Jak kontrolować monolog wewnętrzny

monolog wewnętrzny

Istnieje silny związek pomiędzy tym, co myślimy, a tym, jak się czujemy, zarówno fizycznie, jak i emocjonalnie. Dowiedz się, jak sprawić, by myśli wzmacniały, a nie ściągały w dół
Myśli to podstawowe narzędzie do regulowania przepływu emocji. Jeśli im na to pozwolisz, mogą sprawić, że emocje wydostaną się na powierzchnię albo przeciwnie, że schowają się głęboko w twoim wnętrzu, a także są w stanie wzmocnić i przedłużyć każde doświadczenie emocjonalne. Kiedy emocje kumulują się w tobie, twoje myśli „podgrzewają” je lub „studzą”. Jeżeli nauczysz się, jak kontrolować swój monolog wewnętrzny, możesz sprawić, że pozostaniesz skoncentrowana na tym, co najważniejsze, i bardziej efektywnie będziesz kontrolować swoje emocje.

Poniżej znajdziesz 3 najczęściej występujące przykłady negatywnego monologu wewnętrznego oraz klucze do przejęcia kontroli nad nim i zniwelowania jego negatywnego wpływu:

1. Zamień stwierdzenia „ja zawsze” albo „ja nigdy” na „tylko tym razem” albo „czasami”Twoje działania zawsze są dostosowane do specyficznej sytuacji, w jakiej się znajdujesz, niezależnie od tego, jak często oceniasz je jako nietrafione. Postaraj się, aby twoje myśli były ci posłuszne. Jeżeli zaczniesz traktować każdą sytuację jako wyjątkową i przestaniesz biczować się za każdy błąd, przestaniesz też wyolbrzymiać swoje problemy.

2. Zastąp oświadczenia oceniające, takie jak „jestem idiotką”, stwierdzeniami faktu, takimi jak „popełniłam błąd”Myśli, które nieodwołalnie cię etykietują, nie prowadzą do żadnej pozytywnej zmiany. Stwierdzenia faktów są obiektywne, sytuacyjne i pomogą ci skupić się na tym, co możesz zmienić.

3. Przyjmij odpowiedzialność wyłącznie za swoje działania

Obwinianie się i negatywny monolog wewnętrzny zawsze sobie towarzyszą. Jeżeli jesteś osobą, która często stwierdza: „to wszystko moja wina” albo „to wszystko ich wina”, przez większość czasu jesteś w błędzie. Należy przyjąć odpowiedzialność za swoje działania, ale nie jest wskazane noszenie cudzego ciężaru. Podobnie, jeżeli zawsze obwiniasz innych, nadszedł czas, aby przyjąć odpowiedzialność za swoją część.

Źródło: T. Bradberry, J. Greaves, „Inteligencja emocjonalna 2.0. 66 sprawdzonych strategii na doskonałą IE”, wyd. Helion 2011