Nowa „Miss Dior” jeszcze nie wyszła na wybieg, ale już zdążyła rozpalić czerwony dywan i… sekcje komentarzy w mediach społecznościowych. Jonathan Anderson, który objął pełną kreatywną kontrolę nad domem mody Dior, pokazuje pierwsze stylizacje, a Internet nie pozostaje obojętny.
Kiedy wiosną ogłoszono, że Maria Grazia Chiuri żegna się z domem mody Dior, wielu obserwatorów zastanawiało się, kto odważy się przejąć stery jednej z najbardziej prestiżowych marek na świecie. Odpowiedź nadeszła w czerwcu: Jonathan Anderson – dotąd dyrektor kreatywny Loewe i już ogłoszony szef Dior Men – objął pełną kontrolę nad wszystkimi liniami, od damskich kolekcji prêt-à-porter, przez haute couture, aż po męskie sylwetki. To wydarzenie bez precedensu: po raz pierwszy od śmierci Christiana Diora w 1957 roku jedna osoba odpowiada za całą wizję domu.
Jego męski debiut w Paryżu szybko dał do zrozumienia, że nie będzie mowy o zachowawczości. Na wybieg trafiły archiwalne cytaty – żakiet Bar w tweedzie Donegal, szorty inspirowane suknią „Delft” z 1948 roku czy rekonstrukcje osiemnastowiecznych gorsetów. Anderson pokazał, że interesuje go nie tyle odtwarzanie historii, ile jej dekonstrukcja i ponowne złożenie w zupełnie nowych proporcjach. Ta sama metoda zaczęła być widoczna w pierwszych kobiecych stylizacjach, które – choć właściwy pokaz odbędzie się dopiero na paryskim tygodniu mody 1 października – już znalazły się na czerwonych dywanach w Wenecji, Toronto czy podczas ceremonii LVMH Prize.
Internet zareagował na te „przedsmaki” wyjątkowo żywiołowo. Pod oficjalnymi postami Diora pojawiły się setki komentarzy – od zachwytów nad „architektoniczną odwagą” po gorzkie uwagi, że nowy dyrektor sprawił, iż „tęsknimy za Marią Grazią Chiuri” i „To nie może być przedsmak kolekcji couture, bo dotąd wszystkie stylizacje to rozczarowanie”. Czy zasłużenie? Oceńcie same.
Oto wszystkie kreacje Dior by Anderson, które ukazały się jeszcze przed pierwszym pokazem kolekcji damskiej:
Marechal Aurore/ABACA/Abaca/East News
Alba Rohrwacher na festiwalu w Wenecji
Aktorka wystąpiła w kobaltowej sukni Dior by Anderson z konstrukcją panier, inspirowaną historycznymi projektami mody XVIII wieku. Drapowania w górnej części podkreślały rzeźbiarski charakter kreacji.
Dominique Maitre/WWD via Getty Images
Anna Sawai na ceremonii LVMH Prize
Na ceremonii wręczenia nagród LVMH Prize aktorka pojawiła się w białej, satynowej sukni midi z delikatnym, roślinnym nadrukiem. Stylizację dopełniała żółta Lady Dior oraz czarne czółenka na pasek.
Andreas Rentz/Getty Images
Mia Goth na festiwalu w Wenecji
Ciemnobrązowa suknia na cienkich ramiączkach z miękkim trenem i kaskadowym marszczeniem w dolnej części. Do tego naszyjnik i bransoletka, sandałki na cienkich paseczkach.
Daniele Venturelli/WireImage
Monica Barbaro na festiwalu w Wenecji
Monica Barbaro pojawiła się w czarnej, plisowanej sukni o lśniącej fakturze. Look uzupełniał szeroki pas przewiązany w kokardę i długie, falujące partie materiału, które poruszały się z każdym krokiem.
Pascal Le Segretain/Getty Images for Dior Homme
Sabrina Carpenter na pokazie Dior Summer 2026 (menswear)
Customowy szary kostium inspirowany New Lookiem: dopasowana marynarka z mocno zarysowaną talią i spódnica A-line. Gładkie wykończenia, czyste proporcje i długości nawiązujące do lat 50.
Aldara Zarraoa/Getty Images
Aktorka wybrała granatowy bar suit, czyli współczesną interpretację ikonicznej sylwetki Diora z 1947 roku. Look dopełniały dopasowane szpilki i biżuteria Tiffany & Co., w tym broszka „Bird on a Rock”.
Dominique Maitre/WWD via Getty Images
Camille Cottin na ceremonii LVMH Awards
Camille Cottin podczas ceremonii LVMH Prize zaprezentowała prostą stylizację Diora: granatowy sweter zdobiony subtelnym haftem oraz jasne dżinsy o szerokiej nogawce.
Vittorio Zunino Celotto/Getty Images
Rebecca Marder na festiwalu w Wenecji
Francuska aktorka wybrała błękitną suknię koszulową Diora, przewiązaną paskiem w talii. Rozcięcie do uda i miękko opadający materiał dodały lookowi lekkości, a długa wstążka pod szyją subtelnej elegancji.
Marilla Sicilia/Archivio Marilla Sicilia/Mondadori Portfolio via Getty Images
Greta Lee w Wenecji
Na premierze filmu „House of Dynamite” aktorka wystąpiła w dwukolorowej sukni Diora. Forestowa zieleń bubble-hem w górnej części została zestawiona z czarnymi, kontrastowymi klapami i szeroką kokardą przewiązaną w pasie.
Matt Winkelmeyer/Getty Images
Anya Taylor-Joy na TIFF
Na premierze filmu „Sacrifice” Anya Taylor-Joy pojawiła się w błękitnej, satynowej sukni z wysokim dekoltem i szeroką spódnicą. Tkanina była zszywana w charakterystyczny, plecionkowy wzór, a całość dopełniała biżuteria Tiffany & Co. oraz jasne szpilki.