Chociaż bardzo tego chcemy, jako rodzice nie jesteśmy w stanie obronić dziecka przed całym złem tego świata. Możemy jednak dawać mu wsparcie, mądrze prowadzić je przez życia i uczyć umiejętności, które pomogą mu przetrwać złe chwile. Co świadczy o tym, że zrobiliśmy dobrą robotę? Obecność poniższych fraz w słowniku naszego dziecka.
6 zdań, które świadczą o wysokiej inteligencji emocjonalnej u dziecka wyselekcjonowała Kelsey Mora, psycholożka rozwojowa z dyplomem University of Minnesota. Mora pracuje z dziećmi i rodzinami zmagającymi się z chorobą, traumą, żałobą i stratą. Podczas swojej praktyki obserwowała, jakich słów używają dzieci w obliczu trudności. Na tej podstawie zdefiniowała 6 zdań, których używanie wyróżniało dzieci dobrze radzące sobie z emocjonalnymi wyzwaniami:
- Nie chodzi w nich o to, żeby zawsze być spokojnym lub nigdy nie płakać - zaznacza dr Mora w artykule dla CNBC Make It. - Chodzi o zdolność stosowania strategii i umiejętności radzenia sobie ze stresem, który jest w życiu nieunikniony. Dzieci, które lepiej sobie radzą w sytuacjach stresowych, często wyróżniają się wyższą inteligencją emocjonalną. Takie osoby potrafią m.in. identyfikować swoje uczucia i stosować pozytywne strategie radzenia sobie z ich skutkami.
Oto 6 zdań, których używają dzieci inteligentne emocjonalnie:
Pierwsze zdanie dotyka kluczowej umiejętności emocjonalnej - zdolności do nazywania emocji i pozwalania sobie na ich odczuwanie. Dzieci o wysokiej inteligencji emocjonalnej prawdopodobnie mają zaufanych dorosłych, którzy nauczyli je, że smutek i płacz są w porządku - więc dają sobie i innym przywolenie na ich odczuwanie.
Używanie tego zdania wskazuje też, że takie dzieci wiedzą, że odczuwanie smutku, złości, frustracji lub zaniepokojenia jest naturalne w odpowiedzi na trudne sytuacje.
Czytaj także: Ta jedna cecha u dziecka przesądza o jego finansowym sukcesie w przyszłości. Znamy wyniki 40-letnich badań
Dzieci ze zdrowymi mechanizmami emocjonalnymi potrafią rozpoznać swoje uczucia i nimi zarządzać. Wiedzą, kiedy pojawiają się ich sygnały alarmowe - gonitwa myśli, kołatanie serca, ścisk w żołądku - i potrafią wycofać się, kiedy potrzebują chwili na uspokojenie. „Potrzebuję trochę czasu” lub „przestrzeni” czy „chwili dla siebie” to zwroty, które pokazują nam, że dziecko potrafi wskazać, czego mu potrzeba, by poradzić sobie z trudnymi emocjami w zdrowy sposób.
Takie dzieci mogą wówczas potrzebować pójść do swojego pokoju i zająć się czymś, co pomaga im się wyregulować - porysować, poczytać, zrobić ćwiczenia oddechowe.
Dzieci o wysokiej inteligencji emocjonalnej potrafią rozpoznawać emocje także u innych. Rozumieją, że zarówno dorośli, jak i dzieci mogą czuć silne emocje w trudnych momentach i że każdy radzi sobie z nimi inaczej.
Mogą szybko dostrzegać, że gdy inne dziecko jest zdenerwowane, może potrzebować przestrzeni lub przytulenia - i obie te rzeczy są okej. Odczuwają empatię wobec innych i potrafią przyjąć perspektywę drugiej osoby oraz uszanować jej potrzeby.
Czytaj także: Tych 7 wskazówek pomoże budować dobre relacje i trwałe więzi z innymi ludźmi
Dzieci, które mają wysoką inteligencję emocjonalną, potrafią wyznaczać granice dotyczące tego, jak chciałyby być traktowane. Potrafią głośno komunikować swoje potrzeby, pragnienia i uczucia, jednocześnie będąc wrażliwymi na drugą osobę.
Mogą powiedzieć: „Nie lubię, gdy używasz moich rzeczy bez pytania” lub „Nie lubię nie wiedzieć, czego się spodziewać”. Albo możesz usłyszeć inne stwierdzenia zaczynające się od:
„Nie jestem w porządku z…”
„Nie chcę rozmawiać o…”
„Nie uważam, że to miłe/śmieszne, kiedy…”
Są również rozważne w kwestii szanowania potrzeb swoich rówieśników i rodzeństwa.
Umiejętność przyznania się do błędu wskazuje na to, że dziecko jest autorefleksyjne i wolne od wstydu. Zamiast bać się pomyłki lub przyznania się do niej, jest w stanie o tym mówić i rozwiązywać problemy, aby poprawić sytuację lub okoliczności.
Rozpoznaje również, co mogłoby zrobić lepiej lub inaczej, ponieważ wie, że błędy to sposób, w jaki rośniemy, uczymy się i rozwijamy.
Czytaj także: Przyznawanie się do błędu to akt odwagi, nie słabości
Pewność siebie i kreatywność w rozwiązywaniu problemów są oznakami inteligencji emocjonalnej. Dzieci, które stanęły w obliczu trudnych sytuacji, nauczyły się współpracować z rówieśnikami i zaufanymi dorosłymi, aby znaleźć rozsądne rozwiązania.
Czują się pewnie wyrażając swoje opinie, pomysły i cechy, jednocześnie słuchając i ucząc się od innych.
Nawet jeśli twoje dziecko nie używa jeszcze tych zdań - nie przejmuj się. Może wkrótce zacząć - jeśli to ty włączysz je do swojego słownika. Dzieci uczą się najskuteczniej nie przez słuchanie tego, co im każemy robić, ale przez naśladowanie tego, co robimy my jako rodzice. Warto więc zacząć zmianę od siebie, by wychować emocjonalnie dojrzałego człowieka.
Źródło: „I’ve worked with over 1,000 kids—the ones with high emotional intelligence use these 6 phrases”
https://www.cnbc.com/2025/01/19/kids-with-high-emotional-intelligence-use-these-phrases-therapist.html [dostęp: 22-01-2025]