Zainteresowanie zakupami przez Internet rośnie. Według szacunków ministerstwa administracji i cyfryzacji już prawie 1/3 Polaków robi zakupy online. Wraz z rozwojem e-commerce rośnie niebezpieczeństwo bycia ofiarą internetowego oszustwa. Na co zwrócić uwagę przy składaniu zamówienia?
Oszustwa internetowe stanowią przeważającą grupę wszystkich przestępstw i każdego dnia pojawiają się nowe zgłoszenia. W większości przypadków scenariusz jest zawsze taki sam. Zadziwiająco korzystna cena przedmiotu sprawia, że szybko decydujemy się na zakupy w danym sklepie. Dokonujemy płatności on-line i czekamy na przesyłkę. Bezowocnie. Niestety wtedy dopiero przychodzi refleksja, że prawdopodobnie padliśmy ofiarą oszustwa i gorączkowo sprawdzamy, wszystko, co się mówi i pisze o sklepie. Eksperci alarmują: powinno być na odwrót! Sprawdźmy sklep na różne sposoby. Zobaczmy, jak inni oceniają jego uczciwość. Jeśli mamy wątpliwości i nie chcemy być stratni, wybierzmy płatność przy odbiorze. To zawsze bezpieczniejsze rozwiązanie.
− W Polsce niestety wciąż na kliencie spoczywa obowiązek sprawdzania wiarygodności sklepu internetowego. W sieci jest blisko 20 tysięcy e-sklepów, a założenie takiego biznesu nie jest wybitnie skomplikowane. Wystarczy skorzystać z gotowej platformy sklepowej. O wiarygodności danego sklepu nie świadczy jednak świetnie zaprojektowana strona internetowa czy najniższe ceny, ale reputacja, jaką sklep buduje przez długie lata. To certyfikaty potwierdzające jego uczciwość, tysiące zrealizowanych transakcji i zadowolenie klientów − podkreśla Paweł Kucharzak, prezes zarządu Opineo.pl.
Co powinno wzbudzić naszą czujność przed złożeniem zamówienia w sklepie internetowym?
1. Brak danych rejestrowych na stronie internetowej sklepu, brak daty założenia sklepu czy nazwiska właściciela ― zastanówmy się, dlaczego wiarygodny i legalnie działający sklep internetowy nie podaje takich informacji na swojej witrynie.
2. Utrudniony bądź niemożliwy kontakt ze sprzedającym ― brak danych kontaktowych na stronie to dla nas sygnał alarmowy. Wyprzedzajmy fakty: w jaki sposób skontaktujemy się ze sprzedawcą, gdy przesyłka nie dotrze lub będzie uszkodzona? Sam adres e-mail to stanowczo za mało na sprawną i skuteczną komunikację.
3. Brak regulaminu zakupów ― regulamin jest integralną częścią umowy sprzedaży zawieranej z klientem. Zgodnie z Ustawą o świadczeniu usług drogą elektroniczną, każdy sklep internetowy powinien posiadać regulamin i nieodpłatnie udostępnić go klientom. Regulamin informuje m.in. o działalności sklepu, sposobach składania zamówień, reklamacji, terminach realizacji zamówień i formach przesyłki, a także ochronie prywatności i prawie do odstąpienia od umowy.
4. Przeważająca liczba negatywnych opinii od kupujących, które wskazują, że sklep postępuje nieuczciwie ― warto zauważyć, że nie ma nic złego w kilku negatywnych opiniach od kupujących. Wiele wiarygodnych sklepów ma nawet do 5-7% niepochlebnych komentarzy. To tylko pokazuje ludzką twarz biznesu i sprawia, że każdy ma prawo do błędu. Gorzej, jeśli ten odsetek negatywnych recenzji jest większy. Wówczas najlepiej omijać taki sklep z daleka.
5. Brak certyfikatów zaświadczających o uczciwości i rzetelności lub nieaktualne bądź fałszywe certyfikaty na stronie sklepu internetowego ― sklepy, które dbają o jakość obsługi klienta oraz są wiarygodne finansowo, szczycą się tym, że mają aktualne certyfikaty: Słucham Swoich Klientów, Jakość Usług Q, Certyfikat Rzetelności Programu Rzetelna Firma, Certyfikat Firmy Wiarygodnej Finansowo i inne. Zawsze dobrze jest sprawdzić aktualność lub autentyczność takiego certyfikatu, klikając na niego. Zdarza się bowiem, że sklep-oszust wkleja na swojej stronie puste obrazki certyfikatów po to tylko, by wprowadzić klientów w błąd i podbudować swoją reputację.
Zanim złożymy zamówienie w sklepie internetowym,• sprawdźmy, czy na stronie internetowej sklepu znajduje się komplet informacji;
• przeczytajmy w Internecie opinie innych kupujących na temat e-sklepu;
• skontaktujmy się ze sprzedawcą przed złożeniem zamówienia, żeby sprawdzić jego autentyczność i przetestować dane kontaktowe widniejące na stronie;
• sprawdźmy adres, pod którym jest zarejestrowana firma lub miejsce siedziby sklepu;
• sprawdźmy, czy sklep internetowy ma regulamin i czy nie stosuje w nim klauzul abutywnych;
• sprawdźmy, czy sklep korzysta z odpowiedniego szyfrowania (oferuje bezpieczne połączenie https przy rejestracji i logowaniu);
• sprawdźmy prawdziwość certyfikatów widniejących na stronie internetowej sklepu.
na podst.mat.pras.Opineo