Z badania* serwisu Pracuj.pl wynika, że do zmiany pracy zachęcają nas przede wszystkim lepsze zarobki, możliwość rozwoju zawodowego i atmosfera w zespole. Wielu badanych deklarowało, że fakt bycia niedocenianych w obecnej pracy jest poważnym impuls do rozglądania się za nowym pracodawcą.
Jakie czynniki są decydujące dla poszukiwania nowej pracy?
- zarobki - ważne dla 60% respondentów;
- brak możliwości rozwoju, awansu – 57% badanych.
- poczucie niedocenienia wskazało 43% badanych.
- chęć zmiany branży - 23 %
- niemożności pogodzenia życia zawodowego z prywatnym była decydująca dla 12% ankietowanych.
Zarobki są przyczyną
zmiany pracy wspólną dla niemal wszystkich branż. Jedynie specjaliści IT stawiają je na drugim miejscu, po
rozwoju zawodowym. Wśród respondentów w wieku 26-30 lat, zarobki i brak
możliwości rozwoju czy awansu to równorzędne czynniki skłaniające do dokonania zmian w życiu zawodowym (po 65% wskazań). Pracownicy z kolejnej grupy wiekowej (31-40 lat) stawiają na pierwszym miejscu rozwój i awans (60% respondentów versus 57 % wskazań zarobków).
Motywator do poszukiwania nowych wyzwań zawodowych zmienia się także w zależności od poziomu wykształcenia. W przypadku osób z wykształceniem wyższym, zarobki i możliwość rozwoju miały niemal tę samą wagę. W przypadku osób z dyplomem MBA aspektem kluczowym jest możliwość rozwoju i awansu. Także osoby z wykształceniem podyplomowym stawiają na rozwój.
Kto jest najbardziej zdeterminowany do zmiany pracodawcy?
- specjaliści zajmujący się marketingiem, reklamą i PR (60% pracowników twierdzi, że szuka pracy);
- specjaliści ds. sprzedaży i obsługi klienta (56% szuka nowej pracy).
* badanie Pracuj.pl „Specjaliści na rynku pracy”,przeprowadzone przez Pracuj.pl metodą ankiety dostępnej online na grupie 4656 osób z min. 2-letnim doświadczeniem na rynku pracy, październik 2014, mat.pras.