1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Za każdym żartem Chandlera i łzami Rachel kryje się prawda o nas samych. Zdziwisz się, co naprawdę oznacza zachowanie bohaterów tego serialu

Za każdym żartem Chandlera i łzami Rachel kryje się prawda o nas samych. Zdziwisz się, co naprawdę oznacza zachowanie bohaterów tego serialu

Kadr z serialu „Przyjaciele”: Matthew Perry jako Chandler Bing, Jennifer Aniston jako Rachel Green i Courteney Cox jako Monica Geller (Fot. NBC/Getty Images)
Kadr z serialu „Przyjaciele”: Matthew Perry jako Chandler Bing, Jennifer Aniston jako Rachel Green i Courteney Cox jako Monica Geller (Fot. NBC/Getty Images)
Jedni go kochają, inni wprost nie trawią, ale nie można nie zgodzić się z tym, że „Przyjaciele” to najbardziej kultowy serial komediowy wszech czasów. Jego twórcy nie zawsze pokazywali jednak idealne życie, a wręcz przeciwnie. Bohaterowie sitcomu nosili bowiem w sobie mnóstwo nieprzepracowanych traum, z którymi radzili sobie na różne sposoby, często stosując różne psychologiczne mechanizmy obronne. Niektóre z nich są dość oczywiste i łatwe do zidentyfikowania. Inne – dopiero po obejrzeniu wszystkich odcinków nabierają większego sensu. Jakie zatem sposoby ochrony przed emocjonalnym bólem i trudnymi doświadczeniami stosowali Rachel, Chandler, Phoebe i Monica – i co to oznacza?

Oglądaliśmy go setki, jeśli nie tysiące razy. Teksty znamy niemalże na pamięć, a mimo to serial „Przyjaciele” – najbardziej kultowy sitcom wszech czasów – wciąż odkrywa przed nami swoje nowe oblicza, szczególnie gdy spojrzymy na niego z głęboko psychologicznego punktu widzenia. Czy zastanawialiście się na przykład, co tak naprawdę kryje się za nietypowymi zachowaniami bohaterów produkcji? Bo to, że każde z nich ma swoje dziwactwa czy osobliwe nawyki, z pewnością zauważyliście. Gdy dokładnie przeanalizujemy ich niektóre reakcje na trudne wydarzenia i przeciwności losu, okazuje się bowiem, że stosują oni te same psychologiczne mechanizmy obronne, co my wszyscy: humor, racjonalizację, zaprzeczenie czy wyparcie. W ten sposób bronią się przed emocjonalnym cierpieniem, a my czujemy, że są nam bliżsi niż mogłoby się wydawać.

Humor: Chandler

Humor jako mechanizm obronny to nic innego jak wykorzystanie dowcipu, żartów lub zabawnych zachowań w celu radzenia sobie z dyskomfortem emocjonalnym, lękiem lub stresem oraz rozładowania stłumionych uczuć w społecznie akceptowalny sposób. W „Przyjaciołach” jedna postać korzysta z niego nagminnie – mowa oczywiście o Chandlerze (Matthew Perry), który przez dziesięć sezonów mistrzowsko unika poważnych sytuacji za pomocą dobrze wymierzonych żartów sarkastycznych, ciętych, często autoironicznych. W ten sposób bohater radzi sobie z emocjonalnym bólem.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

Maskowanie negatywnych emocji śmiechem jest w jego przypadku wynikiem przeżytej w dzieciństwie traumy – rozstania rodziców, które poważnie wpłynęło na jego rozwój emocjonalny, powodując problemy z samooceną i otwartym wyrażaniem emocji. Humor pozwala mu jednak komunikować się pośrednio i wyrażać uczucia w sposób mniej wrażliwy, a także ukryć kompleksy i brak pewności siebie. Rozśmieszając innych Chandler odwraca też uwagę od własnych wątpliwości i unika konfrontacji z głębszymi problemami emocjonalnymi. Założymy się, że nigdy nie patrzyliście na niego właśnie w ten sposób.

