Jaka przyszłość czeka portale społecznościowe?

uzytkownicy internetu
123rf.com

Wprawdzie zainteresowanie portalami społecznościowymi wciąż jest bardzo duże, ale liczba kont rośnie wolniej, a internauci boją się zaniku bezpośrednich kontaktów. Czy wkrótce modne stanie się nieposiadanie konta?
Najpopularniejszy portal społecznościowy, czyli Facebook trzyma się mocno. Według danych firmy Gemius na podstawie badań przeprowadzonych w czerwcu i lipcu Facebook w Polsce ma miesięcznie ponad 13,7 mln realnych użytkowników, a zdetronizowana przezeń Nasza Klasa – 10,3 mln.

Czytaj także o odrzuceniu na Facebooku.

Jednak doświadczenia zarówno zagraniczne, jak i polskie nakazują ostrożność w szacowaniu zasięgu portali społecznościowych. Przede wszystkim nie wszystkie profile należą do osób fizycznych – znaczna część z nich to profile firmowe, markowe i podobne, zarządzane z poziomu innego profilu i służące głównie celom marketingowym (niedawno w Stanach Zjednoczonych zostało zlikwidowanych 80 mln takich profili). W mojej poczcie czeka powiadomienie o tym, że znajomym na fejsie chce zostać Leoś Piesek. Znam Leosia, jest sympatycznym psiakiem, ale od razu zaczynam się zastanawiam, ile jeszcze naszych pupili figuruje w statystykach.

A co do ludzi, to zwiastuny nowego bardziej refleksyjnego podejścia do portali społecznościowych widać w wynikach sondażu przeprowadzonego miesiąc temu przez Euro RSCG Worldwide i Market Probe International. W badaniu uczestniczyli internauci, którzy swoją aktywność określają jako średnią, a także ci, którzy z sieci korzystają bardzo intensywnie.

I co się okazało?