1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Psychologia
  4. >
  5. Jak być autentyczną? - ćwiczenia

Jak być autentyczną? - ćwiczenia

fot.123rf
fot.123rf
Czasami pokazanie prawdziwej twarzy wydaje nam się trudne. Obawiamy się, że zepsujemy miłą atmosferę albo że zostaniemy odrzuceni przez towarzystwo. Taka postawa na dłuższą metę prowadzi jednak do dyskomfortu psychicznego.

Czy zdarza ci się czuć opór przed powiedzeniem drugiej osobie o swoich prawdziwych odczuciach, przemyśleniach na dany temat? Czy czasami gryziesz się w język z obawy, że możesz kogoś urazić swoją opinią albo zostać źle zrozumiana? A może zamiast powiedzieć wprost, co myślisz w danej chwili, szukasz w głowie łagodniejszej wersji komunikatu, który chcesz wyrazić, aby druga osoba nie poczuła się źle?

Tego typu rozważania są sygnałem braku szczerości – nie tylko wobec rozmówcy, ale przede wszystkim – wobec siebie samego. Jeśli na pierwszym miejscu stawiamy to, aby być akceptowanym przez innych, i w związku z tym za wszelką cenę staramy się być mili, tak naprawdę zatracamy autentyczny kontakt z samymi sobą. Jak wyjść z tego zaklętego kręgu? Lucyna Wieczorek, trenerka komunikacji i autorka książki „Nie mów przepraszam, nie mów kocham”, opisuje, na czym polega postawa autoempatii.

Autorka opowiada, jak sama nauczyła się rozpoznawać u siebie stan braku szczerości. Zapadanie się w sobie, brak energii i niechęć do kontaktów z osobą, wobec trudno jej być szczerą – to sygnały płynące z ciała, że nie jesteśmy autentyczni. „Zauważyłam, że kiedy nie jestem w pełni szczera, to tak jakbym rezygnowała z danej relacji, więzi, przepływu. Wtedy relacja jest częściowo martwa, spotkania i rozmowy raczej męczą albo nudzą, może irytują – zamiast wspierać, inspirować, wzmacniać” – pisze Lucyna Wieczorek.

Jak zatem komunikować się z innymi, aby pozostać w zgodzie ze sobą? Przede wszystkim trzeba sobie uświadomić, że szczerość to informacja o nas, a nie o tym jacy – naszym zdaniem – powinni być ludzie wokół, co powinni zmienić, jak się zachowywać. Dlatego warto komunikować się językiem „Ja”, czyli przekazywać informację, na temat tego, co czujemy i co jest dla nas wartością w danej sytuacji. Tak wyrażony komunikat w pełni szanuje granice drugiej osoby i pozwala nam się w pełni wyrazić.

Pięć kroków do bycia bardziej autentycznym

1. Umów się ze sobą na małe kroki, poruszasz się po delikatnym obszarze.

2. Kiedy nie jesteś autentyczna – jaką potrzebę w ten sposób chronisz? Czy chodzi o bezpieczeństwo? Samoakceptację? Potrzebę przynależności?

3. Wybierz jedno działanie dziennie, które uznasz za autentyczne i co do którego jednocześnie będziesz mieć pewność, że bierze pod uwagę twoją potrzebę z punktu 2.

4. Znajdź minimum trzy inne sposoby na zaspokojenie potrzeby z punktu 2, które będą jednocześnie w zgodzie z potrzebą autentyczności. Innymi słowy: w jaki sposób, jaki działaniem możesz jednocześnie realizować potrzebę autentyczności i, na przykład, potrzebę bezpieczeństwa, samoakceptacji, przynależności?

5. Znajdź sprzyjającą grupę wsparcia. Osoby, dla których autentyczne relacje są ważne i chcą rozwijać umiejętność ich budowania.

Źródło: Lucyna Wieczorek, „Nie mów przepraszam, nie mów kocham”, wyd. Czarna Owca 2013

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze