1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Sztuka
  4. >
  5. „Wystawa niestała. 4 × kolekcja” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej – kanon dzieł sztuki współczesnej w sercu Warszawy

„Wystawa niestała. 4 × kolekcja” w Muzeum Sztuki Nowoczesnej – kanon dzieł sztuki współczesnej w sercu Warszawy

Monika Sosnowska, Fasada, Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc
Monika Sosnowska, Fasada, Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc
Wreszcie możemy podziwiać nie tylko budynek i spektakularne schody, które oglądaliśmy w tysiącach relacji w Social Mediach. W Muzeum Sztuki Nowoczesnej od dziś można podziwiać przekrojową wystawę sztuki współczesnej „Wystawa niestała. 4 × kolekcja”.

Choć Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie zostało otwarte w październiku 2024 roku, na wystawę z prawdziwego zdarzenie musieliśmy czekać aż cztery miesiące. Inauguracji MSN-u w październiku towarzyszył pokaz zaledwie dziewięciu dzieł sztuki ważnych artystek XX wieku, w tym Magdaleny Abakanowicz. Ekspozycja była zaproszeniem do poznania budynku, który budził od lat wiele emocji. Wciąż ma on zagorzałych zwolenników i nieprzejednanych przeciwników.

Najwyższa pora przekonać się, jak – wielokrotnie nagradzany w konkursach architektonicznych – budynek sprawdzi się jako miejsce spotkania ze sztuką.

Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. Maja Wirkus Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie. Fot. Maja Wirkus

„Wystawa niestała. 4 × kolekcja” – cztery ścieżki sztuki współczesnej

„Wystawa niestała. 4 × kolekcja” otwierana dziś dla publiczności to prezentacja zbieranej od ponad dekady kolekcji MSN-u 150 prac powstałych między latami 50. XX wieku a współczesnością.

Skąd taki tytuł? Jak tłumaczą organizatorzy „Wystawa niestała. 4 × kolekcja” jest „niestała” nie tylko dlatego, że będzie ją można zobaczyć do jesieni 2025 roku, ale przede wszystkim z tego powodu, że to kanon dzieł sztuki współczesnej jest ruchomy, niestały. Jego zrozumienie zmusza do wyjścia z ograniczeń własnych punktów odniesienia i szukania wspólnych podstawowych wartości – zarówno w historii sztuki, jak i w życiu społecznym.

Wystawa została zorganizowana wokół znanych terminów z historii sztuki, takich jak pop-art, socrealizm czy abstrakcja, które można prześledzić, podążając czterema ścieżkami prowadzącymi przez pierwsze i drugie piętro muzeum.

Pierwsza, która nosi tytuł „Sztandar” rozpoczyna się od prezentacji dzieł związanych z zaangażowaniem politycznym i marzeniami o budowaniu lepszego świata dzięki sztuce. Prace pochodzą z różnych krajów, dekad i porządków ideologicznych. Tę część wystawy otwiera rzeźba Aliny Szapocznikow Przyjaźń z 1954 roku, która przez niemal pół wieku stała w holu Pałacu Kultury i Nauki. Po 1992 roku zdecydowano się ją zezłomować – usunięto ramiona figur i dzierżony przez nie sztandar, żeby wynieść rzeźbę z budynku. Tych brakujących elementów nigdy już nie odnaleziono.

Alina Szapocznikow. Przyjaźń (Pomnik Przyjaźni Polsko-Radzieckiej). Fot. Maja Wirkus Alina Szapocznikow. Przyjaźń (Pomnik Przyjaźni Polsko-Radzieckiej). Fot. Maja Wirkus

Nieopodal rzeźby Szapocznikow „powiewa” stalowy sztandar autorstwa ukraińskiego artysty Nikity Kadana. Został wykonany z fragmentów karoserii ostrzelanego samochodu, znalezionego w mieście Siewierskodonieck, zajętym w 2014 roku przez prorosyjskie siły militarne. Po inwazji Rosji na Ukrainę w 2022 roku (i wcześniejszej aneksji Krymu w 2014) porządek w Europie po raz kolejny się rozpadł.

Druga część wystawy o nazwie „Tworzywa sztuczne: ciała, towary, fetysze od zimnej wojny po współczesność” gromadzi prace, które są efektem fascynacji kulturą popularną, reklamą i projektowaniem. Znajdują się tu dzieła wyrażające konsumpcyjne pragnienia, fascynację popkulturą, reklamą i mediami masowymi – nie tylko w społeczeństwach, w których po drugiej wojnie światowej nastąpił boom ekonomiczny i wzrost konsumeryzmu, ale także wśród mieszkańców „ubogich peryferii”, w tym Europy Wschodniej i Globalnego Południa. Główną metaforą jest tutaj „plastikowe ciało” – ciało konsumujące w reżimie totalitarnym obrazy zza żelaznej kurtyny.

