1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Chcesz być świetnym rozmówcą? Profesorka z Harvardu ujawnia 4 złote zasady, które pomogą ci błyszczeć w każdej rozmowie

Chcesz być świetnym rozmówcą? Profesorka z Harvardu ujawnia 4 złote zasady, które pomogą ci błyszczeć w każdej rozmowie

(Fot. Westend61/Getty Images)
(Fot. Westend61/Getty Images)
Czy rozmowy sprawiają ci czasem trudność? Nie wiesz, jak podtrzymać ciekawą dyskusję? Alison Wood Brooks, profesorka z Harvardu, twierdzi, że świetna konwersacja to nie kwestia talentu, lecz odpowiedniego podejścia. Oto cztery zasady, dzięki którym staniesz się kimś, z kim każdy chce prowadzić długie, głębokie rozmowy.

Niektórzy ludzie mają naturalny talent do rozmów, podczas gdy inni często czują się niezręcznie i nie wiedzą, jak podtrzymać ciekawą dyskusję. Na szczęście istnieje kilka prostych zasad, które mogą pomóc w prowadzeniu angażujących rozmów. Alison Wood Brooks, naukowczyni i profesorka zarządzania w biznesie na Harvard Business School, w swojej książce „Talk: The Science of Conversation and the Art of Being Ourselves” radzi, jak stać się lepszym rozmówcą. Zaznacza, że wcale nie chodzi o to, by mówić najwięcej czy imponować wiedzą, lecz o to, by druga osoba czuła się naprawdę zrozumiana.

– Wszyscy pragniemy być rozumiani. Nawet nie chodzi o to, że potrzebujemy, aby inni się z nami zgadzali. Ważne jest, aby wiedzieć, że nasze słowa czy czyny zostały dostrzeżone – wyjaśnia Brooks w rozmowie z CNBC.

Aby pomóc nam lepiej prowadzić rozmowy, Brooks, która specjalizuje się w analizach behawioralnych, stworzyła model TALK, który składa się z czterech kluczowych elementów: Tematy (Topics), Pytania (Asking), Lekkość (Levity) i Życzliwość (Kindness). Jak je zastosować w praktyce?

1. Miej w zanadrzu ciekawe tematy

Jednym z najczęstszych błędów jest brak przygotowania do rozmowy. Brooks sugeruje, aby przed spotkaniem zastanowić się, o czym w zasadzie możemy porozmawiać.

– Ludzie starannie dobierają strój na daną okazję, dlaczego więc nie mieliby poświęcić chwili na przemyślenie tematu rozmowy? – zauważa ekspertka.

Dobrze jest przypomnieć sobie, o czym rozmawialiśmy ostatnio z daną osobą, co mogło się u niej zmienić i jakie pytania mogą być dla niej interesujące. Nie muszą to być głębokie tematy – small talk również ma swoje miejsce, o ile nie ogranicza się jedynie do rozmów o pogodzie.

2. Zadawaj pytania – ale z głową

Zadawanie pytań to klucz do angażującej rozmowy, ale tylko wtedy, gdy robimy to z autentycznym zainteresowaniem. Według twórczyni reguły TALK nie ma czegoś takiego jak „za dużo pytań”, ponieważ ludzie zazwyczaj doceniają zainteresowanie ich osobą. Ważne jest jednak, aby unikać pewnych błędnych technik:

  • Boomerasking – czyli pytanie, po którym natychmiast przejmujesz pałeczkę i opowiadasz o sobie.
  • Pytania „na sprawdzenie” – testowanie, co ktoś wie, może sprawić, że rozmówca poczuje się niekomfortowo.
  • Częste powtarzanie tych samych pytań – to może sprawić, że rozmowa stanie się męcząca i monotonna.

Brooks podkreśla także, że dobre pytanie potrafi nie tylko płynnie przekierować rozmowę na inny temat, ale przede wszystkim sprawić, że stanie się ona bardziej dynamiczna.

3. Wprowadź lekkość i dobrą energię

Dobra rozmowa nie powinna być wyczerpująca czy formalna. Lekkość, czyli umiejętność wprowadzania humoru i pozytywnej energii, czyni ją znacznie przyjemniejszą.

– Komplementowanie rozmówcy, entuzjastyczne reagowanie i szczery śmiech na jego żarty sprawiają, że stajemy się bardziej atrakcyjni jako rozmówcy – podkreśla Brooks.

Może to zabrzmieć jak banał, ale na co dzień często zapominamy o tym, że ludzie naturalnie lgną do tych, którzy wnoszą do rozmowy ciepło i optymizm.

4. Bądź życzliwy – spraw, by inni czuli się ważni

Najważniejsza zasada to traktowanie rozmowy jako okazji do zrozumienia drugiej osoby, a nie do błyszczenia w towarzystwie. Specjalistka zaznacza, że nie chodzi o to, by popisywać się wiedzą i elokwencją, ale by sprawić, że inni poczują się docenieni i ważni.

– Słuchaj uważnie, dopytuj i pokazuj, że serio interesuje cię to, co ktoś ma do powiedzenia, zamiast go oceniać – radzi Brooks.

Nawet jeśli nie zgadzamy się z czyjś opinią, okazanie szacunku i empatii prowadzi do bardziej konstruktywnych rozmów.

Źródło: cnbc.com; amplify.upoworthy.com

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze