fbpx

Dieta dla maturzystów i studentów

Dieta dla maturzystów i studentów
123RF.com

Pierwsze egzaminy maturalne już minęły, niemniej przed następnymi warto zregenerować umysł i ciało.
Najlepsza będzie dieta lekkostrawna i dobrze łączone pokarmy, co zapewni twojemu organizmowi optymalną strawność. W tak ważnym okresie nie namawiam do żadnych radykalnych zmian dietetycznych. Pragnę jedynie zwrócić uwagę, jak odpowiednie łączenie pokarmów może wpłynąć na samopoczucie. Tak więc, drodzy maturzyści, w jednym posiłku łączcie: warzywa z węglowodanami albo warzywa z białkami. Natomiast owoce warto jeść zawsze osobno. Takie łączenie zapewni wam maksymalne wchłanianie składników pokarmowych i jednocześnie spowoduje, że objawy niestrawności, gazy i wzdęcia będą coraz rzadsze. Łącząc w ten sposób poszczególne składniki dziennego menu, wpłyniecie na poprawę nastroju, zauważycie przypływ energii i ogólne lepsze samopoczucie. A w okresie pełnym napięć i stresu jest to szczególnie istotne.

Teraz małe podsumowanie – prawidłowe trawienie zapewnia łączenie w jednym posiłku: kasz z warzywami, brązowego ryżu z warzywami, makaronów ( zalecam z mąki z pełnego wymiału) z warzywami, roślin strączkowych ( wspaniałe źródło białka) z warzywami; ryb z warzywami, drobiu z warzywami, mięsa z warzywami. Przygotowując tego typu dania, zadbajcie, by jeść warzywa w dużych ilościach. Zapewnią sytość, witaminy i minerały oraz dużą ilość błonnika. Pamiętajcie, by w codziennym menu stosować tłuszcze wysokiej jakości: masło, oliwa z oliwek z pierwszego tłoczenia na zimno, masło klarowane.

Oto kilka ogólnych wskazówek, jak się zdrowo odżywiać:

1. Zadbaj, by jeść produkty wysokiej jakości, wyeliminuj fast foody, gotowe dania i cukier
2. Pamiętaj o zjadaniu co najmniej trzech posiłków dziennie.
3. Dbaj o to, by jeść powoli i z przyjemnością
4. Jedz dania warzywne zamiast mięsa – gdy jesteś w stresie lepiej się będziesz czuł, jedząc dania łatwostrawne.
5. Przyprawiaj swoje dania łagodnie, używaj ziół, zwracaj uwagę na ilość soli
6. Jeśli masz ochotę zjeść coś słodkiego, to jedz owoce sezonowe, orzechy i nasiona, owoce suszone: daktyle, morele ( jedz je wolno, po jednej sztuce na raz dokładnie przeżuwając) albo pij gorącą wodę
7. Unikaj kawy, herbaty, papierosów i alkoholu

W kawie, herbacie, czekoladzie i napojach typu cola występują substancje wywołujące w ciele reakcje stresowe, a są to: kofeina, teina, teobromina. Ich nadmiar powoduje bóle głowy, zmęczenie mięśni, nerwowość, trudności ze snem a czasami bezsenność. Cukier natomiast wywołuje zaburzenia poziomu cukru we krwi, zmęczenie, nerwowość, napięcie mięśni, otępienie lub nadmierne pobudzenie. Sól i konserwanty, znajdując się w żywności, spożywane w nadmiernych ilościach są również stresogenne.

Szczególne działanie odstresowujące mają:

Kiełki: brokułów, lucerny, rzodkiewki i inne
Węglowodany: owies i ryż brązowy
Rośliny strączkowe: fasole a wśród nich lima i soja (zadbaj by nie była GMO)
Wśród warzyw: seler naciowy, kapusta, ogórki, szparagi zielone, awokado oraz wszystkie pozostałe zielone warzywa liściaste. Jeśli możesz, to pij soki warzywne, ale tylko własnej roboty np. zrób sobie sok z ogórka i selera naciowego
Wśród owoców: truskawki, maliny i jeżyny.
Wśród orzechów i nasion: migdały ale dobrze namoczyć je na noc będą łatwiej strawne, pestki słonecznika, nasiona sezamu,
Herbaty ziołowe zalecane w okresie stresu to rumianek, melisa i mięta.

Z podanych wyżej wskazówek możesz skorzystać w tym szczególnym dla ciebie okresie, a potem może wprowadzisz je na stałe do swojego życia.