1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Co warto wiedzieć o szwedzkiej kulturze pracy?

Co warto wiedzieć o szwedzkiej kulturze pracy?

fot. iStock
Zobacz galerię 4 Zdjęcia
Szwedzi nie cierpią na przepracowanie, a są wydajni. Jak oni to robią? Po prostu są wierni zasadzie lagom, czyli „w sam raz”. Oto skandynawski przepis na to, jak zrównoważyć harówkę relaksem, a rywalizację współpracą

.

  1. Koniec z pracą po godzinach
Według danych OECD w 2016 roku przeciętny Szwed przepracował 1600 godzin rocznie (dla porównania: Brytyjczyk – 1700, natomiast Amerykanin – 1800). W kulturach, w tym polskiej, w których ceni się pracę po godzinach, zwykle kojarzona jest ona z zaangażowaniem oraz dbałością o jak najlepsze wykonanie zadań. W Szwecji jest odbierana jako oznaka nieudolności – skoro nie wyrobiłeś się w czasie, nic dziwnego, że musisz zostać dłużej.
  1. Ogranicz wielozadaniowość
Nadmiar zadań wytrąca z równowagi i może skutkować obniżoną wydajnością. Tym bardziej że większość z nich wykonujemy zwykle równocześnie, czyli przeskakując co chwila od jednego zadania do drugiego. Piszemy maile, uczestnicząc jednocześnie w zebraniu, a także gromadząc materiały do kolejnego projektu. To obniża koncentrację, w efekcie niczego nie robimy dobrze i do końca, a tracimy energię.
  1. Planuj i ustalaj priorytety
Szwedzi są nauczeni, by być zawsze przygotowanym, a to niemożliwe bez regularnego planowania. Pod koniec każdego dnia pracy ustalają więc zadania na następny, a na początku następnego – kolejność zadań oraz określają potrzebny na nie czas. W rezultacie nie wpadają w panikę i zawsze są na bieżąco z tym, co trzeba zrobić. Szwedzi uwielbiają zebrania, ale organizują je głównie po to, by usprawnić pracę, np. analizują plan dnia i jeśli uznają, że nie wyrobią się dzisiaj z częścią zadań, przenoszą je na jutro lub proszą kogoś o pomoc.
  1. Współpraca przede wszystkim
Szwedzi krzywią się na słowo „rywalizacja” i mają awersję do hierarchicznych piramid, dominujących w wielu firmach. Menedżer co prawda zarządza zespołem, ale komunikacja wewnątrz jest bardzo przejrzysta i egalitarna. Na każdą decyzję dotyczącą zespołu muszą się zgodzić wszyscy członkowie teamu. Jeśli mają swoje uwagi czy pomysły, zgłaszają je na zebraniu i wszystkie zostają omówione. Szwedzi wychodzą z założenia, że „interes można uznać za udany, kiedy obie strony są zadowolone”, są więc świetnymi negocjatorami, dbającymi o to, by wszyscy odeszli od stołu z przekonaniem, że osiągnęli najlepsze z możliwych rozwiązanie. To powoduje też, że za sukcesy odpowiedzialna jest cała grupa, a nie poszczególne jednostki. Zamiast rywalizacji obowiązuje współpraca – wszyscy gramy do jednej bramki.
  1. Mniej myśl, więcej rób
Termin „analityczny paraliż” odnosi się do zjawiska polegającego na tym, że kiedy poświęcamy zbyt dużo czasu na dywagacje nad tym, co i jak trzeba zrobić, czujemy się przytłoczeni ogromem pracy, którą trzeba będzie wykonać – w konsekwencji zamiast zabrać się do pracy, unikamy jej. Zatem planowanie i zebrania swoją drogą, ale ten etap powinien być krótki i treściwy; o wiele ważniejsze jest działanie.
  1. Krótka przerwa na wagę złota
Badania potwierdzają, że krótkie przerwy robione nie częściej niż raz na 1,5 godziny zwiększają koncentrację i zaangażowanie pracowników. Szwedzi mają na to nawet swoją nazwę – fika, czyli przerwa na kawę. Odchodzą od biurka i idą do kuchni lub pokoju socjalnego, gdzie przygotowując sobie kawę, gawędzą z kolegami, nieraz częstując ich domowym ciastem. Odrywają się na chwilę od tego, co robią, i podtrzymują koleżeńskie więzi. Uwaga: przerwa nie powinna być dłuższa niż 10–15 min.
  1. Weź sobie wolne
Krótkie przerwy nie zastąpią dłuższego wypoczynku. Dlatego Szwedzi nigdy nie rezygnują z urlopu. Dłuższe niż tydzień wyjazdy najlepiej planować zawczasu. Niemniej ważne są „jednodniówki”, czyli krótkie urlopy, podczas których organizujemy wycieczkę do innego miasta lub odpoczywamy w domu. Wyjazd jest cenny o tyle, że odrywa nas od problemów i zadań związanych z miejscem, w którym aktualnie przebywamy. „Jednodniówki” spędzonej w domu Szwedzi nie wypełniają zadaniami do zrobienia, tylko pozwalają sobie na nicnierobienie. Spontanicznie podejmują decyzje, czy wyjdą na spacer, czy utną sobie drzemkę.
  1. Dawaj informację zwrotną i jej oczekuj
Szwedzi nie szastają komplementami i nie przesadzają ze świętowaniem sukcesów, ale też uważają, że praca, która nie spotyka się ani z uznaniem, ani z krytyką, jest niewiele warta. Dlatego pochwały i uwagi mogące jeszcze bardziej usprawnić pracę, są ich zdaniem nie tyle mile widziane, co konieczne.
  1. Bądź wystarczająco dobrym pracownikiem
Szwedzi pracują, żeby żyć, a nie żyją, by pracować. Mimo to praca jest dla nich bardzo istotna, a stosunek do niej wyraża stosunek do życia. Ich zdaniem perfekcjonizm i śrubowanie standardów jest zgubne. Skutkuje stresem i pogorszeniem zdrowia, a przede wszystkim zaburzeniem równowagi. Zamiast tego propagują zadowolenie płynące z dobrze wykonanej (w określonych ramach) pracy. Może nie jest to najlepsza droga do zostania dyrektorem generalnym i zarabiania kokosów, ale zwalnia z kosztów psychicznych i emocjonalnych związanych ze zdobyciem takiej rangi zawodowej.

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze