Jak nie odkładać spraw na później? – ćwiczenie

123rf

Człowiek często tłumaczy sobie, że później znaczy lepiej. Paradoksalnie, wymyślanie wymówek i fałszywych usprawiedliwień pochłania więcej energii niż wykonanie odkładanego zadania.
1. Nie łudź się: zadanie, które przed tobą stoi, nie wykona się samo.

2. Zastanów się, jakie korzyści daje ci odłożenie spraw na później. Dlaczego to robisz? W jakich sytuacjach najczęściej? Porozmawiaj o tym z przyjacielem. Wspólnie opracujcie plan działania. Umów się, że będziesz dzwoniła, jeśli w jakiejś ważnej dla ciebie sprawie złapiesz się na chęci przełożenia czegoś na później.

3. Nie ulegaj mitowi „po prostu zrób to”. Gdyby rozwiązanie problemu było proste, nikt by się nim nie przejmował.

4. Zrób listę rzeczy zaległych. Zaznacz te, które są dla ciebie naprawdę ważne. Przy każdej z nich zapisz korzyści, jakie będziesz miała z ich zrobienia. Pamiętaj, że zwlekanie polega na ogół na zastępowaniu rzeczy ważnych i niezbyt pilnych rzeczami pilnymi, ale nieważnymi.

5. Najpierw to, co najważniejsze. Gdy masz poczucie, że zwlekasz, zadaj sobie pytanie: „czy jest coś pilniejszego i ważniejszego od tego, co robię teraz?”. Przyjęcie zasady wykonywania rzeczy najważniejszych w pierwszej kolejności jest dobrym punktem wyjścia do rozpoczęcia prawdziwej walki ze zwlekaniem.

6. Pamiętaj, że język, którego używasz, ma wpływ na twoje postrzeganie rzeczywistości. Będzie ci łatwiej, gdy zamienisz słowa „powinnam” i „nie mogę” na „wybieram” i „decyduję, że nie…”. Większość zadań, które przed nami stoją, to owoc wcześniejszych decyzji. Zdecydowałaś się na kurs angielskiego, prowadzenie szkolenia, pisanie doktoratu czy posiadanie psa. I gdybyś naprawdę chciała, możesz się z tego wycofać. Ale może w ostatecznym rozrachunku korzyści przeważą?

7. Zastosuj „metodę pięciu minut”: zacznij od poświęcenia pięciu minut na rozpoczęcie czekającego cię zadania, którego chciałabyś uniknąć. Wyznacz pierwszy etap zadania i wykonaj go. Po tym czasie zadaj sobie pytanie, czy jesteś w stanie zdecydować się na kolejne pięć. Powtarzaj tę procedurę aż do chwili, gdy postanowisz przerwać pracę lub zakończyć zadanie. Jeśli zechcesz zakończyć wykonywaną czynność przed ukończeniem zadania, poświęć pięć minut na ustalenie, co zrobić, by następnym razem było ci łatwo do niej wrócić.

8. Jeśli zdarza ci się odkładać drobne sprawy (odpisanie na e-mail, wysłanie SMS-a czy włożenie naczyń do zmywarki po śniadaniu), postaraj się wykonywać je najszybciej, jak to możliwe.