Sytuacje stresogenne są nieodłączną częścią naszego życia zawodowego. Jak kontrolować napięcie i nie dopuszczać do powstawania sytuacji konfliktowych, radzi dr Dorota Szczygieł, psycholog Uniwersytet SWPS Sopot.
Jak radzić sobie z niechcianymi uczuciami w pracy? Można wyróżnić dwa rodzaje takich działań: doraźne i długoterminowe. Działania doraźne wykorzystując techniki kontroli emocji, które odnoszą natychmiastowy skutek. Bardzo dobre efekty przynosi np. metoda „pomyśl o tym inaczej”. Polega ona na spojrzeniu na stresującą sytuację z innej perspektywy, np. zachowanie rozzłoszczonego klienta traktujemy jako przejaw jego zagubienia i frustracji, a nie jako osobisty atak. Innym, dobrym sposobem jest „liczenie do dziesięciu”, które służy chwilowemu odwróceniu uwagi od stresującej sytuacji i „przeczekaniu najgorszego”. Aby skutecznie wykorzystać energię po urlopie, warto także robić tzw. chwilowe wyspy odpoczynku, które pozwolą na kwadrans wrócić myślami do stanu relaksu i naładują nas pozytywnie na resztę dnia.
Działania długoterminowe wymagają zastosowania środków zapobiegawczych, jeszcze zanim pojawią się trudne sytuacje. Efektywnego wykorzystywania emocji w życiu codziennym można się nauczyć. Zdolności wchodzące w skład inteligencji emocjonalnej, czyli rozpoznawanie, rozumienie i kontrolę uczuć można rozwijać. Zatem pracodawcy powinni zatem zainwestować nie tylko w kształcenie czysto technicznych kompetencji pracowników, ale również w rozwoju ich kompetencji społecznych i emocjonalnych.
mat.pras. SWPS