1. Zwierciadlo.pl
  2. >
  3. Filmy
  4. >
  5. Oscary 2025 rozdane. „Anora” z największą liczbą statuetek, w tym dla najlepszego filmu

Oscary 2025 rozdane. „Anora” z największą liczbą statuetek, w tym dla najlepszego filmu

W tym roku najwięcej Oscarów, bo aż pięć, trafiło do twórców filmu „Anora”. Produkcja triumfowała w kategoriach: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz oryginalny, najlepsza aktorka i montaż. (Fot. Kevin Winter/Getty Images)
W tym roku najwięcej Oscarów, bo aż pięć, trafiło do twórców filmu „Anora”. Produkcja triumfowała w kategoriach: najlepszy film, najlepszy reżyser, najlepszy scenariusz oryginalny, najlepsza aktorka i montaż. (Fot. Kevin Winter/Getty Images)
Na tę noc czekali wszyscy miłośnicy kina. 97. ceremonia wręczenia Oscarów w wielkim stylu zakończyła trwający od kilku tygodni sezon nagród filmowych. Kogo wyróżniono w tym roku? Pełną listę laureatów prezentujemy poniżej.

Dziś w nocy poznaliśmy laureatów Oscarów, najważniejszych i najbardziej prestiżowych nagród w przemyśle filmowym, przyznawanych od 1929 roku przez Amerykańską Akademię Sztuki i Wiedzy Filmowej. Uroczysta gala odbyła się tradycyjnie w Los Angeles, a konkretnie w kultowym hollywoodzkim Dolby Theatre, a jej gospodarzem został Conan O’Brien, amerykański komik i prezenter telewizyjny. Legendarne statuetki wręczono tradycyjnie w 23 kategoriach, a wśród prelegentów znaleźli się najwięksi aktorzy i aktorki, w tym m.in. Robert Downey Jr., Ben Stiller, Penélope Cruz, Quentin Tarantino, Emma Stone i Meg Ryan.

Oscary 2025: jaki był miniony rok dla światowej kinematografii?

Miniony rok był dla światowej kinematografii wyjątkowym czasem – ostatnie miesiące pokazały bowiem, że kino nadal potrafi zaskakiwać, wzruszać i inspirować, a także oferować bogactwo form i treści. Nie zabrakło też tego, co na ekranie lubimy oglądać najbardziej: odważnych produkcji poruszających aktualne tematy społeczne i polityczne, które zrobiły furorę na ubiegłorocznych festiwalach w Cannes czy Wenecji, a także skłoniły widzów do refleksji nad kondycją współczesnego świata – mowa tutaj m.in. o „Emilii Pérez” Jacquesa Audiarda, „Substancji” Coralie Fargeat, „Konklawe” Edwarda Bergera czy „Anorze” Seana Bakera. Doczekaliśmy się również wielu kontynuacji kinowych przebojów, takich jak „Diuna: Część druga” czy „Gladiator II”. Sukcesy odnosili również Polacy: głośno było m.in. o nakręconym w naszym kraju dramacie „Prawdziwy ból” Jesse’ego Eisenberga oraz duńsko-polsko-szwedzkiej koprodukcji „Dziewczyna z igłą” w reżyserii Magnusa von Horna.

Oscary 2025: jakie filmy nominowano w tym roku?

W tym roku najwięcej nominacji, bo aż 13, otrzymała „Emilia Pérez” Jacquesa Audiarda. Wśród wyróżnionych filmów znalazły się też takie tytuły, jak: „Wicked” (10 nominacji), „Brutalista” (10 nominacji), „Konklawe” (8 nominacji) i „Kompletnie nieznany” (8 nominacji). Spore szanse na nagrodę mieli także nasi rodacy. Duńsko-polsko-szwedzka koprodukcja „Dziewczyna z igłą” otrzymała jedną nominację w kategorii „najlepszy film międzynarodowy”, a nakręcona w naszym kraju polsko-amerykańska koprodukcja „Prawdziwy ból” – dwie (aktor drugoplanowy, scenariusz oryginalny).

Oscary 2025: jaka była tegoroczna gala?

Tegoroczna gala odbyła się bez żadnych nieplanowanych zdarzeń, skandali czy kontrowersji. Zabrakło też emocjonalnych momentów i chwytających za serce przemówień. Było poprawnie, jednak – podobnie jak w ubiegłych latach – żarty, które serwował widzom prowadzący oraz niektórzy prelegenci, niejednokrotnie powodowały ciarki żenady. Zdecydowanymi highlightami wieczoru były natomiast występy muzyczno-taneczne: show Ariany Grandy i Cynthii Erivo, które wykonały utwór „Defying Gravity” z filmu „Wicked” oraz sekwencja poświęcona serii filmowej o Jamesie Bondzie.

Cynthia Erivo i Ariana Grande na oscarowej scenie (Fot. Kevin Winter/Getty Images) Cynthia Erivo i Ariana Grande na oscarowej scenie (Fot. Kevin Winter/Getty Images)

Niemałe poruszenie wśród publiczności wywołał również segment „In Memoriam” poświęcony twórcom kina, którzy odeszli od nas w minionym roku. Akademia uhonorowała w nim twórczość m.in. wybitnych aktorów Maggie Smith, Shelley Duval i Gene’a Hackmana, reżysera Davida Lyncha, scenarzysty Jeffa Baeny oraz kompozytora Jana A.P. Kaczmarka.

Oscary 2025: wielki triumf „Anory”

Jeśli chodzi o wyniki, nie zabrakło zaskoczeń. „Emilia Pérez”, która zdobyła aż 13 nominacji, opuściła galę jedynie z dwoma statuetkami (najlepsza aktorka drugoplanowa – Zoe Saldaña, najlepsza piosenka). Dziesięciokrotnie nominowany „Brutalista” zdobył natomiast trzy nagrody: za najlepsze zdjęcia i muzykę oraz dla najlepszego aktora – tu statuetkę odebrał Adrien Brody. Największym przegranym wieczoru okazał się jednak „Kompletnie nieznany” z Timothéem Chalametem w roli głównej, który otrzymał 8 nominacji i żadnej nagrody.

Najwięcej statuetek, bo aż pięć, powędrowało w tym roku na konto nagrodzonego Złotą Palmą w Cannes komediodramatu „Anora”. Twórcy filmu odebrali nagrody za najlepszy film, reżyserię, scenariusz oryginalny, montaż oraz najlepszą aktorkę – tu triumfowała Mikey Madison. Reszta nagród aktorskich trafiła natomiast do wspomnianych wcześniej Adriena Brody’ego („Brutalista”) i Zoe Saldañy („Emilia Pérez”) oraz Kierana Culkina („Prawdziwy ból”). Nagroda za scenariusz adaptowany powędrowała z kolei do twórców „Konklawe”.

W tym roku mocno trzymaliśmy kciuki również za polską koprodukcję „Dziewczyna z igłą”. Mroczny dramat w reżyserii Magnusa von Horna nie otrzymał jednak statuetki. Z ciekawostek, warto wspomnieć natomiast o Paulu Tazewellu, twórcy kostiumów do filmu „Wicked”, który został pierwszym czarnoskórym laureatem w tej kategorii. Kogo jeszcze nagrodzono w tym roku? Poniżej prezentujemy pełną listę laureatów.

Oscary 2025: pełna lista zwycięzców

Najlepszy film:

  • „Brutalista”
  • „Emilia Pérez”
  • „Anora”
  • „Substancja”
  • „Diuna: Część druga”
  • „Konklawe”
  • „Wicked”
  • I’m Still Here”
  • „Kompletnie nieznany”
  • „Nickel Boys”

Reżyseria:

  • Brady Corbet, „Brutalista”
  • Coralie Fargeat, „Substancja”
  • Sean Baker, „Anora”
  • James Mangold, „Kompletnie nieznany”
  • Jacques Audiard, „Emilia Pérez”

Aktorka:

  • Demi Moore, „Substancja”
  • Fernanda Torres, „I’m Still Here”
  • Karla Sofía Gascón, „Emilia Pérez”
  • Mikey Madison, „Anora”
  • Cynthia Erivo, „Wicked”

Aktor:

