1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia

Pięć kroków do świadomości myśli i uczuć

123rf.com
Nieustannie prowadzisz ze sobą wewnętrzny dialog. Masz około sześć tysięcy myśli dziennie, z których większość powtarza się i nie jest tak naprawdę twoja, tylko przejęta od innych ludzi. W dużej mierze wynikają one z naszych doświadczeń z dzieciństwa. Amerykańska psycholożka Athena Staik proponuje metodę pięciu kroków, które nauczą cię wybierać myśli.

Dlaczego warto rozwijać świadomość wewnętrznego dialogu? Żeby wyćwiczyć w sobie zdolność wyboru tego, o czym myślisz i co czujesz. Jest to ważne, bo energia, którą emitujesz, przyciąga do ciebie zdarzenia o tej samej wibracji. Siła myśli i uczuć jest ogromna. Im więcej w twoim wnętrzu smutku, tym więcej smutnych wydarzeń w twoim życiu. Jeśli czegoś się boisz, lęk się materializuje. Konsekwencją odczuwanej radości jest jeszcze więcej jej na zewnątrz. Większość tego, co mówimy sobie, działa podświadomie. Wynika to z naszych przekonań, które na poziomie umysłu są nierozpoznane ani nienazwane, a rządzą naszymi zachowaniami. Rozwój samoświadomości jest pierwszym krokiem do przekształcenia przekonań, które nam nie służą. To jest droga do uzyskania kontroli nad „kompasem” emocji. Nasze cele i wizje życia stają się jasne, a nasze działania prowadzące do ich realizacji, skuteczne, bo żadne siły nie oddziałują na nas poza naszą świadomością.

Oto pięć kroków prowadzących do rozwoju świadomości myśli i uczuć.

1. Nazwij swoje uczucia

Zrób listę zdarzeń, które wywołują u ciebie przykre uczucia takie jak: złość, poczucie winy, wstydu, lęk. Wybierz jedno, które najbardziej ciebie dotyka i boli. Uświadom sobie, co takiego dzieje się, że tak okropnie czujesz się w takich chwilach. Jeśli wydaje ci się to zbyt trudne do samodzielnej, wewnętrznej pracy, zdecyduj się na wizytę u coacha lub psychoterapeuty.

2. Wróć do teraźniejszości

Zrób od 3 do 5 powolnych, głębokich oddechów z brzucha, pozwól sobie na relaks. Skupiając się na oddechu, z zamkniętymi oczami, skanuj całe ciało od czubka głowy do czubków palców u nóg, szukając napięć. Poczuj je. Następnie wyobraź sobie siebie w jakimś bezpiecznym miejscu. Postaraj się obserwować swoje myśli i emocje, które uświadomiłeś sobie w punkcie pierwszym. Ty nimi nie jesteś, to dobra wiadomość. Te emocje nie należą do twojej teraźniejszości, one teraz nie istnieją, to echo ran z przeszłości. Ty możesz zdecydować, że je pożegnasz.

3. Poczuj emocje

Będąc w stanie relaksu, koncentrując się na oddechu, postaraj się poczuć trudne emocje w swoim ciele. Nie myśl, zadaj sobie pytanie: „Co czuję teraz?”. Jeśli czujesz na przykład złość, zastanów się co leży u jej podstaw? To może być ból z powodu odrzucenia, wstyd, wina. Zapisz na kartce wszystko to, co w związku z nimi przychodzi ci na myśl.

4. Zlokalizuj emocje w ciele

Zrelaksuj się, zamknij oczy i czując trudne emocje, zlokalizuj je w ciele. Możesz mieć uczucie ściśnięcia w brzuchu, ucisku w klatce piersiowej, bólu głowy. Zatrzymaj się na tym odczuciu bez osądzania go. Oddychaj do tego miejsca. Jeszcze raz opisz co się zmieniło w ich odczuwaniu.

5. Zaakceptuj swoje uczucia, by się od nich uwolnić

Przypomnij sobie, że jesteś tylko obserwatorem własnych emocji. A one są tylko energią. Powiedz sobie: „Zgadzam się, że czuję w tej chwili...”. Kiedy poczujesz, że nic w tobie nie buntuje się przeciwko temu stwierdzeniu, zapytaj się siebie, czy jesteś gotowy uwolnić się od tej energii. Zanim poczujesz odpowiedź, weź kilka głębokich oddechów.

Share on Facebook Send on Messenger Share by email

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze