Jak podaje UNESCO, agenda ONZ do spraw oświaty, nauki i kultury, co piąty 15-latek w Europie ma problemy z pisaniem i czytaniem.
Problemy ze sprawnością w czytaniu i pisaniu może mieć w sumie 75 milionów z 500-milionowej populacji europejskiej.
Ostatnio podobne badania, dotyczące alfabetyzacji, przeprowadziły u siebie Francja, Niemcy i Wielka Brytania. Wyszło im, że co piąty obywatel ich krajów nie posiada wystarczających umiejętności w zakresie czytania i pisania, by poradzić sobie z wymogami zawodowymi dzisiejszego społeczeństwa.
Badania przeprowadzone w Polsce przez Program międzynarodowej oceny umiejętności uczniów pokazują, że problemy z czytaniem i pisaniem ma u nas 15 proc. osób w wieku szkolnym. Średnia europejska to prawie 20 proc.
Co więcej, zdecydowanie większe problemy z czytaniem i pisaniem mają chłopcy - co czwarty nastolatek ma w tym obszarze kłopoty - wśród dziewcząt 13 proc.,a więc o 10 proc. mniej.