Czytaj także: Jakie mechanizmy obronne stosujemy, żeby „zagłuszyć” niską samoocenę?

Racjonalizacja: Chandler, Rachel i Phoebe

Racjonalizacja polega na nieświadomym uzasadnianiu swoich działań, przekonań lub uczuć w sposób, który wydaje się logiczny, nawet jeśli są one irracjonalne lub motywowane mniej akceptowalnymi społecznie powodami – wszystko po to, aby uniknąć poczucia winy, wstydu lub wewnętrznego konfliktu. Jak zatem bohaterowie serialu opanowali sztukę usprawiedliwiania? W odcinku 11 sezonu 7 Chandler i Rachel (Jennifer Aniston) wykradają sąsiadowi sernik. Gdy nie mogą powstrzymać się przed jego zjedzeniem, Chandler racjonalizuje swoje zachowanie, podkreślając fakt, że został on przypadkowo dostarczony pod ich drzwi i przekonuje sam siebie, że zjedzenie go to „moralny obowiązek”; akt szlachetny, nie egoistyczny – w końcu „inaczej się zmarnuje”.

Rachel natomiast racjonalizuje swoje działania, zrzucając winę na smak deseru. „To najlepszy sernik, jaki kiedykolwiek jadłam” – oświadcza, co sugeruje, że nie może powstrzymać się od jego zjedzenia. To pozwala jej uniknąć odpowiedzialności za swoje czyny i przedstawia ją jako bezbronną ofiarę uroku sernika. Oboje umniejszają jednak w ten sposób moralne i etyczne konsekwencje swoich działań. Przeinaczają sytuację, aby wydawała się im racjonalna i uzasadniona, chroniąc się przed poczuciem winy lub wstydu.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

Czytaj także: Kwaśne winogrona i słodkie cytryny, czyli jak nasz umysł chroni nas przed trudnymi doświadczeniami

Z kolei w odcinku 2 sezonu 4 Phoebe (Lisa Kudrow) znajduje bezdomnego kota, którego uważa za reinkarnację swojej matki. Pomimo sceptycyzmu przyjaciół, uzasadnia jednak swoje przekonanie, interpretując różne zbiegi okoliczności jako znaki od matki w kociej postaci, co pozwala jej poradzić sobie ze stratą i utrzymać poczucie więzi. Racjonalizując, że duch matki mieszka w kocie, stara się też znaleźć pocieszenie w myśli, że matka wciąż jest obecna w jakiejś formie. Jej wyjaśnienia co prawda są nieco zabawne, a nawet można powiedzieć, że ekscentryczne, ale pokazują też, że czasem, aby uzasadnić swoje przekonania, ludzie sięgają po naprawdę niekonwencjonalne sposoby.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

Wyparcie: Monica i Rachel

Wyparcie to kolejny mechanizm obronny, który chroni umysł przed niechcianymi myślami, wspomnieniami, pragnieniami i emocjami. Polega on na przenoszeniu nieprzyjemnych uczuć ze świadomości do podświadomości (często mylony jest z tłumieniem – dobrowolną próbą zapomnienia lub niemyślenia o bolesnych sprawach). Problem z wyparciem polega jednak na tym, że uczucia nie znikają, lecz ujawniają się w naszych działaniach lub słowach w sposób, który choć dla nas niewidoczny, może być zauważalny dla innych – tak jak w odcinku 12 sezonu 4, kiedy dziewczyny zakładają się z chłopakami o mieszkanie, jednak przegrywają przez rywalizacyjną naturę Moniki (Courteney Cox).

