Na tę noc czekali wszyscy miłośnicy kina. 97. ceremonia wręczenia Oscarów w wielkim stylu zakończyła trwający od kilku tygodni sezon nagród filmowych. Kogo wyróżniono w tym roku? Pełną listę laureatów prezentujemy poniżej.
Dziś w nocy poznaliśmy laureatów Oscarów, najważniejszych i najbardziej prestiżowych nagród w przemyśle filmowym, przyznawanych od 1929 roku przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. Uroczysta gala odbyła się tradycyjnie w Los Angeles, a konkretnie w kultowym hollywoodzkim Dolby Theatre, a jej gospodarzem został Conan O’Brien, amerykański komik i prezenter telewizyjny. Legendarne statuetki wręczono tradycyjnie w 23 kategoriach, a wśród prelegentów znaleźli się najwięksi aktorzy i aktorki, w tym m.in. Robert Downey Jr., Ben Stiller, Penélope Cruz, Quentin Tarantino, Emma Stone i Meg Ryan.
Miniony rok był dla światowej kinematografii wyjątkowym czasem – ostatnie miesiące pokazały bowiem, że kino nadal potrafi zaskakiwać, wzruszać i inspirować, a także oferować bogactwo form i treści. Nie zabrakło też tego, co na ekranie lubimy oglądać najbardziej: odważnych produkcji poruszających aktualne tematy społeczne i polityczne, które zrobiły furorę na ubiegłorocznych festiwalach w Cannes czy Wenecji, a także skłoniły widzów do refleksji nad kondycją współczesnego świata – mowa tutaj m.in. o „Emilii Pérez” Jacquesa Audiarda, „Substancji” Coralie Fargeat, „Konklawe” Edwarda Bergera czy „Anorze” Seana Bakera. Doczekaliśmy się również wielu kontynuacji kinowych przebojów, takich jak „Diuna: Część druga” czy „Gladiator II”. Sukcesy odnosili również Polacy: głośno było m.in. o nakręconym w naszym kraju dramacie „Prawdziwy ból” Jesse’ego Eisenberga oraz duńsko-polsko-szwedzkiej koprodukcji „Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna.
W tym roku najwięcej nominacji, bo aż 13, otrzymała „Emilia Pérez” Jacquesa Audiarda. Wśród wyróżnionych filmów znalazły się też takie tytuły, jak: „Wicked” (10 nominacji), „Brutalista” (10 nominacji), „Konklawe” (8 nominacji) i „Kompletnie nieznany” (8 nominacji). Spore szanse na nagrodę mieli także nasi rodacy. Duńsko-polsko-szwedzka koprodukcja „Dziewczyna z igłą” otrzymała jedną nominację w kategorii „najlepszy film międzynarodowy”, a nakręcona w naszym kraju polsko-amerykańska koprodukcja „Prawdziwy ból” – dwie (aktor drugoplanowy, scenariusz oryginalny).
Tegoroczna gala odbyła się bez żadnych nieplanowanych zdarzeń, skandali czy kontrowersji. Zabrakło też emocjonalnych momentów i chwytających za serce przemówień. Było poprawnie, jednak – podobnie jak w ubiegłych latach – żarty, które serwował widzom prowadzący oraz niektórzy prelegenci, niejednokrotnie powodowały ciarki żenady. Zdecydowanymi highlightami wieczoru były natomiast występy muzyczno-taneczne: show Ariany Grandy i Cynthii Erivo, które wykonały utwór „Defying Gravity” z filmu „Wicked” oraz sekwencja poświęcona serii filmowej o Jamesie Bondzie.
Cynthia Erivo i Ariana Grande na oscarowej scenie (Fot. Kevin Winter/Getty Images)
Niemałe poruszenie wśród publiczności wywołał również segment „In Memoriam” poświęcony twórcom kina, którzy odeszli od nas w minionym roku. Akademia uhonorowała w nim twórczość m.in. wybitnych aktorów Maggie Smith, Shelley Duval i Gene’a Hackmana, reżysera Davida Lyncha, scenarzysty Jeffa Baeny oraz kompozytora Jana A.P. Kaczmarka.
Oscary 2025: wielki triumf „Anory”
Jeśli chodzi o wyniki, nie zabrakło zaskoczeń. „Emilia Pérez”, która zdobyła aż 13 nominacji, opuściła galę jedynie z dwoma statuetkami (najlepsza aktorka drugoplanowa – Zoe Saldaña, najlepsza piosenka). Dziesięciokrotnie nominowany „Brutalista” zdobył natomiast trzy nagrody: za najlepsze zdjęcia i muzykę oraz dla najlepszego aktora – tu statuetkę odebrał Adrien Brody. Największym przegranym wieczoru okazał się jednak „Kompletnie nieznany” z Timothéem Chalametem w roli głównej, który otrzymał 8 nominacji i żadnej nagrody.
Najwięcej statuetek, bo aż pięć, powędrowało w tym roku na konto nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes komediodramatu „Anora”. Twórcy filmu odebrali nagrody za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oryginalny, montaż oraz najlepszą aktorkę – tu triumfowała Mikey Madison. Reszta nagród aktorskich trafiła natomiast do wspomnianych wcześniej Adriena Brody’ego („Brutalista”) i Zoe Saldañy („Emilia Pérez”) oraz Kierana Culkina („Prawdziwy ból”). Nagroda za scenariusz adaptowany powędrowała z kolei do twórców „Konklawe”.
W tym roku mocno trzymaliśmy kciuki również za polską koprodukcję „Dziewczyna z igłą”. Mroczny dramat w reżyserii Magnusa von Horna nie otrzymał jednak statuetki. Z ciekawostek, warto wspomnieć natomiast o Paulu Tazewellu, twórcy kostiumów do filmu „Wicked”, który został pierwszym czarnoskórym laureatem w tej kategorii. Kogo jeszcze nagrodzono w tym roku? Poniżej prezentujemy pełną listę laureatów.
Najlepszy film:
- „Brutalista”
- „Emilia Pérez”
- „Anora”
- „Substancja”
- „Diuna: Część druga”
- „Konklawe”
- „Wicked”
- „I’m Still Here”
- „Kompletnie nieznany”
- „Nickel Boys”
Reżyseria:
- Brady Corbet, „Brutalista”
- Coralie Fargeat, „Substancja”
- Sean Baker, „Anora”
- James Mangold, „Kompletnie nieznany”
- Jacques Audiard, „Emilia Pérez”
Aktorka:
- Demi Moore, „Substancja”
- Fernanda Torres, „I’m Still Here”
- Karla Sofía Gascón, „Emilia Pérez”
- Mikey Madison, „Anora”
- Cynthia Erivo, „Wicked”
Aktor:
- Adrien Brody, „Brutalista”
- Ralph Fiennes, „Konklawe”
- Timothée Chalamet, „Kompletnie nieznany”
- Sebastian Stan, „Wybraniec”
- Colman Domingo, „Sing Sing”
Aktorka drugoplanowa:
- Zoe Saldaña, „Emilia Pérez”
- Monica Barbaro, „Kompletnie nieznany”
- Ariana Grande, „Wicked”
- Felicity Jones, „Brutalista”
- Isabela Rosselini, „Konklawe”
Aktor drugoplanowy:
- Kieran Culkin, „Prawdziwy ból”
- Edward Norton, „Kompletnie nieznany”
- Jeremy Strong, „Wybraniec”
- Yura Borisov, „Anora”
- Guy Pearce, „Brutalista”
Scenariusz oryginalny:
- „Anora”
- „Brutalista”
- „Prawdziwy ból”
- „September 5”
- „Substancja”
Scenariusz adaptowany:
- „Konklawe”
- „Kompletnie nieznany”
- „Emilia Pérez”
- „Nickel Boys”
- „Sing Sing”
Film animowany:
- „Dziki robot”
- „W głowie się nie mieści 2”
- „Flow”
- „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
- „Pamiętnik ślimaka”
Film międzynarodowy:
- Brazylia, „I’m Still Here”
- Dania, „Dziewczyna z igłą”
- Francja, „Emilia Pérez”
- Niemcy, „Nasienie świętej figi”
- Łotwa, „Flow”
Dokument:
- „Dzienniki Black Box”
- „Nie chcemy innej ziemi”
- „Wojna porcelanowa”
- „Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu”
- „Sugarcane: rozliczenie z przeszłością”
Zdjęcia:
- „Brutalist”
- „Diuna: Część druga”
- „Maria Callas”
- „Nosferatu”
- „Emilia Pérez”
Muzyka oryginalna:
- „Brutalist”
- „Konklawe”
- „Emilia Pérez”
- „Wicked”
- „Dziki robot”
Piosenka:
- „Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late”
- „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”
- „Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez”
- „Like A Bird” z filmu „Sing Sing”
- „The Journey” z filmu „Batalion 6888”
Efekty specjalne:
- „Obcy: Romulus”
- „Better Man. Niesamowity Robbie Williams”
- „Diuna: Część druga”
- „Królestwo planety małp”
- „Wicked”
Charakteryzacja:
- „A Different Man”
- „Emilia Pérez”
- „Nosferatu”
- „Substancja”
- „Wicked”
Scenografia:
- „Brutalist”
- „Konklawe”
- „Nosferatu”
- „Wicked”
- „Diuna: Część druga”
Kostiumy:
- „Kompletnie nieznany”
- „Konklawe”
- „Nosferatu”
- „Wicked”
- „Gladiator II”
Montaż:
- „Anora”
- „Brutalist”
- „Konklawe”
- „Wicked”
- „Emilia Pérez”
Dźwięk:
- „Kompletnie nieznany”
- „Diuna: Część druga”
- „Emilia Pérez”
- „Wicked”
- „Dziki robot”
Film krótkometrażowy:
- „Anuja”
- „Nie jestem robotem”
- „The Last Ranger”
- „A Lien”
- „The Man Who Could Not Remain Silent”
Krótkometrażowy dokument:
- „Death by Numbers”
- „I Am Ready, Warden”
- „Incident”
- „Instruments of a Beating Heart”
- „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”
Krótkometrażowa animacja:
- „Beautiful Men”
- „W cieniu cyprysu”
- „Magic Candies”
- „Wander to Wonder”
- „Yuck!”