Flagową pracą w tej części wystawy jest rzeźba szwajcarskiej artystki Sylvie Fleury wykonana z żywicy syntetycznej i włókna szklanego, które było materiałem wynalezionym na potrzeby armii. Przedstawia smukłe, skrzyżowane kobiece nogi w kolorze turkusu, które otula srebrny winylowy płaszcz. W latach 50. zarówno postmilitarny trencz, jak i włókno szklane zostały spopularyzowane przez modę i wzornictwo. Przewrotny tytuł tej pracy – Silver Rain – w żargonie w języku angielskim oznacza zarówno stosunek seksualny, jak i atak wojenny.

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

W tej części wystawy można oglądać również słynne dzieło Magdaleny Abakanowicz „Kompozycja monumentalna”.

Magdalena Abakanowicz Kompozycja monumentalna. Fot. Maja Wirkus Magdalena Abakanowicz Kompozycja monumentalna. Fot. Maja Wirkus

Trzeci rozdział wystawy nosi tytuł „Przenicowany świat. Sztuka, duchowość i przyszłe współistnienie”. Zgromadzone tu prace czerpią z bezkompromisowej wyobraźni i nienowoczesnych tradycji: sztuki ludowej, nieprofesjonalnej, rdzennej, osobnych praktyk artystycznych. W tej części ekspozycji znajdują się prace zainspirowane twórczością Romana Stańczaka, należącego do pokolenia artystów debiutujących w czasie transformacji ustrojowej. Można w niej również podziwiać spektakularną instalację rzeźbiarska Cathy Wilkes z 2014 roku. a także poruszającą pracę Daniela Rycharskiego „Strachy”.

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

W ostatniej części wystawy zatytułowanej „Realne abstrakcje. Autonomia sztuki wobec katastrof nowoczesności” powraca pytanie o granice sztuki, jej niezależność od innych systemów wiedzy i wytworów kultury, szczególnie w kontekście rozpadu i destrukcji świata, jaki znamy. Dzieła zgromadzone w tym rozdziale wystawy często posługują się językiem abstrakcji, jedną z podstawowych kategorii sztuki nowoczesnej. Oglądamy je tym razem przez pryzmat dyskusji o kryzysie nowoczesności jako marzenia o postępie i nieograniczonym rozwoju. Czy nowoczesność zdąży stawić czoła katastrofom, które przyspieszyła albo wręcz sama wywołała?

Centralne miejsce w tej części wystawy zajmuje „Fasada” Moniki Sosnowskiej – rzeźba odnosząca się do architektury nowoczesnej, będąca ilustracją jej rozpadu i katastrofy. Artystka opiera tę pracę na magicznej wręcz sztuczce, każąc metalowej modernistycznej konstrukcji zwiotczeć i zwiędnąć niczym postać życia w terminalnym stadium. Nowoczesna forma podlega tutaj właściwym naturze i biologii procesom rozpadu. Sosnowska przewrotnie przywołuje modernistyczne fascynacje kształtami występującymi w przyrodzie.

Monika Sosnowska Fasada. Fot. Maja Wirkus Monika Sosnowska Fasada. Fot. Maja Wirkus

Istotne dla tej części wystawy są również prace Marii Jaremy. Jej twórczość opiera się na przeciwnościach – rozmywaniu granic pomiędzy autonomią sztuki a zaangażowaniem, materią obrazu a materią ciała.

Ekspozycję „Wystawa niestała. 4 × kolekcja” będzie można oglądać do jesieni 2025 roku. W weekend otwarcia od 21 do 23 lutego odbędzie się wiele wydarzeń artystycznych: performansów i koncertów. Wstęp na wystawę w piątek 21 lutego jest bezpłatny.
Wystawie towarzyszy bogaty program oprowadzań, spotkań i warsztatów edukacyjnych, który będzie realizowany przez cały czas trwania wystawy. Szczegóły na stronie artmuseum.pl

„Wystawa niestała. 4 × kolekcja” wernisaż – galeria zdjęć

Poniżej znajdziecie kilka zdjęć z wernisażu wystawy, który odbył się 20 lutego 2025 roku.

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc Wystawa niestała 4 x kolekcja, MSN, Fot. Alicja Szulc

Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze