fbpx

Zmiana myślenia w 5 krokach

zmiana myslenia
123rf.com

Mądrość polega na tym, żeby być świadomym, co się myśli, ale jednocześnie nie być do własnego myślenia przywiązanym. Czyli uważnym i zdystansowanym.

Tak uważał już Arystoteles, tak twierdzą buddyści i wszyscy zwolennicy praktyki uważności. Możesz wiedzieć, jakie masz myśli, ale nie utożsamiać się z nimi. Niektórych możesz wręcz nie akceptować. Ale nie zwalczasz ich, tylko je obserwujesz bez emocji. Właśnie niekontrolowane emocje sprawiają, że rządzą nami nasze niekorzystne dla nas myśli. Wtedy wierzymy w nie i robi się beznadziejnie, pełni niepokoju wiemy, że jakaś katastrofa jest już tuż za rogiem. Tymczasem oznaką mądrego umysłu jest znajomość swoich myśli bez ulegania im.

Jill Bolte Taylor, autorka książki „My Stroke of Insight” twierdzi, że potrzeba nam jedynie 90 sekund, żeby mózg zareagował na negatywne wydarzenie. W tym czasie wytwarza on noradrenalinę, którą potrafi od razu zneutralizować. Jednak zazwyczaj tak się nie dzieje, kiedy zaczynamy odczuwać gniew, strach, wstyd i inne trudne emocje. Dzieje się tak dlatego, że nas mózg zaczyna myśleć na ich temat. Nasze myśli powodują reakcję emocjonalną. Mądry mózg tak naprawdę myśli jak najmniej, a pozwala na czucie. Można go jednak wyszkolić w ten sposób, że zyska dystans do własnych myśli. Między bodźcem na jakieś wydarzenie a reakcją jest przestrzeń na wybór. Od nas zależy, co wybierzemy – ulegniemy myśli czy się od niej zdystansujemy. Ten punkt wyboru jest naszą siłą świadomości. Byron Katie, autorka bestsellerowych książek o tym, jak zmienić myślenie, podpowiada jak go znaleźć. Można to zrobić w 5 krokach:

Przykład – myśl: Nigdy nie będę znów szczęśliwa.

1. Jak czuję tę myśl? Odpowiedź na to pytanie pokazuje prawdziwą moc tej myśli. Powiedz sobie: Nigdy nie będę znów szczęśliwa. Wczuj się w swoje uczucia. Co czujesz: smutek, przerażenie, gniew, brak motywacji do życia? Poczuj to.
2. Czy to prawda? Zapytaj się siebie, czy rzeczywiście nigdy już nie będziesz szczęśliwa. Nie werbalizuj odpowiedzi.
3. Czy jest to obiektywna prawda? Ponów pytanie, głębiej się nad tym zastanawiając. Czy możesz ze 100 proc. obiektywną pewnością powiedzieć, że już nigdy nie będziesz szczęśliwa?
4. Co czułabym bez tej myśli? Odłóż tę myśl i uczucia z nią związane na bok, niech poczekają. Jaka jesteś bez tej myśli? Spokojna, radosna? To twój potencjał, możliwość. Taka możesz być, jeśli przyjmiesz, że twoja myśl nie jest prawdziwa. Co wybierasz?
5. Możemy pójść o krok dalej i zapytać siebie: „Kim byłabym bez tej myśli?”. Czasem tak bardzo utożsamiamy się ze swoimi myślami, że mylimy je ze swoją prawdziwą istotą. Kim byłabyś, gdybyś wierzyła w swoje szczęście?

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze