Gdy żołądek odczuwa skutki stresu – zasady diety

Dieta dla osob z problemami z zoladkiem
123rf.com

Ogrom spraw do załatwienia, pośpiech i zbyt mało czasu, by wszystkiemu sprostać, sprawia, że coraz więcej ludzi odczuwa negatywne skutki stresu. Niestety to się nie zmieni, ponieważ tempo życia wzrasta coraz bardziej. Problemy pojawiają się, gdy reakcje stresowe trwają przez dłuższy czas. Żołądek jako pierwszy odczuwa skutki stresu.
Przy przedłużającym się stresie ciało jest w stanie podwyższonej gotowości – poziom adrenaliny i innych hormonów stresu w krwiobiegu jest wysoki i nie wraca do normalnego stanu. To zamieszanie hormonalne powoduje obniżenie odporności organizmu, wzrost napięcia mięśniowego i ciśnienia krwi. Pod wpływem adrenaliny w żołądku wydzielają się większe ilości kwasów trawiennych, wyściełająca go błona śluzowa staje się bardzo wrażliwa na ich działanie. Dlatego czujemy pieczenie w dołku, zgagę, ból.

Długotrwałe napięcie zwiększa prawdopodobieństwo utrwalenia się tych dolegliwości. Skutkiem stresu najczęściej są choroby wrzodowe żołądka i dwunastnicy, zapalenie błony śluzowej, nadwrażliwość jelita grubego, przewlekłe zaparcia.

Każdy z nas musi nauczyć się radzenia sobie ze stresem. Jednym z czynników, które w tym pomagają, jest odpowiednia dieta.

Jakie produkty działają uspokajająco i tym samym zmniejszają poziom stresu w organizmie? Owoce, warzywa, zielone warzywa liściaste, kiełki, pełne ziarno, brązowy ryż, rośliny strączkowe, zioła.

Na szczególną uwagę zasługują:

  • seler naciowy – zawiera związki uspokajające i obniża ciśnienie krwi; dobrze zjadać kilka gałązek selera dziennie i pić soki, w których się znajduje;
  • kapusta – dostarcza witaminy A, C, E, betakaroten i selen, które mają właściwości przeciwutleniające, czyli niwelują działanie wolnych rodników uwalnianych w stresie, oraz pomagają przy przekształceniu tryptofanu w serotoninę, czyli wpływają na poprawę nastroju;
  • ogórek – wspomaga trawienie, działa oczyszczająco na wątrobę i jelita; zaleca się picie soków warzywnych w których składnikiem jest seler i/lub ogórek;
  • zielone szparagi – wpływają na stan wątroby, utrzymując jej funkcję na optymalnym poziomie;
  • awokado – zawiera duże ilości żelaza i miedzi wzmacniających regenerację czerwonych krwinek, co zapobiega zmęczeniu;
  • kiełki, zielone warzywa liściaste i pełne ziarno – ze względu na zawartość magnezu, którego braki jest jednym ze skutków stresu;
  • warzywa strączkowe, brązowy ryż, natka pietruszki i warzywa zielone – mają dużo witamin z grupy B niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania mózgu.
  • owoce jagodowe: maliny, jagody, truskawki, borówki, jeżyny;
  • pestki słonecznika, sezam, migdały – dobrze namoczyć przed jedzeniem, ponieważ to ułatwia trawienie
  • herbaty zmniejszające napięcie: rumianek, melisa.

Pokarmy takie, jak: kawa, herbata, czekolada, czerwone mięso, cukier, sól, słodycze, produkty mięsne-wędliny, nabiał, biała mąka, alkohol, pikantna żywność, żywność smażona, wszelkie napoje gazowane i konserwanty spożywane w nadmiarze działają pobudzająco i mogą zwiększać stres.

Zalecane jest regularne jedzenie, 5-6 razy dziennie, wtedy, gdy człowiek jest głodny. W trakcie jedzenia trzeba pamiętać o dokładnym przeżuwaniu każdego kęsa – żołądek nie ma zębów! Należy odpowiednio łączyć pokarmy, czyli w jednym posiłku jeść warzywa z białkami lub warzywa z węglowodanami. W takim zestawie jedzenie jest łatwostrawne. Ponadto ważny jest sposób przygotowania żywności – najlepiej, by potrawy były gotowane lub duszone.

Zobacz przykładowy jadłospis dla osób, u których stres objawia się bólami żołądka.

  • Polecane
  • Popularne
  • Najnowsze