Większość z nas twórczość Magdaleny Abakanowicz kojarzy z dużymi figuralnymi kompozycjami i wielkoformatowymi pracami z tkaniny (zwanymi od jej nazwiska abakanami). Wystawa „Magdalena Abakanowicz. Prolog” to okazja, aby zobaczyć wcześniejsze, mniej znane prace artystki.
Ekspozycja, którą od dziś do końca marca będzie można oglądać w warszawskiej galerii Kordegarda, obejmuje 14 prac Magdaleny Abakanowicz z późnych lat 50. i początku lat 60 XX-wieku. Jej wczesne prace wykraczają poza tradycyjne rozumienie tkaniny – bliżej im do malarstwa w duchu europejskiej awangardy. Jak zauważa badaczka Joanna Iglot, ich ekspresja dialoguje z abstrakcyjnymi formami, znanymi z twórczości francuskiego malarza i rzeźbiarza Jeana Dubuffeta. Zarówno Dubuffet, jak i Abakanowicz tworzyli kompozycje o monumentalnym charakterze, utrzymane w ciepłych, ziemistych tonacjach, eksplorując fizyczność materii jako nośnika treści.
– Twórczość Magdaleny Abakanowicz zapisała się w historii światowej sztuki współczesnej. Jej prace nie tylko redefiniują granice między rzeźbą a tkaniną, lecz przede wszystkim są głosem w uniwersalnej dyskusji o kondycji człowieka. W jej monumentalnych formach, jak i w najwcześniejszych eksperymentach malarskich widać nieustanne poszukiwanie języka, który pozwala wyrazić to, co wymyka się jednoznacznej interpretacji – zbiorowe doświadczenia, tożsamość i pamięć – mówi Michał Kosiorek, wicedyrektor Narodowego Centrum Kultury.
Ekspozycja w Kordegardzie to nie tylko podróż do początków twórczości Abakanowicz, lecz także przypomnienie, że już w latach 60. artystka dokonywała przełomu w sposobie myślenia o sztuce. Jeszcze zanim stała się ikoną światowej sztuki, zachwycała odwagą w przekraczaniu granic artystycznych konwencji. Jej monumentalne abakany na zawsze zmieniły sposób postrzegania tkaniny jako medium artystycznego.
Słynne abakany będzie można w tym roku podziwiać na wystawie „Magdalena Abakanowicz w Ogrodach i Komnatach” w Ogrodach Królewskich na Wawelu.
Wystawa „Magdalena Abakanowicz. Prolog” w galerii Kordegarda w Warszawie, 13.02.2025 – 31.03.2025 r.