Puszka zupy Campbell, Marilyn Monroe i błysk fleszy – Andy Warhol zmienił to, jak patrzymy na sztukę. Już od 11 września w Starym Browarze w Poznaniu zobaczysz jego prace, w tym nieprezentowane dotąd w Polsce dzieła z kolekcji amerykańskich instytucji. Wystawa „A Kind of Retrospective” pokaże, że to, czym dziś żyje popkultura, Warhol przewidział dekady temu.
6 sierpnia, w dniu, w którym Andy Warhol obchodziłby 97. urodziny, Poznań otrzymał wyjątkowy prezent – zapowiedź wystawy „Andy Warhol. A Kind of Retrospective” w Pop Culture Gallery w Starym Browarze. Od 11 września do 28 lutego 2026 roku publiczność będzie mogła zanurzyć się w świat srebrnowłosego geniusza pop-artu, oglądając oryginalne grafiki, polaroidy, filmy, szkice, reklamy, projekty okładek płyt i magazynu „Interview” – część prosto z Andy Warhol Museum w Pittsburghu.
Warhol – artysta, który twierdził, że „niezależnie od tego, jacy jesteście dobrzy, jeśli nie zrobicie sobie dobrej reklamy, pójdziecie w niepamięć” – potrafił swoją obecność w świecie sztuki zamienić w projekt artystyczny sam w sobie. Kurator wystawy, Wojtek Piotr Onak, zaprasza do śledzenia drogi, jaką przebył Andrew Warhola – syn łemkowskich imigrantów, który dzieciństwo spędzał w cieniu choroby, rysując w łóżku, by później na zawsze zmienić język popkultury. Pierwsza część ekspozycji pokazuje jego rodzinne korzenie, queerową tożsamość, świadome kreowanie własnego wizerunku, a także nieprezentowane dotychczas publicznie w Polsce prace, jak litografia z portretem Grety Garbo z 1954 roku.
Czytaj także: Moda damska lat 60. – jak ikony tamtych czasów zmieniły oblicze stylu?
Kolejne części wystawy prezentują zarówno kultowe sitodruki i wielkoformatowe instalacje wideo z serii „Screen Tests”, jak i projekty okładek winyli oraz magazynu „Interview”. Całość spinają pytania o to, „w jaki sposób twórczość jednego artysty przeniknęła tak wiele obszarów życia współczesnego”.
„Instagram, YouTube, reality shows, selfie, kontent wiralowy, tabloidy online i TMZ – cały ten świat operuje dziś według zasad, które Warhol dostrzegł i uruchomił dekady temu” – podkreśla Onak. „Seryjność, inscenizacja codzienności, płynna tożsamość medialna, ekonomia widzialności – to wszystko już było. Tyle że w czerni i bieli polaroidu, w trzynastogodzinnym filmie bez akcji, w sztucznie utrwalonym uśmiechu na sitodruku. Współczesna popkultura to jego dzieło, nawet jeśli o tym nie wie”.
Joanna Tupalska, dyrektorka marketingu Starego Browaru, zachęca: „Zapraszamy do Pop Culture Gallery, by spojrzeć na jego twórczość z nowych, nieoczywistych perspektyw i odkryć, jak bardzo aktualne pozostają refleksje i diagnozy ukryte w kolorowych grafikach oraz eksperymentalnych filmach”.
Wystawa „Andy Warhol. A Kind of Retrospective”
Pop Culture Gallery, Stary Browar, Poznań
11 września 2025 – 28 lutego 2026