10 myśli, które stresują w relacjach

Cwiczenia twarzy
123rf.com

Często nam się wydaje, że ludzie od nas czegoś oczekują – poświęcenia, perfekcjonizmu, bycia kimś, kim nie jesteśmy. A to nieprawda, to my sami od siebie tego oczekujemy. Nie wierzysz? Obserwuj swoje myśli.

Czy myślisz w ten sposób w zupełnie nieuzasadnionych momentach?

1. Każdy sam rozwiązuje swoje problemy i nie zawraca nimi głowy innym.
2. Jeśli przyznam się do słabości, X nie będzie się ze mną liczył (szanował mnie, kochał, nie pojedzie ze mną na wakacje).
3. Powinnam zachować się tak, żeby X był zadowolony.
4. Moje potrzeby są mniej ważne od potrzeb X, bo on… więcej zarabia, ma chore kolano, miał złośliwą matkę…
5. Nie powinnam czuć… smutku, złości, bezsilności w związku z zachowaniem X.
6. Powinnam zmienić swoje nastawienie do X.
7. Powinnam była zrobić to lepiej.
8. Nie mogę sobie pozwolić na szczerość.
9. Muszę przyjąć tę krytykę.
10. Będę zachowywać się tak, żeby nikt nie miał do mnie pretensji.

Gdy nosimy sobie zbyt dużo słów „muszę”, „powinnam”, jesteśmy nimi poważnie obciążone.
Wybierz ze swojej listy jedno zdanie i popracuj nad tym, żeby przestać w ten sposób myśleć.
Mając na uwadze właśnie tę myśl, spróbuj wykonać jedną lub wszystkie z poniższych czynności.

1. Popatrz się na tą myśl tak, jakby była ona chmurą na niebie. Zobacz, jak dryfuje, unosi się pchana przez wiatr. Nie interesuj się nią zbytnio, nie wnikaj tylko obserwuj tak, jak czasem patrzy się właśnie na chmurę – bezmyślnie.

ZAMÓW

E-WYDANIE

2. Spróbuj słowa: „powinnam”, „muszę”, „nie mogę” zamienić na: „mogę”, „świadomie wybieram”, „chcę”. Zbadaj czy teraz jest lepiej, czy zgadzasz się z tak przekształconym zdaniem. Co czujesz? Czy nadal jest ono aktualne? Czy na przykład cały czas uważasz, że chcesz nie przyznawać się o słabości, czy chcesz poświęcać się dla kogoś? Zdania ze sformułowaniem „nie powinnam czuć….” zmień na: „czuję…”. I co? Jak się zmienia twoje samopoczucie? Czujesz ulgę? Widzisz, że opcji jest więcej niż ci się wydawało?

3. Wyobraź sobie, że robisz coś, czego nie „powinnaś” robić. Na przykład krzyczysz na kogoś albo przyznajesz się, że czyjeś zachowanie bardzo cię boli. Możesz poprosić przyjaciółkę o pomoc w tym zadaniu. Niech ona odegra rolę twojego partnera. Obserwuj swoje uczucia podczas tego ćwiczenia. Jesteś gotowa, by wreszcie to zrobić? By zmienić się w tej relacji? Jeśli nie, co ci przeszkadza? Czego się boisz? Co najstraszniejszego może się stać? Rozmawiaj o tym z kimś, z kim czujesz się bezpiecznie. Dzięki temu rozładujesz stres związany ze swoimi blokadami, które przeszkadzają w relacji, która cię stresuje.

ZAMÓW

E-WYDANIE
  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze
?>