fbpx

11 znaków, żeby zmienić sposób rozmowy

11 znaków, żeby zmienić sposób rozmowy
fot. 123rf

Komunikujemy się zazwyczaj każdego dnia. Po czym poznać, że nasze kontakty z ludźmi nie zmierzają w dobrą stronę. Jak dbać o to, żeby nasza komunikacja pełna była zrozumienia. Kiedy zmienić sposób rozmowy? Nawet niewielkie zmiany mogą znacząco poprawić nasze relacje.
Zmień sposób komunikowania, kiedy:

1. Ktoś się na ciebie złości. Być może właśnie konfrontacja jest wam potrzebna. Jednak jeśli tak nie czujesz, cofnij się w myślach krok wstecz i zastanów się, co takiego się stało, że pojawił się między wami gniew. Pomyśl co chcieliście osiągnąć, zanim doszło do eskalacji negatywnych emocji. Zostaw złość z boku tej rozmowy i powiedz jasno o co ci chodzi.

2. Czujesz, że nie mówisz tego, co chcesz powiedzieć. W ferworze mówimy czasem coś, czego później żałujemy. Jeśli to zauważysz, umilknij na chwilę i wycofaj się z wywodu.

3. Próbujesz coś wymuszać. Czasami chcemy czegoś od osób, które nie są w stanie lub nie chcą nam tego dać. Zastanów się, czy nie chcesz zbyt wiele?

4. Rozmówca jest zdenerwowany lub ma łzy w oczach. Uruchamianie w sobie bolesnych uczuć takich jak wstyd, lęk, smutek jest dla dwóch stron trudne. Jeśli tak jest, trzeba najpierw poświęcić im uwagę. Zapytaj co twój rozmówca czuje. Jeśli pojawi się przestrzeń do wyjaśnienia, najpierw się tym zajmijcie a potem wróćcie do spraw, które usiłowaliście załatwić.

5. Za dużo mówisz. Czasami jesteśmy tak pochłonięci tym, co mówimy, że nie zdajemy sobie sprawy, że zdominowaliśmy rozmowę. Jeśli często ci się to zdarza, postaraj się krócej mówić a energię skupiać na słuchaniu drugiej osoby. Swoje wnioski formułuj dopiero, gdy ktoś skończy wypowiedź.

6. Druga osoba nie nawiązuje kontaktu wzrokowego. To znaczy, że nie ma między wami prawdziwego porozumienia. Spróbuj patrzeć się w oczy, jeśli dalej będzie unikać twojego spojrzenia, zapytaj, czy wszystko jest w porządku.

7. Górę biorą tak silne emocje, że krzyczysz i grozisz. Przerwij i postaraj się uspokoić.

8. Obwiniasz. Przerwij, to do niczego nie doprowadzi. Poszukaj konstruktywnego rozwiązania, w którym wezmą udział dwie strony.

9. Boisz się powiedzieć własne zdanie. Poszukaj sposobu, żeby być bardziej asertywną.

10. Przepraszasz, gdy czujesz, że nie zrobiłaś niczego złego. To oznacza, że nie czujesz się pewnie w kontakcie z drugą osobą, a to nie sprzyja dobremu porozumieniu.

11. Kłamiesz. Często kłamiemy, ponieważ nie mamy odwagi być sobą. Jeśli chcesz, żeby twoje relacje były prawdziwe, ty też taka bądź.