fbpx

Dieta bezglutenowa

dieta bezglutenowa
123rf.com

Dawniej dieta bezglutenowa była katorgą dla tych, którzy musieli ją stosować. Dziś chętnie sięgają po nią gwiazdy, głosząc jej zdrowotne i odchudzające właściwości. Czy słusznie?
Wykluczenie z diety glutenu (mieszanki białek roślinnych – składnika pszenicy i innych zbóż) podobno czyni cuda – Jenny McCarthy, aktorka i modelka, twierdzi, że w ten sposób „wyleczyła” syna z autyzmu. Gwyneth Paltrow, Rachel Weisz, Miley Cyrus czy Victoria Beckham głoszą, że dzięki diecie bezglutenowej mają szczupłą sylwetkę, pozbyły się wzdęć, są zdrowsze i mają więcej energii oraz ładniejszą cerę. A może to zmowa producentów produktów bezglutenowych? Kolejna modna dieta? Amerykanie rzeczywiście wydają miliony dolarów na tego typu żywność.

O diecie bezglutenowej zrobiło się głośno, ale nie ma żadnych dowodów, że wystarczy wykluczyć gluten, by zrzucić kilka kilogramów i poczuć się lepiej. Chyba że… jest się uczulonym na gluten lub choruje na celiakię (nadwrażliwość na gluten).

Dla kogo tak, dla kogo nie

Filozofia tej diety (rozumianej jako sposób odżywiania, a nie sposób na schudnięcie) skupia się na tym, jak sobie nie szkodzić, a dostarczyć organizmowi tego, co potrzebuje. Lekarze ostrzegają wręcz, że dla tych, którzy nie muszą wykluczać glutenu, dieta ta może być szkodliwa, bo pozbawia organizm wielu wartościowych składników. Ten sposób odżywiania powinni stosować przede wszystkim ci, którzy chorują na celiakię lub są uczuleni na gluten i po prostu ich organizmy nie są w stanie strawić niektórych białek roślinnych. Objawia się to m.in. problemami ze strony układu pokarmowego (bóle brzucha, wzdęcia, zaparcia, biegunki, brak apetytu), niską odpornością, apatią, problemami skórnymi i innymi. O tym, czy dana osoba wykazuje nadwrażliwość na gluten, powinien zadecydować, po testach i badaniach, lekarz. Sami, jeśli dokucza nam np. niestrawność, nie diagnozujmy się, bo dolegliwości mogą wynikać z wielu innych powodów.

Chorzy na celiakię z powodu nietrawienia glutenu mają osłabiony układ odpornościowy, który – z powodu błędnej identyfikacji „wroga” – sam siebie atakuje (zanikają kosmki jelitowe absorbujące składniki pokarmowe). Skutkuje to wymiotami, biegunkami i zaparciami. Wiele osób mających podobne dolegliwości nie wie, że choruje i nieświadomie wyniszcza swój organizm. Warto więc zbadać się w kierunku nietolerancji glutenu lub/i innych składników w diecie, ponieważ – prawdopodobnie na skutek mutacji zbóż stosowanych na coraz większą skalę przez producentów żywności – osób uczulonych na gluten jest coraz więcej (uprawiane obecnie odmiany pszenicy mają dużo więcej glutenu niż np. 100 lat temu, bo składnik ten powoduje większą wydajność i większą sprężystość pieczywa).

Nadwrażliwość na gluten i celiakia

Naukowcy i lekarze alarmują, że na celiakię choruje coraz więcej osób – jeszcze do niedawna jedna na 10 tysięcy osób, dziś już jedna na 133. To również skutek zwiększonej świadomości, a co za tym idzie – większej liczby diagnoz. Nadwrażliwość na gluten jest jednak jedynie przypadłością – można z niej wyjść; co innego chorzy na celiakię – ci skazani są na dietę bez glutenu już do końca życia.

Niestety, wiele wskazuje na to, że osoby zdrowe, stosujące dietę bezglutenową, mogą sobie naprawdę zaszkodzić. Co o tym świadczy? Na przykład to, że zdaniem lekarzy gluten wcale nie sprzyja tyciu (a więc brak glutenu – odchudzaniu). Wskazują też, że produkty z glutenem mają wiele ważnych składników odżywczych (np. cynk, żelazo, witaminy). To właśnie ich brak może powodować nie tylko złe samopoczucie, ale też… przybieranie na wadze. Nie wystarczy więc przejść na dietę bezglutenową, by być szczuplejszym i zdrowszym – trzeba wykazać się, jak w każdej innej diecie – dbałością o to, by dostarczać organizmowi wartościowych produktów odżywczych, a od czasu do czasu nawet zjeść coś „niedozwolonego” – ot, zwyczajnie, dla przyjemności.

Produkty bezglutenowe bezpieczne

Ryż – wszystkie odmiany, kukurydza – wszystkie odmiany, proso, gryka, ziemniaki, chleb świętojański, quinoa (komosa ryżowa), amarantus, ciecierzyca, groch, soja i inne fasole, soczewica, orzechy, migdały, napoje i mleko produkowane z niektórych z nich (np. soja, ryż, migdały). Należy zwracać uwagę na wszystkie dodatki – smakowe, aromaty i substancje słodzące – gdyż mogą nie spełniać wymogów żywności bezglutenowej.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>