1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Kultura
  4. >
  5. Zamiana ról w kinie – przegląd najciekawszych filmów

Zamiana ról w kinie – przegląd najciekawszych filmów

Jamie Lee Curtis i Lindsay Lohan w komedii „Zakręcony piątek” z 2003 roku (Fot. Walt Disney Films/Entertainment Pictures/Forum)
Jamie Lee Curtis i Lindsay Lohan w komedii „Zakręcony piątek” z 2003 roku (Fot. Walt Disney Films/Entertainment Pictures/Forum)
Zamiana ról to jeden z ulubionych motywów w kinie. Z okazji premiery „Na twoim miejscu” przypomnijmy sobie inne produkcje, które oparte są na tym pomyśle. Poleca Zofia Fabjanowska-Micyk, szefowa działu kultury „Zwierciadła”.

Jak to jest spojrzeć na świat oczami kogo innego? Albo przyjrzeć się sobie samej czy sobie samemu z boku? W komedii „Na twoim miejscu”, która właśnie weszła do naszych kin, padają takie oto słowa. Ona: „Krzysiek, dlaczego ty jesteś mną?”. On: „Spokojnie, Kasia, po prostu nie wychodźmy z ról. Dasz radę”. Brzmi to całkiem rozsądnie, zważywszy że dwójka głównych bohaterów, małżeństwo w kryzysie, obudziła się w nie swoich ciałach. Nie dajcie się jednak zwieźć pozorom. Po pierwsze, nikt tu nie jest spokojny, po drugie – w całej intrydze chodzi właśnie o to, żeby choć na chwilę wyjść z roli: żony, męża, mamy, taty, kobiety i mężczyzny i spojrzeć na drugą osobę i na siebie z zupełnie innej perspektywy. To motyw dobrze znany, który od dawna filmowcy rozwijają na najróżniejsze sposoby.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

„Nie jestem łatwy”

Pamiętacie krótkometrażowy film Éléonore Pourriat „Majorité Opprimée” („Uciskana większość”), w którym to mężczyzna znosił niewybredne komentarze i zaczepki kobiet, to jemu policjantka sugerowała, że prowokował agresorki zbyt krótkimi spodniami? Był czas, kiedy ludzie masowo dzielili się nim w sieci, a przy okazji Pourriat podsyciła dyskusję na temat (nie)równości płci. Scenariusz dostępnego nadal na kanale YouTube krótkiego metrażu i jego realizacja były świetne, z czystym sercem polecić mogę również „Nie jestem łatwy”, czyli pełnometrażowy film reżyserki rozwijający ten pomysł.

Do oglądania na platformie Netflix.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

„Switch. Trudno być kobietą”

Kto widział „Switch. Trudno być kobietą” w kinie 30 lat temu – swoją drogą wtedy tytuł filmu brzmiał po prostu „Switch” – prawdopodobnie wzdycha właśnie z nostalgią. Ciekawe, że w latach 90. udało się nakręcić taką komedię. Taką, czyli bardzo udaną, co więcej – obyczajowo (z małymi wyjątkami, na które można przymknąć oko) wytrzymującą próbę czasu. Ogromna w tym zasługa rewelacyjnej Ellen Barkin. Gra tu Amandę, czyli nowe wcielenie Steve’a, patologicznego uwodziciela. Mężczyzna ginie, ale dostaje po śmierci drugą szansę – nie trafi do piekła, jeśli – w ciele kobiety – znajdzie choć jedną osobę płci żeńskiej, która go naprawdę kocha.

Do wypożyczenia na iTunes Store.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

„Być jak John Malkovich”

Charlie Kauffman uwielbia grę z oczekiwaniami widzów – im bardziej się czegoś nie spodziewamy, tym chętniej serwuje nam to w swoich scenariuszach. Jak to jest być Johnem Malkovichem? Jak patrzy się na świat jego oczami? I dlaczego nie nakręcić o tym filmu? Filmu wyreżyserowanego przez Spike’a Jonze’a i uważanego dziś za obraz kultowy. O tym, że w pewnym dziwacznym biurze są maleńkie drzwi, które okazują się tajnym przejściem do umysłu słynnego aktora. Do myśli i uczuć Malkovicha ma się dostęp przez dokładnie 15 minut, na tyle można się rozgościć w jego głowie, po czym czym człowiek wraca do własnego ciała i życia. Wśród chętnych na tego typu wycieczkę jest Maxine (Cameron Diaz), a dzięki temu doświadczeniu dowie się czegoś nowego przede wszystkim o sobie samej.

Do wypożyczenia na iTunes Store.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

„Duży”

Dla miłośników happy endów, lat 80. i Toma Hanksa, który wygląda tu na jeszcze młodszego niż rzeczywiście był, kiedy przyjął rolę w „Dużym”. I naprawdę nie chodzi tylko o to, że gra chłopca w ciele dorosłego: jeździ na deskorolce, mówi jak dzieciak i śpi w pościeli w animowane postaci. Oglądanemu na ekranie 32-letniemu Hanksowi dalibyśmy co najwyżej 25 lat. A wracając do samego filmu – to historia 12-letnia Josha, który chciałby szybko dorosnąć. Nieopacznie wypowiada to życzenie w nieodpowiednim miejscu i czasie. Albo może odpowiednim, zważywszy że następnego dnia rano życzenie się spełnia.

Do oglądania m.in. na platformie Disney+.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

„Zakręcony piątek”

Skoro jesteśmy przy sentymentach, mocnych aktorskich nazwiskach i filmach o dzieciach, które lądują w ciele dorosłych – kto pamięta „Zakręcony piątek”? To w gruncie rzeczy podobna do „Dużego” historia, tyle że główną bohaterką jest tutaj nastoletnia dziewczyna. Ale także jej matka. Czyli Lindsay Lohan i Jamie Lee Curtis, obie w stylizacjach typowych dla wczesnych lat dwutysięcznych. W filmie nie potrafią się ze sobą dogadać. Los ześle im szansę, żeby spojrzały na siebie zupełnie inaczej. Dwie ciekawostki: po pierwsze powstał też „Zwariowany piątek”, film z 1976 roku (z nastoletnią Jodie Foster), wierniejsza ekranizacja tej samej młodzieżowej powieści, jaką inspirowali się twórcy komedii z 2003 roku. Po drugie, wiele wskazuje na to, że wersja z Lohan i Lee Curtis wkrótce doczeka się sequela.

Do oglądania m.in. na platformie Disney+.

Proszę akceptuj pliki cookie marketingowe, aby wyświetlić tę zawartość YouTube.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze