Badania przeprowadzone przez psychologów z University of Michigan pokazują, że łączenie drogiego prezentu z tanim zmniejsza wrażenie i radość osoby obdarowanej.
- Załóżmy, że chcesz się zaimponować ukochanej drogim prezentem. Kupujesz jej na przykład sweter z kaszmiru i dodajesz jeszcze kartę zniżkową do sieci swojej ulubionej kawiarni. Wydaje ci się, że to naprawdę fajny „pakiet”. Jeśli tak, jesteś w błędzie - mówi Kimberlee Weaver, specjalista od marketingu. - Jeśli mamy do wyboru dwie opcje: sam sweter lub sweter i kartę, wybierzmy pierwszą, bo ten „mały” prezent sprawia, że „pakiet” wydaje się mniej luksusowy.
Ten paradoks bierze się z powodu innych perspektyw, twierdzą naukowcy. Dawcy i biorcy mają inne style przetwarzania informacji. Temu, kto daje, wydaje się że więcej dał (bo postrzega fragmentarycznie, każdy prezent liczy się dla niego osobno), a ten który dostaje ma wrażenie, ze dostał mniej (bo ocenia całościowo to, co dostał). Dla niego tani przedmiot obniża wartość prezentu, bo pojawia się efekt uśrednienia. Naukowcy podsumowują swoje badania - więcej wcale nie znaczy lepiej.
Źródło: University of Michigan