  • Adrien Brody, „Brutalista”
  • Ralph Fiennes, „Konklawe”
  • Timothée Chalamet, „Kompletnie nieznany”
  • Sebastian Stan, „Wybraniec”
  • Colman Domingo, „Sing Sing”

Aktorka drugoplanowa:

  • Zoe Saldaña, „Emilia Pérez”
  • Monica Barbaro, „Kompletnie nieznany”
  • Ariana Grande, „Wicked”
  • Felicity Jones, „Brutalista”
  • Isabela Rosselini, „Konklawe”

Aktor drugoplanowy:

  • Kieran Culkin, „Prawdziwy ból”
  • Edward Norton, „Kompletnie nieznany”
  • Jeremy Strong, „Wybraniec”
  • Yura Borisov, „Anora”
  • Guy Pearce, „Brutalista”

Scenariusz oryginalny:

  • „Anora”
  • „Brutalista”
  • „Prawdziwy ból”
  • „September 5”
  • „Substancja”

Scenariusz adaptowany:

  • „Konklawe”
  • „Kompletnie nieznany”
  • „Emilia Pérez”
  • „Nickel Boys”
  • „Sing Sing”

Film animowany:

  • „Dziki robot”
  • „W głowie się nie mieści 2”
  • „Flow”
  • „Wallace i Gromit: Zemsta pingwina”
  • „Pamiętnik ślimaka”

Film międzynarodowy:

  • Brazylia, „I’m Still Here”
  • Dania, „Dziewczyna z igłą”
  • Francja, „Emilia Pérez”
  • Niemcy, „Nasienie świętej figi”
  • Łotwa, „Flow”

Dokument:

  • „Dzienniki Black Box”
  • „Nie chcemy innej ziemi”
  • „Wojna porcelanowa”
  • „Ścieżka dźwiękowa zamachu stanu”
  • „Sugarcane: rozliczenie z przeszłością”

Zdjęcia:

  • „Brutalist”
  • „Diuna: Część druga”
  • „Maria Callas”
  • „Nosferatu”
  • „Emilia Pérez”

Muzyka oryginalna:

  • „Brutalist”
  • „Konklawe”
  • „Emilia Pérez”
  • „Wicked”
  • „Dziki robot”

Piosenka:

  • „Never Too Late” z filmu „Elton John: Never Too Late”
  • „El Mal” z filmu „Emilia Pérez”
  • „Mi Camino” z filmu „Emilia Pérez”
  • „Like A Bird” z filmu „Sing Sing”
  • „The Journey” z filmu „Batalion 6888”

Efekty specjalne:

  • „Obcy: Romulus”
  • „Better Man. Niesamowity Robbie Williams”
  • „Diuna: Część druga”
  • „Królestwo planety małp”
  • „Wicked”

Charakteryzacja:

  • „A Different Man”
  • „Emilia Pérez”
  • „Nosferatu”
  • „Substancja”
  • „Wicked”

Scenografia:

  • „Brutalist”
  • „Konklawe”
  • „Nosferatu”
  • „Wicked”
  • „Diuna: Część druga”

Kostiumy:

  • „Kompletnie nieznany”
  • „Konklawe”
  • „Nosferatu”
  • „Wicked”
  • „Gladiator II”

Montaż:

  • „Anora”
  • „Brutalist”
  • „Konklawe”
  • „Wicked”
  • „Emilia Pérez”

Dźwięk:

  • „Kompletnie nieznany”
  • „Diuna: Część druga”
  • „Emilia Pérez”
  • „Wicked”
  • „Dziki robot”

Film krótkometrażowy:

  • „Anuja”
  • „Nie jestem robotem”
  • „The Last Ranger”
  • „A Lien”
  • „The Man Who Could Not Remain Silent”

Krótkometrażowy dokument:

  • „Death by Numbers”
  • „I Am Ready, Warden”
  • „Incident”
  • „Instruments of a Beating Heart”
  • „Pierwsza dziewczyna w orkiestrze”

Krótkometrażowa animacja:

  • „Beautiful Men”
  • „W cieniu cyprysu”
  • „Magic Candies”
  • „Wander to Wonder”
  • „Yuck!”
Share on Facebook Send on Messenger Share by email
Autopromocja
Autopromocja

ZAMÓW

WYDANIE DRUKOWANE E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze