Jaki krem z filtrem wybrać?

fot. iStock

Promieniowanie UV poprawia samopoczucie oraz kolor skóry. Jednak warto pamiętać, że oprócz kilku zalet ma całą gamę wad. Dlatego, by zminimalizować szkodliwe działanie promieni słonecznych, chroń skórę, smarując ją kremem z odpowiednim filtrem.

Światło słoneczne dociera do nas w postaci promieniowania UVB I UVA. Natężenie promieniowania UVB jest zdecydowanie większe latem, w godzinach największego nasłonecznienia. Jest ono zatrzymywane przez chmury oraz szyby. To właśnie ono jest odpowiedzialne za opalanie, a także za popatrzenia słoneczne czy zmiany nowotworowe. Promieniowanie UVA dociera do ziemi stale, bez względu pory roku czy zachmurzenie. To właśnie ono wnika w najgłębsze warstwy naskórka i dociera aż do komórek skóry właściwej, niszcząc włókna kolagenu i elastyny. Jest także główną przyczyną reakcji fototoksycznych i alergii.

Jaki działa krem z filtrem?

Na opakowaniu kremów znajduje się informacja, przed którymi promieniami UV chronią i w jakim stopniu. Skrót SPF (Sun Protective Factor) oznacza, że chroni przed promieniami UVB, zaś liczba- wysokość filtra. Im jest wyższy, tym dłużej możemy przebywać na słońcu bez ryzyka oparzenia. Na przykład SPF 15 oznacza, że czas przebywania na słońcu możemy przedłużyć do 15 minut po posmarowaniu w porównaniu z czasem przebywania bez ochrony.

O ochronie przed promieniowaniem UVA mówi nam skrót PPD (Peristent Pigment Darkening). Informuje on, ile razy zmniejszy się dawka promieniowania absorbowana przez skórę po jego użyciu. Na przykład PPD 10 oznacza, że do skóry przedostanie się 10 razy mniejsza dawka UVA. Innym wskaźnikiem jest skrót IPD (Pigment Darkening). Określa on, efekty działania promieni UVA na skórę po 60 sekundach. Na przykład IPD 20 oznacza 20 % ochrony przed UVA.

Jak dopasować filtr UV do rodzaju karnacji?

Jeśli masz bardzo jasną karnację, skóra jest pełna piegów, masz rude lub blond włosy, a Twoja skóra łatwo ulega poparzeniu, ale trudno się opala, to Twój krem powinien mieć SPF min. 30. Jeżeli masz jasną karnację bez piegów, włosy ciemny blond, a Twoja skóra łatwo ulega oparzeniom i lekko się opala- zalecany jest SPF min. 20. Osoby z ciemną karnacją, brązowymi włosami i ze skórą łatwo i mocno się opalającą się, powinny stosować filtr SPF 8-15.

Filtry mineralne czy chemiczne?

W skład filtrów mineralnych zazwyczaj wchodzą dwie substancje: Dwutlenek tytanu (Titanium Dioxide), który chroni przed promieniowaniem UVB oraz tlenek cynku (Zinc Oxide) odpowiedzialny za UVA. Ich największa zaletą to jest, że nie uczulają i nie podrażniają. Osadzają się na powierzchni skóry i tworzą niewidzialną barierę ochronną. W skład filtrów chemicznych wchodzi wiele substancji. Chronią one skórę poprzez wnikanie w wierzchnie warstwy naskórka, absorbując promienie UV a następnie uwalniając je w postaci ciepła. Są niewidoczne na powierzchni skóry, mają nietłustą konsystencję, jednak mogą uczulać lub podrażniać skórę.

Jak przygotować skórę do opalania?

Przed opalaniem warto wzmocnić swoją skórę od środka. Idealny będzie Beta-Karoten, czyli naturalna prowitamina A. Działa jak naturalny filtr przeciwsłoneczny jednocześnie nasilając syntezę melaniny, nadając jej ładny kolor opalenizny. Ponadto zmniejsza ilość wolnych rodników, chroni włókna kolagenowe i tym samym przeciwdziała pojawieniu się zmarszczek. Kurację warto zacząć już 2 tygodnie przed planowanym urlopem.

Krem z filtrem należy nałożyć około 20-30 minut przed opalaniem. Kremy łatwo ścierają się ze skóry, dlatego należy smarować się odpowiednio grubą warstwą i regularnie powtarzać tę czynność. Smaruj też ciało po każdej kąpieli, nawet jeśli używasz kremu wodoodpornego. Nie zapominaj o ochronie przeciwsłonecznej ust i dłoni, które nieustannie wystawione są na promieniowanie.