogę.

Ponieważ wiele z badań dotyczących jogi charakteryzuje się relatywnie krótkimi okresami obserwacji, z niecierpliwością czekamy na wyniki wieloośrodkowych badań w obserwacji długoterminowej. Jak widać joga jest bardzo obiecującą dziedziną. Jeśli jest wam jeszcze nieznana, to Dzień Jogi jest doskonałym momentem, aby rozpocząć praktykę.