Myślałaś nad założeniem własnego biznesu? A może po cichu analizujesz ścieżki awansu, ale powstrzymuje cię lęk przed większą odpowiedzialnością? Aby odważyć się na kolejny krok w karierze, dobrze jest znać swoje mocne i słabe strony. Lista cech, którą opracowaliśmy, pomoże ci ustalić, czy masz naturalne zdolności przywódcze i nadajesz się na liderkę.
Można skończyć prestiżowe studia, zaliczyć wiele kursów i szkoleń, a i tak nie radzić sobie w roli lidera. Bo dobry przywódca ma zestaw cech, które są wypadkową jego wiedzy, doświadczenia oraz naturalnych predyspozycji. To dlatego jedni mają posłuch, autorytet i cieszą się zaufaniem współpracowników, a innym mimo starań nigdy nie udaje się wspiąć na najwyższe szczebla drabiny organizacyjnej. Jak sprawdzić, czy masz szansę zajść na niej daleko?
Odpowiedz szczerze na te 8 pytań, aby ustalić swój potencjał przywódczy. Opracowaliśmy je na podstawie wytycznych instytutów i ośrodków naukowych, które zajmują się szkoleniami dla team leaderów. Jeśli na co najmniej 6 pytań odpowiesz „tak” – masz duże szanse osiągnąć wymarzony sukces.
O liderach zwykle myślimy jak o samotnych wilkach, którzy sami utorowali sobie drogę do sukcesu. Ale to całkowicie błędne wyobrażenie. Miarą czyichś zdolności przywódczych jest jego umiejętność budowania relacji z otoczeniem. Firma odnosi sukces wówczas, gdy pracownicy czują się silni dzięki liderowi – a ten wykorzystuje ich siłę do osiągania coraz wyższych wyników. Jako szefowa działu lub swojego biznesu musisz więc łatwo dogadywać się z ludźmi. Poznawanie nowych osób nie powinno nastręczać ci problemów, podobnie jak jasna i skuteczna komunikacja oraz dbanie o właściwy obieg informacji wewnątrz struktury. Żeby być dobrą liderką, musisz po prostu lubić innych i wierzyć, że wszyscy działacie zespołowo w jednym celu. Konfliktowość, branie udział w zakulisowych rozgrywkach, rozsiewanie plotek zdecydowanie utrudniają efektywne pełnienie takiej roli.
Jedną z cech dobrego przywódcy jest też otwartość na opinie i pomysły innych osób oraz umiejętność słuchania ich. Musisz być autentycznie ciekawa, co inni mają do powiedzenia, bo ich perspektywa może wnieść wiele cennych usprawnień do waszych projektów. A jeśli wydaje ci się, że jedyną rolą szefa jest wydawanie poleceń, bo tylko on wie najlepiej, co jest dobre dla firmy i nie są mu potrzebne uwagi podwładnych – to niezaprzeczalny znak, że o skutecznym liderowaniu musisz się jeszcze wiele nauczyć.
Gotowość do tego, by wycofać się z błędnych decyzji, to kolejna ważna cecha obiecującego lidera. Jeśli w obawie przed kompromitacją kapitan statku nie umie zmienić kursu, choć wszyscy wokół ostrzegają go, że płynie wprost na górę lodową - jego projekt prędzej czy później zakończy się katastrofą. Dobrym przykładem może być tu historia prezesa OceanGate, Stocktona Rusha, który kierowany żądzą zysku i chorobliwą ambicją doprowadził do słynnej implozji swojej łodzi podwodnej z pięcioma osobami na pokładzie. Rush nie znosił sprzeciwu, ignorował każdą uwagę swoich współpracowników i niszczył każdego, kto odważył się sprzeciwić jego niebezpiecznym planom. Historię narcystycznego lidera dobrze opowiada dokument Netflixa „Titan. Wzlot i upadek OceanGate”, który stał się hitem platformy. W przeciwieństwie do Rusha, rozsądny lider jest pewny siebie i wierzy w swoje umiejętności, ale jednocześnie ma w sobie na tyle pokory, by w krytycznym momencie skorygować obrany wcześniej kurs. Ostatecznie chodzi o to, abyś dobro swojej firmy umiała przedłożyć nad własne ego – a wówczas niemal zawsze wypłyniesz na prostą.
Jeśli od zawsze jesteś osobą, która budzi zaufanie i chętnie udziela pomocnych rad – może to być sygnał, że masz naturalne zdolności do przewodzenia innym. Istotną cechą skutecznego lidera jest bowiem umiejętność rozwiązywania problemów. Jednocześnie powinna to być osoba na tyle otwarta i empatyczna, aby współpracownicy nie mieli oporów wyjawiać przed nią swoich trudności w obawie przed negatywną oceną.
Nieodzowną cechą dobrego przywódcy jest też wysoko rozwinięta inteligencja emocjonalna. EQ (emotional quotient) pozwala zachować spokój w podbramkowych sytuacjach i reagować świadomie, a nie impulsywnie. To szczególnie ważne w kryzysie, kiedy zespół potrzebuje stabilnego przywództwa i efektywnego zarządzania konfliktami. Lider z wysokim współczynnikiem EQ umie być skutecznym mediatorem, potrafi deeskalować napięcia w zespole i znajdować konstruktywne rozwiązania. Dobra wiadomość? Inteligencję emocjonalną można w sobie rozwijać za pomocą odpowiednich ćwiczeń, a więc brak tej cechy nie jest przeszkodą w osiągnięciu biznesowego sukcesu.
Czytaj też: Jak rozwijać inteligencję emocjonalną? Ekspertka radzi
Szef, który chce poprowadzić swoją organizację do sukcesu, nie może kierować wyłącznie własnymi ambicjami i chęcią potwierdzenia swojej wartości w oczach innych. Taka postawa zamyka go bowiem na uczucia, emocje i perspektywę współpracowników oraz spycha cele organizacji na dalszy plan. Świadomy swojej wartości lider kieruje się w pracy autentyczną pasją i dążeniem do wcielenia w życie swojej wizji – nie zaś chęcią rozliczenia się z kimś albo pokazania innym, na co go stać. Jeśli przejmują nad nim kontrolę nadmierna ambicja i upór, niemal zawsze kończy się to ze szkodą dla biznesu.
Dobrą wskazówką sugerującą, że możesz mieć wysokie zdolności przywódcze, jest twoja naturalna zdolność inspirowania innych. Czy inni ludzie chcą być tacy jak ty? Emanować tą samą energią, prowadzić podobny styl życia, tak samo się ubierać i bywać w tych samych miejscach? Jeśli tak, może to oznaczać, że umiesz wywoływać w ludziach określone postawy oraz motywować ich do tego, by byli coraz lepszą wersją siebie. A zespół, który ceni swojego lidera i traktuje go jak autorytet, ma w sobie najwięcej kreatywności i zapału do działania.
Jako team leaderce przyjdzie ci zmierzyć się z wieloma sytuacjami kryzysowymi – czy myślisz, że będziesz w stanie stawić im czoła, a przy tym zachować wiarę w swoją wizję i w swój zespół mimo przeciwności? Optymizm idący w parze z odpornością psychiczną to niezwykle ważna cecha dobrego przywódcy. W końcu to ty nadajesz kierunek działania swoim podwładnym i od tego, czy umiesz zachować zimną krew, zależy przetrwanie zespołu. Optymiści radzą sobie z lepiej z kryzysami, dlatego nawet jeśli nie urodziłaś się jako jeden z nich – warto wykształcić w sobie tę cechę, bo dobra energia i pozytywne nastawienie to dwa główne filary udanych relacji w pracy.