Sięgający ekstremum duch rywalizacji to w tym przypadku forma tłumienia głębszych kompleksów. Monica nigdy nie była bowiem „popularną” dziewczyną – ani w domu, ani w szkole. Jako nastolatka borykała się z nadwagą i była mało lubiana. Do tego miała ambitnego starszego brata, który był faworyzowany przez rodziców, oraz przyjaciółkę – atrakcyjną szkolną gwiazdę. Obsesyjna rywalizacja Moniki wynika więc nie tylko z jej niepewności i poczucia niższości, ale też ciągłych starań, aby rodzice byli z niej dumni.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

Przykład wyparcia mamy też w odcinku 3 sezonu 7, kiedy Rachel próbuje nauczyć Joeya (Matt LeBlanc) żeglowania. Gdy ten z trudem uczy się podstaw, bohaterka mocno się irytuje. Przyjaciel uważa więc jej zachowanie za „wredne”, na co Rachel odpowiada: „Mój ojciec jest wredny! Gdy jesteśmy na łodzi, ciągle na mnie krzyczy”. Po ponownym wejściu na pokład, kulminacyjnym momentem sceny jest moment, w którym Rachel ponownie wpada w irytację. Joey sugeruje więc, żeby się poddali. To właśnie wtedy Aniston wypowiada słynną kwestię: Greenowie się nie poddają”, a sama Rachel uświadamia sobie, że wyparła wspomnienia z czasów, kiedy żeglowania uczył ją ojciec. Jej zachowanie wobec Joeya było zatem niczym innym, jak tylko ujawnieniem się dawnych, stłumionych uczuć.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

Czytaj także: Dlaczego stosujemy mechanizmy obronne i jak je zauważyć?

Zaprzeczenie: Monica i Rachel

Zaprzeczenie to odmowa uznania lub zaakceptowania realności sytuacji, myśli lub emocji, w celu ochrony przed doświadczaniem niewygodnych prawd. Zamiast stawić czoła rzeczywistości i przytłaczającym uczuciom, można przecież odmówić wiary w to, że ​​sytuacja jest prawdziwa. Działa to jednak wyłącznie w krótkiej perspektywie, inaczej może hamować rozwój osobisty, uniemożliwiać rozwiązywanie problemów i prowadzić do długofalowych negatywnych konsekwencji. Świetnie pokazuje to odcinek 6 sezonu 6, w którym Monica stosuje zaprzeczenie, nie dopuszczając do siebie myśli, że jest chora, co z kolei wynika z jej obsesji na punkcie kontroli – bohaterka nie lubi bowiem, gdy nie ma na coś wpływu. Zaprzecza więc chorobie, mówiąc: „Ja nie choruję, chorowanie jest dla słabych”, pokazując tym samym swoją rywalizacyjną naturę i niechęć do okazywania słabości.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

W tym samym odcinku mamy też inny przypadek zaprzeczenia – w scenie, w której Ross (David Schwimmer) umawia się na randkę z siostrą Rachel (Reese Witherspoon), o co grana przez Jennifer Aniston bohaterka jest szaleńczo zazdrosna. I chociaż jej zaprzeczenie – odmowa uznania prawdziwych uczuć względem Rossa – nie jest wyrażone wprost, zachowanie postaci w tym, ale też w innych odcinkach, w których próbuje on nawiązać z kimś romantyczną relację, sugerują możliwą próbę bagatelizowania emocji.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

Takich przykładów w całym serialu, który liczy sobie aż 236 odcinków, jest o wiele więcej. To tylko pokazuje jak bohaterowie sitcomu sprzed (uwaga, teraz poczujecie się staro!) trzech dekad, przypominają nas samych. Tu ogromne brawa należą się scenarzystom, który – mniej lub bardziej świadomie – napisali postacie tak, aby ich zachowania miały sens i logicznie łączyły się z ich życiowymi doświadczeniami. To skłania nas też do zastanowienia się nad tym, jakich mechanizmów obronnych używamy my sami. W końcu dobre komedie mają to do siebie, że inspirują i zawsze przemycają jakieś prawdy o życiu. I nie inaczej jest w przypadku „Przyjaciół”. Teraz już chyba nikt nie powie, że to wyłącznie pusta rozrywka.

Serial dostępny jest na platformie HBO Max.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE