Odpręż się, jesteś w domu – ćwiczenie

Odpręż się, jesteś w domu - ćwiczenie
123rf

Zima bywa trudnym czasem dla psychiki i męczącym dla ciała. Gdy na świecie mroźno, dobrze jest wrócić do ciepłego domu. Co możemy zrobić dla siebie oprócz zjedzenia gorącej zupy? Ćwiczenie oddechowe dla równowagi umysłu i wewnętrznego wyciszenia. Takie praktyki naładują nas energią. Aby do wiosny!

Elisha Goldsten, psycholog kliniczny, który praktykuje w Los Angeles, jest autorem książek o uważności. Jako uczeń Jona Kabata-Zinna przekazuje wiele praktycznych wskazówek na temat umiejętności wyciszania się.

Jego zdaniem nasze mózgi są niesamowite. Tak niesamowite, że nawet mimo wszystkich naprawdę zaawansowanych technologii i coraz głębszej wiedzy neurologów, cały czas nas zaskakują. Mózg człowieka jest nieokiełznany i jest tajemnicą. A że w naturze wszystko ma swoją jasną i ciemną stronę, nasz mózg może pracować dla nas i przeciwko nam. Warto z nim współpracować mądrze i uważnie, żeby nie „namawiał” nas do nałogowych, mechanicznych zachowań i żeby nie pozostawał w stanie dalekim od równowagi. Żeby nie gadał, nie był w chaosie. Kiedy już zauważymy, że brak nam wewnętrznej harmonii, jesteśmy rozedrgani lub zniechęceni, możemy wybrać inny kierunek myślenia i odczuwania. Świadomie objąć kontrolę nad mózgiem można podczas medytacyjnych ćwiczeń oddechowych. One uczą nas zauważać ważny „punkt wyboru”, by świadomie decydować się na myśli i uczucia. Dotkniemy go, jeśli się zatrzymamy. Ale najpierw musimy się uspokoić. Zimą następuje naturalny spadek energii, co skutkuje obniżeniem nastroju. Aby nie wpaść w apatię bądź wewnętrzny chaos, po powrocie do domu zrób ćwiczenie oddechowe. Goldstein odwołuje się do nauk wietnamskiego mnicha buddyjskiego Thich Nhat Hanha, który twierdzi, że kiedy jesteśmy obecni w teraz, w sobie, mamy poczucie, że dom jest w nas. Nie ma już nic do zdobycia, więc nie ma powodu do niepokoju. Jesteś. Jesteś w domu. To wystarczy.

Ćwiczenie oddechowe

Robiąc wdech, powtarzaj w myślach – doszłam. Robiąc wydech – jestem w domu. Gdy już twoje myśli się uspokoją, a zmęczenie minie, skróć ćwiczenie, przy wdechu mówiąc w myślach – jestem, a przy wydechu – w domu.

Te zwroty w połączeniu z głębokimi, świadomymi oddechami dają poczucie uziemienia. Koncentrując się na oddechu, przenosimy świadomość do ciała. Wówczas wychodzimy z umysłu, który najczęściej jest w przeszłych schematach lub wybiega zmartwieniami w przyszłość. Dzięki powyższemu ćwiczeniu przypomnisz sobie, że niezależnie od samopoczucia i niskiej temperatury za oknem już jesteś „tutaj”, „w domu”. I tu jest wszystko, czego potrzebujesz i wszystko jest w porządku.

Moc wdechu i wydechu – ćwiczenia – TUTAJ