Jak przestać być miłą? – 10 rad

Jak przestać być miłą?
123rf

Susan Newman, psycholog społeczny, w swojej książce „Ways to Say It And Mean It and Stop People-Pleasing Forever” uczy, jak mówić „nie” i wreszcie przestać być miłą. Lektura jest adresowana do tych, dla których mówienie „tak” jest uzależnieniem.
TAK dla tych ludzi jest konieczne, by istnieć. Tym słowem usprawiedliwiają oni swoje bycie na ziemi. Tym słowem zasługują na to, by żyć wśród innych. Bo nie żyją dla siebie, ich bycie uwarunkowane jest poczuciem, że są potrzebni, mili, zgodni i schodzą z drogi. Ich poczucie bezpieczeństwa oparte jest na uzyskaniu zgody innych. Żyją w strachu, co ci inni myślą o nich, mają niezdrową potrzebę przynależenia do grupy, partnera, środowiska, rodziny. I wydaje im się, że jeśli powiedzą NIE, zostaną wykluczeni. A to byłoby dla nich straszne.

Życie w zależności od innych niesie w sobie poważne ryzyko, bo to życie pod presją i w stresie. Władza oddana jest w czyjeś ręce, traci się poczucie sprawczości i odpowiedzialności. Jedynym gwarantem pozornego poczucia bezpieczeństwa jest TAK. Jak to zmienić? Zacząć mówić NIE.

1. Uświadom sobie, że zawsze masz wybór

To pierwszy ważny krok – nigdy nie ma jednej odpowiedzi, nigdy nie ma jednego wyjścia. Jeśli istnieje TAK, jest też i NIE.

2. Ustaw swoje priorytety

ZAMÓW

E-WYDANIE

Zadaj sobie pytania: Co jest dla mnie ważne?. W jakich dziedzinach życia jest mi teraz źle, jaki dyskomfort najpierw chcę wyeliminować? I w tym obszarze zacznij mówić NIE.

3. Zagraj na czas

Jeśli na przykład ktoś prosi cie o przysługę, a ty boisz się odmówić, powiedz że potrzebujesz czasu do namysłu. Potem obserwuj swoje myśli, które się pojawią: Co on sobie pomyśli o mnie? Czy nasza relacja dalej będzie się rozwijać? A jak on mi nie pomoże, kiedy ja będę potrzebować wsparcia? Wymyśl najczarniejsze scenariusze, by przekonać się, że one są tylko w twojej głowie, nie naprawdę.

4. Ustal granice

Ogranicz swoją przestrzeń, z której korzystają inni. Po godz. 21 nie odbieraj telefonu od koleżanek, wybierz popołudnie wolne od dzieci, powiedz partnerowi, że nie ma prawa krytykować twoich zainteresowań, według potrzeb.

5. Zastanów się, czy nie jesteś manipulowana

Zwróć uwagę na krytykantów, pochlebców, kontrolerów, słowem manipulatorów. Może słyszysz: Pieczesz tak pyszne ciasta. Upieczesz mi szarlotkę na urodziny mojego dziecka. W takim stwierdzeniu nie ma nic złego, jeśli nie jest w twoim przypadku kolejnym nadużyciem.

6. Wizualizuj swoje NIE

Wyobraź sobie, że NIE ma tak magiczną moc, że po wypowiedzeniu otacza cię białym, łagodnym światłem i chroni. Albo zobacz NIE jako wielki, niebieski neon, który zapala się wtedy, kiedy go potrzebujesz.

7. Powiedz NIE z przekonaniem

Pierwsze razy mogą być trudne, możesz mieć pokusę, by się tłumaczyć, a to tylko cię osłabi. Zatem mów NIE stanowczo i niewiele już dodawaj.

8. Wplataj empatyczne stwierdzenia

Jeśli czujesz się na siłach, możesz do NIE dodawać: Rozumiem, że chciałabyś żebym ci pomogła, ale dla mnie ważne jest teraz zadbać o siebie.

9. Miej na uwadze swoje priorytety

Pamiętaj, że nie chodzi o samo słówko NIE, tylko o ciebie, o to czy siebie szanujesz, słyszysz, kochasz. Czy chcesz dla siebie dobrze, bo umiesz się obronić.

10. Rozpoznaj krytyka w sobie

Gdy zaczniesz mówić NIE, licz się z tym, że otoczenie przyzwyczajone do TAK, będzie się buntować. Nic dziwnego, byłaś na każde zawołanie. Wszystko, co usłyszysz od innych, jest w tobie. Posłuchaj uważnie, co mówi do ciebie twój osobisty krytyk i porozmawiaj najpierw z nim. A na zewnątrz powtarzaj swoje NIE. Jeśli będziesz robić to odpowiednio spójnie, sytuacje, które cię do tego zmuszają, przestaną się powtarzać.

Jak mówić NIE – 3 kroki – TUTAJ

 

 

 

 

ZAMÓW

E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>